פרופ' שיזף רפאלי

עמד בראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה, זוכה פרס "החוקר המבטיח" של ארגון ה-AERA. מכהן כנשיא שנקר משנת 2020.

פרופסור שיזף רפאלי קיבל את תואר הדוקטור שלו מאוניברסיטת סטנפורד, שם שימש לימים גם כחבר סגל. הוא נושא בתארים בהצטיינות מטעם אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אוהיו (OSU) בארה"ב.

>> לאתר של פרופ' שיזף רפאלי לחצו כאן!

רפאלי חוקר את תחום התיכון (design) – השימוש וההשלכות של מערכות תקשורת מקוונות – ומעוניין בפנים הניהוליים, החינוכיים, החברתיים, העסקיים והפוליטיים של מערכות מידע בניהול, אוריינות, הזדמנויות ואיומים חברתיים, כמו גם פערים דיגיטליים.

שיזף הקים את "המרכז לחקר חברת המידע" ועמד בראש "המרכז לחקר האינטרנט" ו-"מעבדת האינטרנט" באוניברסיטת חיפה. הוא עמית מחקר בכיר ב"מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית" בטכניון. ניהל את ביה"ס למוסמכים בניהול באוניברסיטת חיפה במשך שתי קדנציות, במהלכן הוביל את החוג למנהל עסקים והיה בין מקימי "החוג לניהול מידע וידע" ו-"החוג לניהול משאבי טבע וסביבה". 

רפאלי הוביל את הקמת הפקולטה לניהול באוניברסיטת חיפה. קודם לכן, עמד בראש ההתמחות במערכות מידע באוניברסיטה העברית בירושלים. 

פרופ' רפאלי הוא אורח תדיר ברדיו ובטלוויזיה. בין השאר הפיק סדרת תכניות רדיו עבור האוניברסיטה המשודרת. הוא מייסד שותף והעורך של כתב עת (JCMC (The Journal of Computer Mediated Communication – היוצא לאור ברציפות מאז 1994. זהו כתב העת המדעי המתושאל המקוון הראשון.

שיזף חיבר ספרים ויצר מספר מערכות תוכנה. בין ספריו "Network and Netplay"  בהוצאת MIT Press, וספרים על מערכות מידע ניהוליות, ניתוח נתונים סטטיסטי, וגיליונות אלקטרוניים. רפאלי פרסם מאות מאמרים בכתבי עת מתושאלים ומחקריו זכו ליותר מ-10,000 ציטוטים בספרות המדעית. כמו כן, הוא משמש כחבר מועצת העריכה של ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, וחבר וועד העריכה של מספר כתבי עת מדעיים וכתב טור שבועי ב"כלכליסט" במשך עשור.

הוא שימש כפרופ' אורח במספר אוניברסיטאות מובילות, ביניהן אוניברסיטאות מישיגן, קליפורניה, סטנפורד, אוהיו, הטכניון, האונ' העברית, אונ' תל אביב, ומספר אוניברסיטאות בסין, בהודו, בצ'ילה, בברזיל, ארגנטינה, קוריאה ואוסטרליה.

במשך השנים רפאלי היה מנחה ומנטור לעשרות דוקטורנטים והעמיד דור של חברי סגל צעירים המשמשים באוניברסיטאות ומכללות רבות בארץ ובעולם. 

רפאלי הוא חבר ההנהלה המדעית של מרכז המצוינות Links-ICORE לחקר למידה בעידן המידע. הוא פעיל מוביל במספר חברי וועדים מנהליים, ביניהם אלה של עמותת "ויקימדיה" – העוסקת בויקיפדיה ושיתוף ידע, עמותת "אבני דרך" – העוסקת בתמיכה בבעלי מוגבלויות, עמותת "אל-מנארה" – העוסקת בבעלי מוגבלויות בחברה הערבית, ועמותת "NPTech" – העוסקת בהנגשת מידע למגזר השלישי ותמיכת מחשוב במגזר זה.  

רפאלי הוביל  את יצירת MOOC – מהקורסים המקוונים הראשונים בעולם.  אלפי סטודנטים מעשרות מדינות השתתפו בקורס שלו  "שאון דיגיטלי – Digital Culture/Clutter", במסגרת מערכת EdX של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת MIT.   

רפאלי יצר מערכות מקוונות רבות, ביניהן מערכת "שרות יעוץ לאזרח" שפעלה בכמה שפות במשך למעלה מעשרים שנה. הוא שימש בחבר המושבעים של ה-Stockholm Challenge, לפרס בית המלוכה השוודי על מערכות מקוונות לתועלת הציבור.  

במהלך חייו, זכה במספר פרסים לאומיים ובין לאומיים, ביניהם גביע "מלאכים ברשת", פרס החוקר המבטיח של AERA ופרס "בן גוריון".

לאורך כל הקריירה שלו, מאז ששימש בתפקידים במשרד החוץ הישראלי וכמרכז חינוכי של פנימייה צבאית, ועד להנחיית עשרות דוקטורנטים ומאות מסטרנטים – רפאלי נשאר מחוייב להכשרת הדור הבא לחדשנות, יצירתיות ואחריות חברתית. 

פרופ' רפאלי נבחר לכהן כנשיא שנקר בחודש פברואר 2020. הוא נכנס לתפקיד במהלך חודש אפריל של אותה שנה. 

ניתן לקרוא על פרופ' שיזף רפאלי גם בוויקיפדיה (עבריתערביתאנגלית וצרפתית), בפייסבוק ובטוויטר.

>> לאתר של פרופ' שיזף רפאלי לחצו כאן!

בודק...