המרכז למצוינות בהוראה

בינה מלאכותית והוראה

הקדמה

בתקופה האחרונה הבינה המלאכותית הפכה לנגישה עבור כולם, בעיקר באמצעות מודלים שיש להם היכולת לייצר תוכן חדש. מודלים אלו שייכים לתת תחום שנקרא בינה מלאכותית יוצרת – Generative AI. באמצעותה, ניתן ליצור תמונות, קטעי וידאו, תלת מימד, מוזיקה, קול, קטעי קוד, טקסט ולעבד שפה טבעית. 

היא פועלת על ידי שימוש בארכיטקטורות של רשתות עצביות מתקדמות הדומות בפעולתן לאופן בו המוח האנושי מעבד מידע.

הרעיון המרכזי מאחורי טכנולוגיה זו, הוא לא רק לשכפל או לחקות נתונים קיימים, אלא להמציא תוצאות חדשות ומקוריות המבוססות על דפוסים שנלמדו מכמויות אדירות של נתונים.

צורת תקשורת עם יישומי AI באמצעות PROMPT

פרומפט PROMPT – שאלה או הוראה הניתנת למודל ומעוררות תגובה ספציפית, תגובה זו תלויה במבנה הלוגי ובבהירות ההנחיה על מנת להגיע לפלט האפקטיבי ביותר. הנחיה מנוסחת היטב יכולה לייצר תפוקות רצויות אך גם להוביל לאינטראקציות מגוונות ומתוחכמות יותר עם מערכות בינה מלאכותית. 

על מנת לקבל תוצאות מיטביות בשימוש עם מודלים של שפה חשוב לעבוד עם העקרונות הבאים:

  • קונטקסט: הקדמה הצגה עצמית של תחום העיסוק, הסבר רחב על הצורך ומי קהל היעד. ניתן גם להגדיר עבור המודל תפקיד והתנהגות, לדוגמה מומחה המקדם את השיחה באמצעות שאלות ומתן עצות.
  • הנחיה מדויקת וברורה ככל הניתן, מאורגנת לפי שלבים, יכולה להיות גם ארוכה.
  • סוג תוצר ומבנה: מחקר, הוראה, שוטף. יתרונות וחסרונות, השוואות בטבלה, סיבה ותוצאה, סיעור מוחות.
  • טון: יכול להיות מקצועי וגם התנהגותי יחד, לדוגמה: מומחה + אסרטיבי אקדמי, חברי, מומחה, אסרטיבי.
  • גבולות: מספר מילים, שפה, נושאים.

>> קישור למסמך טיפים.

כלים מובילים מודלים לעיבוד שפה

ChatGPT – צ'טבוט מבוסס בינה מלאכותית שפותח על ידי חברת OpenAI. הצ'טבוט בנוי על מודלי השפה הגדולים GPT-3.5 וGPT-4 של החברה, ואומן תוך שימוש בשיטות של למידה מונחית ולמידת חיזוק יחדיו. ל-ChatGPT בעברית יש את אותן יכולות כמו ל-ChatGPT בכל שפה אחרת. אלה כוללים את היכולת ליצור טקסט על סמך קלט, לענות על שאלות, לסכם טקסט, לתרגם טקסט ועוד הרבה יותר. היכולות הספציפיות של ChatGPT בעברית יהיו תלויות באיכות ובכמות המידע הזמין למערכת. חסרונו כרגע הוא מגבלותיו למידע מעבר לספטמבר 2021.

>> קישור להוראות התחברות.

 גרסה 3.5גרסה 4
הגבלת מילים / טוקנים6,000 מילים25,000 מילים
עבריתעברית מוגבלתעברית משופרת
פייק (Fake)ממציא הרבהמשתדל להימנע ממה שאינו יודע
היגיוןהיגיון בסיסיהיגיון משופר
מהירות תגובהמהיראיטי
גישה גישה מוגבלת בזמן עומסגישה ישירה תמיד
עדכניותאומן על מידע עד סוף 2021מחובר לאינטרנט
תוספיםאיןיש
חישוב ומתמטיקהטועה לעיתים קרובותניתן להתקין תוסף
הטיות BIASלעיתים ייתן מידע ובו הטיותמשתדל להימנע מהטיות

לקריאה נוספת:

Bard – צ'טבוט מבוסס בינה מלאכותית מטעם גוגל. הוא יכול להשיב על שאלות בנושאים שונים, לכתוב סיפורים, שירים, תסריטים ולסכם טקסטים ארוכים. את התשובות של בארד ניתן לייצא לג'ימייל או לגוגל דוקס בלחיצת כפתור או לשתף אותן באמצעות אפליקציות צד-שלישי. וכן, אפשר לבקש מבארד להקריא בקול את התשובות שלו (גם בעברית). בנוסף, בארד יודע לנתח תמונות וליצור טקסט שמבוסס עליהן, כגון כיתוב לתמונה ולהסביר מה רואים בה.

