רמי טריף – המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל
״אני חושב שזה משהו מאוד טבעי למחשבה של מעצב, שמורגל בעבודה בשיתופי פעולה, להתבסס על האוצרות של המוזיאון, אם זה באוסף, וגם אם זה בידע, ובאנשים הידענים והמקצועיים ביותר שקיימים במוזיאון. זה סוג של פלייגראונד למעצבים, שנייה לצאת מהכובע הזה של אוצר, ולהתחיל לחשוב איזה חיבורים אפשר לעשות.״ רמי טריף- אוצר המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, מספר על ראשית דרכה של המחלקה ועל האוצר הראשון שלה, איזיקה גאון.
יובל סער – על איור, אוצרות והחיים בכלל
״כששואלים אותי מאיפה לקבל השראה וכל, אני שולח אותם לשדות אחרים. אל תלכו רק לעולם העיצוב, תלכו למופע מחול, תלכו לתערוכת אומנות, תלכו לראות איזה תצוגת אופנה. הדבר הזה של רוח הזמן הוא דבר מאוד מאוד חמקמק. במובן הזה, כדאי לראות מה יוצרות ויוצרים צעירים עושים, כי יש להם תחושה אחרת של הדבר הזה, לדעת לאן הדבר הזה הולך.״ יובל סער- אוצר, יזם ועיתונאי, מספר על היחסים שבין עיצוב לאיור, ועל ״אוצרות״ של מגזין תרבות.
תום כהן – איך מלמדים אוצרות לעיצוב
״יש תנועה מאוד מאוד מעניינת של השתנות בשדה האוצרות, ששואלת למי מותר להשתתף בדבר הזה? האם האוצרים הם שומרי סף או שהם מי שמזמינים אנשים פנימה? ומזמינים אנשים לנקודות מבט אחרות? ויש בתוך זה ניסיונות שהם יותר רדיקליים ושוברי מוסכמות (ומרגיזים אנשים), וניסיונות שהם יותר שמרניים.״ תום כהן- המנהלת האקדמית של התכנית לאוצרות עיצוב, מספרת על המייחד את האוצרות בשדה העיצוב ועל תכנית הלימודים שמכשירה אוצרי.ות עיצוב של מחר.
טל ארז ורן וולף – שבוע העיצוב ירושלים
״אתה בין אוצר למעצב למפיק. בסוף, זה להסתכל על אוצרות כמעצב. זאת אומרת, יש לך הקשר שצריך לעבוד בתוכו וליצור מוצר, רק שחומרי הגלם שלך הם עבודות של אחרים. אתה מסתכל על איזשהו מכלול מאוד מורכב.״ האוצר והמעצב טל ארז ומתכנן הערים והיזם רן וולף מספרים על אוצרות של פסטיבלי עיצוב, על אתגרים והזדמנויות ועל ייחודם של אלה מול אוצרות מוזיאלית וגלריסטית, שנבחנו בפרקים הקודמים.
מירב רהט – על הגלריות הראשונות לעיצוב
״התפקיד שלנו כאוצרים, כל הזמן להסתובב, לראות מה קורה, ולתת לזה מקום וביטוי. כשזה מגיע למוזיאונים, סימן שזה כבר הפך להיות קונצנזוס. הגלריות הן המקום שבו אתה יכול להגיד: תראו מה זיהיתי, הנה תופעה, בואו ניתן לה מקום. משם, אחר כך, זה נתגלגל הלאה. כשזה מגיע למוזיאון, אנחנו כאוצרות כבר צריכות להיות בדבר הבא.״ מירב רהט- יוצרת, אוצרת וחוקרת, מספרת על תפקידן של הגלריות לעיצוב בשדה המקומי.
אברהם קורנפלד – האות העברית ותערוכות טיפוגרפיה
"יש משהו באותיות, שבעצם זה ה-essence (המהות), זה הבסיס, זה כמו שבטבע יש את האלמנטים אוויר, מים, רוח, אדמה, אז בתרבות שלנו, בעיצוב, אותיות זה אלמנט בסיסי. אותיות הן חלק ממה שמרכיב את הזהות שלנו, התרבות שלנו. אנחנו עם הספר, אנחנו גדלנו, בשונה מהרבה תרבויות אחרות, גדלנו לתוך האותיות.״ אברהם קורנפלד- טיפוגרף, מעצב, מרצה והמייסד של ״אאא - בית לטיפוגרפיה עברית״ בשיחה על תערוכות ואותיות.
