הכלכלה היצירתית

התעשיות היצירתיות מוגדרות בעולם כסקטור כלכלי הכולל את מקצועות העיצוב, ארכיטקטורה, אמנות, אופנה, פרסום, סרטים, וידאו, מוזיקה, משחקי מחשב, טלוויזיה ורדיו - הן מהסקטורים הדינאמיים והצומחים ביותר בעולם ומהוות כ-3% מהתל"ג העולמי וכ-8-12% מהתל"ג באירופה, תורמות לתעסוקת 30 מיליון אנשים בעולם ורווח של 2.25 טריליון דולר בכל שנה.

הכלכלה היצירתית היא כלכלה שבה החברות המובילות את המשק מטמיעות עיצוב ויצירתיות כמנוע צמיחה אסטרטגי בפעילות העסקית.

הכלכלה היצירתית מתבססת על שילוב מעצבים ואנשי קריאייטיב בשדרת הניהול הבכירה של חברות בכל ענפי המשק בכדי ליצור מוצרים פורצי דרך עם פוטנציאל ליצירת חדשנות ומובילות עסקית.

נתונים מהעולם מראים את דומיננטיות של מייסדים-מעצבים אשר מובילים את החברות המובילות את הכלכלה העולמית. מאחורי 31% מסטרטאפים בעולם שאת מוצריהן אנחנו צורכים על בסיס יומי  עומדים מעצבים-יזמים (AirBnB, Kickstartes, Spotify).

התרומה הכלכלית של התעשיות היצירתיות באה לידי ביטוי בחברות ציבוריות, חברות פרטיות וחברות סטרטאפ, וכן בהשקעה המאסיבית של מדינות לקידום הסקטור.

תהליך זה מתרחש בשנים האחרונות בעולם, ומדינות שכבר אימצו את המודל  ומשקיעות משאבים בקידום הסקטור, דוגמאת דנמרק, אנגליה, אוסטריה, צרפת, שוודיה, סין, סינגפור, אינדונזיה וגרמניה, מציגות צמיחה והישגים שמהווים החזר משמעותי של ההשקעה: בעלייה בתוצר המקומי, בצמיחה וביצירת מקומות עבודה.

כלכלה יצירתית בישראל

מחקר ראשון מסוגו שנערך במסגרת פרויקט CLEVER בהובלת ACT Shenkar , להב ומאקרו המרכז לכלכלה מדינית, מגדיר לראשונה את תחום התעשיות היצירתיות בישראל ומספק נתונים כלכליים שלא ניתן להתעלם מהם:

  • סך הערך המוסף הגולמי בישראל של התעשיות היצירתיות לשנת 2012  עמד על כ-21 מיליארד שקל
  • שיעור התרומה של התעשיות היצירתיות לתוצר עמד על כ- 4%.
  • בשנים2012-2015  גדל היצוא של התעשיות היצירתיות בישראל ב-16%
  • בין השנים2012  ל-2014 חל גידול של66%  בהשקעות הזרות בתעשיות היצירתיות בישראל.
  • חברות בישראל המשקיעות בעיצוב רושמות יותר פטנטים.

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>