מרקחה שווה לכולם: שבוע מרקחה ה-7 של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד, יוצא לדרך בסימן נגישות

סדנה

מרקחה שווה לכולם: שבוע מרקחה ה-7 של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד, יוצא לדרך בסימן נגישות

מה הייתם עושים אם הייתם צריכים להעביר יום אחד בחשיכה מוחלטת? ושבוע? ומה לגבי חיים שלמים?

שבוע מרקחה השביעי של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד, יוצא לדרך עם מעל ל-20 סדנאות המשלבות בין עיצוב, אמנות והנדסה. במשך 4 ימים ישתתפו כ-700 סטודנטים מכל המחלקות במכללה במפגשים חוצי-תחומים בנושאי נגישות, התמודדות עם צרכים מיוחדים ועיצוב מחדש של הסביבה.

החזון השנקרי דוגל בערך הבינתחומיות – שילוב של תחומי הלימוד הנדסה עיצוב ואמנות . בתוכנית הלימודים המקצועיים של הסטודנטים בשנקר מושם דגש על לימודים המשלבים בין המחלקות והפקולטות השונות כמפורט בטבלה. כאשר האירוע המרכזי מתקיים בשנת הלימודים השנייה -שבוע מרקחה.

שבוע מרקחה החל כפרויקט ניסיוני בשנת 2012, ביוזמת פרופ' יולי תמיר, נשיאת שנקר, ומתקיים ברצף בשש השנים האחרונות כשהוא צומח בהדרגתיות להיות מודל למידה רב-תחומית. מידי שנה נבחר נושא מרכז לשבוע המרקחה. בשנת הלימודים תשע"ט הוחלט כי התמה המרכזית בפרויקט מרקחה יהיה – נגישות והנגשה.

פרופ' יולי תמיר: "היום, יותר מתמיד, אנו מוצאים את העולם האקדמי, בארץ ובעולם, מחויב לעשייה חברתית, קהילתית ואנושית. אנחנו מאמינים כי חינוך לעיצוב, להנדסה ולאמנות, מושתת על חינוך לעשייה למען האחר ולא רק למען עצמנו."

המרקחה מתקיימת במסגרת תכניות האמנות של קרן אדמונד דה רוטשילד, אשר פועלת לקידום השפעה ומעורבות חברתית באמצעות אמנות, מטפחת מצוינות באמנות וממשיכה מסורת משפחתית ארוכת שנים של תמיכה באמנויות.

אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד: "קרן אדמונד דה רוטשילד רואה במרקחה דוגמה לקידום החשיבה הבינתחומית והחדשנית ולהתמודדות עם אתגרים חברתיים באמצעות תחומי האמנות והעיצוב."

גם השנה תוביל את צוות מרקחה שווה גלית גאון – ראש התכנית לאוצרות בבית הספר ללימודי חוץ, יחד עם צילה חסין – מהנדסת ואמנית, חוקרת את המציאות בעידן הדיגיטלי ומרצה במחלקה להנדסת תוכנה, ודוד ספקטור – מעצב, ראש המכון לעיצוב ולטכנולוגיות ירוקות ע"ש יעקב רוזן ומרצה במחלקות לעיצוב תעשייתי ועיצוב פנים מבנה וסביבה. אליהן יצטרפו צוות הכולל נציגים מהסגל האקדמי, המזכירות האקדמית, צוות המחשוב ו-Dots מועדון היזמות הסטודנטיאלי.  

הנגשה, או נגישות, היא תחום יצירה רחב ומהותי בחיינו המשותפים בישראל. הנגשה פיזית, הנגשה חברתית, הנגשה שפתית-מילולית-שמיעתית ועד הנגשה תרבותית וטכנולוגית. הזכות והחובה שמרכיבות את חייהם המקצועיים של בוגרי שנקר, מחייבות אותם ללימוד רב תחומי ויזמי, שמאפשר להם לפרוץ גבולות ולהשתמש בכלים שרכשו במהלך הלימודים כדי להשפיע ולשפר את העולם הטכנולוגי והיצירתי שסביבם.

מרקחה שווה מציבה במרכז את המפגש בין תחומי הלימוד השנקריים: בין עיצוב להנדסה, בין יזמות לאמנויות, בין אמנות לטכנולוגיה – במטרה למסד שיתופי פעולה מקצועיים וחברתיים למען ישראל טובה, ונועדה להכשיר את הסטודנטים בשנקר לראות עצמם כמנהיגים חברתיים הרותמים את כישרונותיהם והכשרתם המקצועית לטובת החברה כולה.

בין הסדנאות שיתקיימו בשבוע מרקחה:

  • Sensing Taste: מסע של חשיבה חושית במרכז "נע לגעת", במהלכו הסטודנטים יצטרכו לייצר מנה שמתייחסת לחוש המישוש. האם משתמשים בסכום? בידיים? האם האוכל חם או קר? אולי צריך להרים את הקערה ולשתות ממנה, או לחלופין לשאוב ממנה דרך קש מתכת? בימים של אסתטיקה ופוד-פורנו, החשיכה וחוסר הוויזואליות מציעה חווית טעם חדשה לחלוטין וחושית במיוחד (מנחה: נטלי שפריר).
  • לצאת מהקופסא: שבירת גבולות ומחסומים – עיצוב ובניית ריהוט יחד עם מתמודדי נפש (מנחה: אורי ארואסטי בשיתוף עמותת "לצאת מהקופסא").
  • טוקיו 2020: יצירת הדמיות לדגמים נגישים עבור ספורטאים פראלימפיים, לקראת אולימפיאדת הנכים בשנת 2020 (מנחים: יעל פדרו ואלעד הריסון).
  • שווה לברוח?: במשך שבוע מרקחה שווה, נעצב חדר בריחה נגיש, שיתבסס על חידות ושאלות הקשורות בנגישות. תוצר הסדנא יהיה חדר בריחה פונקציונאלי לחלוטין – נגיש לגמרי, וכל הפעילות בו תעסוק בנושאי הנגישות למיניהם (מנחים: אייל שפר ועודד חי).
  • לראות תמונה בעיניים עצומות: איך ניתן לראות תמונה בעיניים עצומות? איך ניתן למשש פסל מבלי לגעת בו? איך מתרגשים מחוויה מרחבית בישיבה במקום אחד? המרחב המוזיאלי מהווה את אחד האתגרים המרתקים בתחום ההנגשה בעתיד. מהלכים שנדמים כמובנים מאליהם, מתבררים כאתגרים מורכבים, כאשר מדובר על מפגשים שבינינו לבין המרחב המוזיאלי-אמנותי. בסדנא נלמד על עקרונות התכנון המוזיאלי והתכנון המוזיאלי הנגיש ונפתח רעיונות חדשים אודות אמנות-עיצוב-יצירה במרחב המוזיאלי (מנחים: הדס זמר-בן ארי, מרסל בניק).
  • מרחבי תנועה: התנסות חווייתית ומגוונת ליצירת מרחב של תנועה לטובת ריפוי. באמצעות חקירה ותרגול של תנועות, הקשורות בהתהוות הגומלין במרחבי התנועה, ולתרגול תנועות כגון טאי' צ'י, צ'י-קונג ויוגה – בנוסף לשילוב ידע טכנולוגי-דיגיטלי, נוכל להציע עיצוב רעיוני שיאפשר חיבור פיזי של המשתתפים, באופן שיסייע להם להוסיף ערך מוסף או מרפא לחוויית התנועה ההדדית (מנחות: אפרת גלבועד"ר מאירה לוי, בשיתוף מרכז "נא לגעת"). 

בראש העמוד: דימוי "מרקחה שווה" (עיצוב: גלית גולדמן)

בודק...