ההבדל המשמעותי בין בארד לבין ChatGPT (בגרסתו החינמית) הוא שהידע שלו אינו מוגבל לדאטה שעליו התאמן. בניגוד ל-ChatGPT הוא מחובר לאינטרנט ויכול לשלוף ממנו מידע, מה שהופך אותו למעין מנוע חיפוש מתקדם שיכול לחסוך לכם את הגלילה הבלתי נגמרת בעמוד תוצאות החיפוש. 

בארד לרוב לא מציג הפניות למקורות המידע שלו. במקום זאת, מתחת לתשובות שלו מופיע כפתור Google It שבודק באמצעות מנוע החיפוש את מהימנות התשובה ומסמן בירוק האם הוא בטוח במידע או כתום אם הוא פחות בטוח.

לאחרונה קיבל עדכון ובו הוא יכול להתחבר ולשאוב מידע מאפליקציות גוגל בהן: המייל האישי, שרת האחסון האישי Drive, יוטיוב, גוגל מפות ועוד.

Bing – מנוע חיפוש משולב עם CHAT המבוסס על GPT- 4 המאפשר לקבל תוצאות רלוונטיות כולל קישורים למקורות המידע. השימוש בו אפשרי דרך דפדפן EDGE. קישור לשימוש במנוע.

מחוללי דימויים

על מנת לקבל תוצאות מיטביות בשימוש עם מודלים ליצירת דימויים חשוב לעבוד עם העקרונות הבאים:

  • מדיום – החלטה מהי סוג המדיה שאנו רוצים ליצור, תמונה ריאליסטית, יצירה דיגיטלית, איור, קומיקס וכו'.
  • סגנון – הגדרה ברורה של סגנון עיצובי אמנותי מתולדות האמנות או תולדות העיצוב, שימוש בסגנונות של אמנים ותנועות שונות.
  • סצנה – תיאור הנושא, התרחשות סביבה וכל אובייקט או דימוי המקבל ביטוי בתוך הקומפוזיציה.
  • תוספות – צבעוניות, זויות, תאורה, מזג אויר וכל תוספת המהווה תפקיד משני בקומפוזיציה.

>> איך מחוללי דימויים עובדים?

כלים מובילים מודלים ליצירה ויזואלית – דימויים, וידאו:

  • דאלי | 3 Dalle
  • בינג | BING IMAGE CREATOR
  • מידג'רני | midjourney
  • סטייבל דיפיוז'ן | STABLE DIFFUSION
  • אדובי | ADOBE
  • רנוואיי | RUNWAY

>> קישור למאגר הכלים של מופ"ת

>> קישור למאגר הכלים של FUTUREPEDIA

שיקולים אתיים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת

כמו בכל הכלים החזקים, השימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית באקדמיה מביא עמו מערכת של שיקולים אתיים. בעוד שכלים אלה אלה מציעים פוטנציאל אדיר, הם גם מעלים חששות לגבי אותנטיות, שימוש לרעה והשלכות נוספות.

להלן מספר דוגמאות: 

  • מקוריות – היות ובינה מלאכותית יוצרת טקסט ותוכן ויזואלי, היא מטשטשת את הגבולות היצירה והמקוריות. לכן יש להשתמש בטכנולוגיה זו תוך שימוש בערכים של שקיפות ולציין את אופן השימוש במסגרת תהליך היצירה.
  • מידע מוטעה והטיה – מודלים של AI יכולים לפעמים להנציח הטיות הקיימות בנתוני האימון שלהם. אם לא בודקים זאת, זה יכול להוביל להפצת מידע מוטעה או לחזק סטריאוטיפים מזיקים, מה שמדאיג במיוחד בהקשר אקדמי שמעריך אובייקטיביות וחשיבה ביקורתית. לדוגמא, צפו בהרצאת טד הקצרה הזו.
  • תלות – הסתמכות יתרה על כלי בינה מלאכותית יכולה לעכב את הפיתוח של חשיבה ביקורתית ומיומנויות פתרון בעיות. חשוב מאוד להבין את מגבלות הכלים ולרתום את יכולותיהם בצורה מאוזנת תוך שימוש מושכל וביקורתי לאור מטרות המשתמש. 
  • פרטיות ונתונים – מודלים מאומנים על כמויות עצומות של נתונים. אם נתונים אלה מכילים מידע רגיש או אישי, קיים סיכון שהתוכן שנוצר עלול לחשוף בטעות פרטים אישיים, מה שמציב דאגה לפרטיות המשתמש.

לאור חששות אלו, הכרחי לקבוע קווים מנחים ומדיניות ברורה סביב השימוש בבינה מלאכותית יוצרת באקדמיה, להלן קישור לתקנון / מדיניות בנוגע לשימוש בכלי בינה מלאכותית באקדמיה.

>> לקריאה נוספת: חקיקה בנושא בינה מלאכותית של האיחוד האירופי – 14/06/23.

רוצים/ות לשמוע עוד? הנה כמה פודקאסטים מומלצים בנושא

איור בראש העמוד: רותם קורדיש, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר

בודק...