תקשורת חזותית

תכנית הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית

החל מסמסטר ב׳ של שנה ב׳ ועד לסיום הלימודים לתואר הסטודנטים לומדים להשתמש בכלים שרכשו ומפתחים בעזרתם את נקודת מבטם כאנשים יוצרים במסגרת קורסים מעשיים, ניסיוניים וקונספטואליים הממשיכים לעסוק בעיצוב כפעולה יצירתית המשרתת רעיון או ככלי לביטוי אישי.

הסטודנטים בוחרים התמחות מרכזית אחת מתוך חמש אפשרויות:

  • עיצוב גרפי.
  • עיצוב מוצרים דיגיטליים.
  • עיצוב וידאו.
  • איור.
  • עיצוב משחקי מחשב.

התמחות עיצוב רב תחומי

צמד המילים ״עיצוב גרפי״ שימש, עד לפני כשני עשורים, שמן של כל המחלקות לתקשורת חזותית בעולם. במהלך עשורים אלו, הלך והתרחב מאוד עולמו של המעצב הגרפי הקלאסי לעולמות חזותיים נוספים, אך עדיין הדיסציפלינות המרכיבות את ה״עיצוב הגרפי״ נשארו כלי היסוד החשובים ביותר בארגז הכלים של המעצב. כלי יסוד כמו: העברת מסר, טיפוגרפיה, יצירת דימוי, עריכת תוכן ובניית גריד – משמשים כאבני הבניין לכל פרויקט עיצובי באשר הוא.

לארגז הכלים המסורתי של המעצב הגרפי – שכלל ידע בדפוס, מיתוג, אריזה ופורמט מדופדף – נוספו בשנים האחרונות כלים חשובים, המסמנים את המעבר מהעולם הפיזי לעולם הדיגיטלי. כלים כמו: עיצוב דיגיטלי, עיצוב רספונסיבי ומושן גרפיקס הפכו לכלי יסוד חשובים לכל מעצב כיום. התמחות עיצוב גרפי, תשים את הדגש על שילוב מולטידיסיפלינרי, חוצה פלטפורמות, בין עולם הדפוס לעולם הדיגיטלי. כל אחד מן העולמות ילמד באופן עכשווי ורלוונטי לחידושים בתחומו.

התמחות עיצוב מוצרים דיגיטליים 

כולנו משתמשים במוצרים דיגיטליים מידי יום – אפליקציות בסמארטפון, אתרים במחשב, טלוויזיות חכמות, מכוניות חכמות יותר ועוד אינספור מקומות. מסלול הלימודים יעניק סט כלים למעצבים באמצעותו יוכלו ליצור ולהשפיע על עולם עיצוב המוצרים הדיגיטליים וחווית המשתמש (UX/UI) ולא רק להשתמש בהם אלא להגדיר וליצור אותם.

המסלול מציע שילוב ייחודי בין לימודי עיצוב אינטראקציה וטכנולוגיה לצד עיצוב גרפי בסטנדרטים של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, בסביבת למידה שיתופית המשקפת את המקובל בעולם ההייטק. הלימודים יספקו פרספקטיבה הוליסטית על עולם המדיה הדיגיטלית באמצעות הקניית כלים ומיומנויות בתחומי העיצוב, האפיון והקידוד.

המסלול מתאים לסטודנטים המעוניינים בפיתוח כישורי העיצוב והטכנולוגיה, עם סקרנות לתחום, המעוניינים לערער על מגמות ולהכיר טכנולוגיות חדשות ומלהיבות כדי ליצור פתרונות מבוססי ערך לעידן הדיגיטלי – החל מאתרים, אפליקציות, מוצרים דיגיטליים, אובייקטים חכמים (IOT) ועד לסטארט-אפ הגדול הבא.

התמחות איור

איור הינו אחד מיסודות התקשורת החזותית ובא לידי ביטוי כמעט בכל הפלטפורמות המרכיבות את התחום. ספרות ועיתונות, עיצוב גרפי, מיתוג, אנימציה, קומיקס, ממשקים ומשחקים דיגיטליים.

איור יכול להעביר מסר בלתי נשכח, לספר סיפור, לפתור בעיה, או להציע נקודת מבט חדשה. הוא יכול להיות דימוי בודד, סדרת דימויים, ספר שלם או סרט.

הייחוד של איור כתחום מקצועי, הוא בכך שהוא מאפשר עבודה בשפה אישית בלב תעשיה מורכבת ומתחדשת.     

התכנית כוללת הכרות ותרגול המיומנויות הנדרשות מהמאייר. ציור ורישום של אדם וסביבה, צבע וקומפוזיציה, טכניקות קלאסיות ודיגיטליות, פיתוח ושכלול סגנונות, סטוריטלינג, פרשנות והמחשה חזותיים.

תכנית הלימודים מיועדת לסטודנטים בעלי זיקה טבעית לתחום, המעוניינים לפתח את יכולות החשיבה והפרקטיקה של מקצוע האיור ולהעמיק בחיפוש השפה האישית של כל סטודנט. 

הסטודנטים יתנסו ביישומים השונים של איור במדיות מסורתיות וחדשות, בסדרת קורסים המועברת על ידי אנשי מקצוע מובילים בתחום.

התמחות וידאו

הקולנוע פרץ לכל תחומי העיצוב ושינה אותם לבלי הכר ותוך כדי השתנה בעצמו. רוב מוחלט של הסרטים שנעשים היום אינם סרטי קולנוע באורך מלא, ואף לא סדרות טלוויזיה, אלא סרטים קצרצרים (בין 5 שניות ל- 5 דקות).

סרטונים אלה מתרחשים בדרך כלל בנקודות המפגש בין קולנוע, עיצוב ואנימציה, ומגיעים בפורמטים מסחריים ואמנותיים מגוונים כגון: קליפים, פרסומות, פרומואים, סדרות רשת, וכן פורמטים חדשים שנוצרים ברגעים אלה מתחת לאפינו ומבוססים על רשתות חברתיות ואופני חשיבה חדשים: "הסטורי של אווה", לדוגמא: סדרת סרטוני סטורי ששודרו בחשבון אינסטגרם שנפתח עבור הילדה אווה היימן שנספתה בשואה וזכה בפרס ה-WEBBY  – "האוסקר של האינטרנט" לשנת 2020.

המסלול לעיצוב וידאו תעניק כלים מתקדמים לעשייה קולנועית מקצועית עבור מעצבים. עולם הסרטים הקצרצרים מבוסס על עשייה ותעשייה עתירות תקציבים (מיליארדי שקלים בישראל והשוק הבינלאומי העצום פתוח מאוד לשיתופי פעולה). עד כה השתלבו בוגרים שלנו בתעשייה בעיקר כמעצבים, כלומר כאחד מבעלי המקצוע בשרשרת ההפקה. אנחנו מבקשים להכשיר את הסטודנטים במסלול, כבמאים-מעצבים, המתמחים ביצירה השלמה של סרטונים קצרצרים, עתירי דמיון, המשלבים בין יכולות בימוי מתקדמות, עם תחומי העיצוב השונים.

דמות הבמאי- מעצב: במהלך התואר ילמדו הסטודנטים את תחום העיצוב בתנועה (מושן דיזיין) לעומקו: מעיבוד וידאו (צבע, קומפוזטינג), דרך אנימציה (דו ותלת מימדית), קומפוזיציות בתנועה, פורמטים עיצוביים (פתיחים/סגירים/מעברונים/ ID), תוך התמחות לפחות בשתי תוכנות מרכזיות. במקביל נבחן את מלאכת הבימוי כמכלול של החלטות החותרות לבניית עולם סיפורי אפקטיבי. הסטודנטים יביימו, סרטונים קצרצרים וכך יערכו בדיקה חיה של סוגיות בימוי מרכזיות כגון סגנון קולנועי, הדרכת שחקנים על סט, תסריט צילומים, ליהוק, בחירת לוקיישנים, עבודה עם אנשי צוות, צילום, עריכה, עיצוב פסקול ועוד.

התמחות עיצוב משחקי מחשב

מדיית משחקי המחשב כיום מהווה תעשייה אדירה בגודלה המייצרת הכנסה של מעל 150 מיליארד דולר בשנה ומצופה לגדול ל-200 מיליארד דולר עד שנת 2023. המשחקים מופצים במספר פלטפורמות: מחשבים אישיים, טאבלטים, קונסולות ומכשירים ניידים. תעשייה עצומה זאת דורשת כח עבודה הולך וגדל בתחומי עיצוב משחק, יצירת תוכן, מידול בתלת מימד, קונספט ארט, איור ואנימציה.

הלימודים בהתמחות משלבים בין פיתוח עולם תוכן חזותי וסיפורי, הכולל גיבוש שפה איורית ועיצובית בתנועה לבין רכישת כלים טכנולוגיים, עבודה עם מנועי משחק (יוניטי), אנימציה למשחקים, מידול תלת מימדי ולימוד מעמיק של עקרונות המשחקיות.

ההתמחות מתאימה לסטודנטים המעוניינים בפיתוח כישורי העיצוב, האיור והאנימציה שלהם במרחב הדיגיטלי והאינטראקטיבי תוך ניצול של כל היכולות העיצוביות – פיתוח רעיוני, עולם סיפורי, עיצוב דמויות ומרחב, תנועה ואינטראקטיביות.

* ההתמחויות אינן מופיעות על גבי התואר.

בודק...