תערוכת אמייל במחלקה לעיצוב תכשיטים

תערוכה

אמנות עתיקה פוגשת טכנולוגיה עכשווית: תערוכת אמייל 2024

אמייל – שם כולל למגוון טכניקות של תרכובת זכוכית צבעונית על מתכת.

העדויות המוקדמות ביותר לשימוש באמייל חם כתוספת לתכשיטים הן בנות למעלה מ – 3000 שנה. בתחילת המאה העשרים רואים שימוש קלאסי באמייל בבתי עיצוב כמו פאברג'ה, רנה לאליק ואחרים ,השימוש הקלאסי נמשך גם היום בשעונים ותכשיטי יוקרה. טכניקת האמייל נתפסת כיוקרתית, רצינית וכבדה במהותה כיוון שהיא תובענית ו"בוגדנית" לעיתים. זוהי טכניקה הדורשת מהצורף ניסיון רב על מנת להניב תוצאות ברמה טכנית גבוהה.

בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת, במקביל לזרם הקלאסי, התחיל תהליך שחרור האמייל מהמוסכמות הנוקשות. השימוש בו החל להיות יותר חופשי, פחות קפדני ובעיקר פחות כביטוי לראווה וירטואוזית ויותר כאמצעי לביטוי אישי. בשנים האחרונות האמייל זוכה לפופולריות  וליישומים חדשניים בין בוגרי האקדמיות באירופה, וגם כחלק מתכנית הלימודים במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר.

עיצוב: מאי הרוש

מטרת הקורס, היא להקנות לסטודנטים כלי חשוב נוסף לארגז הכלים שלהם כצורפים. במהלך הקורס נדרשים הסטודנטים ללמוד טכניקות יסוד שאיתן הם מתמודדים בדרך הקלאסית, ממש כמו בעת העתיקה המחייבת דיוק, הקפדה, ניקיון וסדר. לאחר מכן ניתן עידוד לחריגה מהמסגרת, להרחבה ופריצת גבולות.

אמייל הוא צבע, כן, רק צבע, לא יותר. לא יותר שהוא עולם ומלואו!

לאורך שנות קיום הקורס, ניתן לראות יותר ויותר שילוב של תוכנות תלת מימד ככלי עזר לעבודת האמייל ובקורס הנוכחי כבר נעשה שימוש ב – AI בתרגילים. שילוב של טכניקה עתיקת יומין עם טכנולוגיות עכשוויות מאפשר לסטודנטים ליצור את העבודות החדשניות שלא נראו קודם לכן עם אותו החומר בדיוק.

בתערוכה מוצגות עבודותיה של הגברת לאה קלמן יקותיאלי ז"ל לצד עבודות בוגרים וסטודנטים שזכו בפרס על שמה במהלך השנים ועבודות סטודנטים שסיימו את הקורס השנה.

עיצוב: מיה שוחט

פרס היצירתיות ע״ש  לאה קלמן, הניתן כבר עשור, מבקש לתמוך ולעודד סטודנטים במחלקה לעיצוב תכשיטים ליצירתיות במחקר האמנותי שלהם בקורס האמייל.  לפרס בוחרים נציגי משפחת קלמן יקותיאלי – לא את מי שסגנון יצירתם דומה לסגנון של לאה קלמן אלא לאלו שהמחקר, הסקרנות והיצירתיות האקלקטית מזכירים את הדרך שבה יצרה כל חייה האמנותיים. הפרס מבקש לעודד ולתמוך באמניות/ים בתחילת דרכם ואנו שמחים בשיתוף הפעולה הזה בין המשפחה לבין מכללת שנקר.

  • מנחת הקורס: מיכל בראון שיש
  • משתתפים: לאה קלמן, סטודנטים שנה ג, סטודנטים שנה ד, בוגרים
  • תודות למשפחת קלמן – יקותיאלי   
  • אוצרות והפקה : מאיה שטיין

בראש העמוד: עיצוב: דניאל קנריק

בודק...