רז סמירה – כשהמוזיאון פותח את שעריו
"אני חושבת שמה שהוא עושה בעיקר זה נותן לנו להיפגש מחדש עם המקום שאנחנו נמצאות בו, ורגע לעסוק בהיכרות מחדש עם חפצים, סיפורים, הקשרים בזמן הנוכחי. לפגוש את ההיסטוריה, האנתרופולוגיה, הארכיאולוגיה, בלי האבק המוזיאלי הרגיל שמלווה אותם בקמפוס רב־תחומי אחד, שנותן את ההזדמנות לחשיבה מחודש של תערוכות". רז סמירה- האוצרת הראשית של מוז"א, בשיחה עם גלית גאון בה על מוזיאון מבוסס אוספים היסטוריים, חזרה ליופי של הביתנים ההיסטוריים דרך חיבור לעכשווי ועל השאיפה להתחבר לשכנים, השכונה והעיר כחלק חיוני במקומו של המוזיאון במאה ה-21.
מיה דבש – על מוזיאון לעיצוב
"אני מתייחסת למוזיאון כמו שמתייחסים למהגרים הרבה מאוד פעמים, הם צריכים להוכיח את עצמם הרבה יותר. הם צריכים להיות כל הזמן מאוד עירניים ולהשתנות בהתאם למה שקורה ולהיות מאוד גמישים… בסופו של דבר עיצוב זו עבודה עם בני־אדם ועבודה עם בני־אדם היא עבודה עם קהילה." מיה דבש- האוצרת של מוזיאון העיצוב בחולון, בשיחה עם גלית גאון על המשמעות של מוזיאון עיצוב בארץ ובעולם, על המתח הטוב שבין עיצוב תערוכה לתערוכת עיצוב ואיך עושים תערוכה בינלאומית בזמן מלחמה?
רמי טריף – תפקידו של המוזיאון בחברה
״אני חושב שתפקידו של המוזיאון הוא לא רק לדבר על ההיסטוריה, אלא גם במידה מסוימת גם ליצור אותה. על אחת כמה וכמה בעיצוב, כי הפרשנות של עיצוב כל הזמן זזה על ציר הזמן. תלוי מאיזו זווית אתה מסתכל עליו.״ רמי טריף- אוצר המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, משתף בתחזית שלו למוזיאון במאה ה-21, על האתגרים וההזדמנויות העומדים לפתחו, על התערוכה הראשונה שאצר במוזיאון, ״אוצרים בערבית״, ועל פרויקט מיוחד שמשלב חדשנות טכנולוגית, אקולוגיה וארכיאולוגיה.
אנריאטה אליעזר ברונר – אוצרות של אוסף
"אני חושבת שהעבודה שלי היא כמו להיות סטודנט נצחי. יש לי כמה כלים ומתודולוגיה, כי ההשכלה הפורמלית שלי היא ארכיאולוגיה. ואני מגיעה למוזיאון, ומגלה שהפורמט האדריכלי והפרוגרמטי של המוזיאון מאפשר לחצות תקופות ותרבויות ולעסוק בתת נושאים או בנושאים צדדיים. כל יום אני לומדת משהו, זה פשוט מרתק." אנריאטה אליעזר ברונר- אוצרת ביתן הזכוכית במוז״א, בשיחה עם גלית גאון על הקשר בין אוסף, תצוגה ומוזיאון, על ההיסטוריה החומרית תרבותית של הזכוכית בארץ ועל איך מתווכים מאות שנים של התפתחות חומרית ואלפי פריטים מהאוסף בחלל אחד, בהקשר אחר, בכל פעם מחדש.
אריה ברקוביץ – שדה העיצוב השנקינאי באייטיז
״תערוכה זה כמו ספר. כשאני מוציא ספר יש לי שם לספר הזה, בתוך הספר הזה יש התחלה, אמצע וסוף. כמו במוזיקה, יש עלייה וירידה, אני יודע איך לתכנן את החלל, כדי לתת עניין ודינמיקה לתערוכה הזאת. לתת לה מקצב.. אני בוחר את העבודות, על פי נושא שאני יכול להרכיב, תמה כלשהי". אריה ברקוביץ- אוצר ומנהל האמנותי של בית האמנים בתל אביב, מספר על שדה העיצוב בשינקין של שנות ה-80, ועל מה עושה תערוכה לטובה.
מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל – ארכיון תערוכות עיצוב
״אנחנו אוספות כמובן את הדברים הברורים האלה, את ההזמנות, את צילומי ההצבה, את אירועי הפתיחה. אבל גם אוספות קטלוגים, וגם אם אנחנו מצליחות למצוא, שזה קצת יותר קשה, רגע את המחשבה שמאחורי התערוכה. מה נכנס לתערוכה, ואולי גם מה לא נכנס לתערוכה, שזה בעצם לפעמים יותר מעניין.״ תום כהן, מנהלת הפרויקטים במרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל בשיחה עם רותם קפלן, מנהלת האוסף והארכיון, על חשיבותו של אוסף ועל ארכיון התערוכות החדש במרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל.