סדנה אינטנסיבית: איך יוצרים מפריטים ישנים בעלי טקסטורות שונות מעיל מעוצב ומותאם אישית? הפרויקט של גל בר

פירוק, חיבור, עיבוד, חידוש, מיחזור, חשיבה מחדש: סטודנטים משנה ד' במחלקה לעיצוב טקסטיל יצאו ל"מסע שחרור" מכבלי המיתוג, הצריכה, הראווה, הסטטוס והאגירה בסדנה אינטנסיבית ששמה לה למטרה לבחון חלופות למצב הנוכחי ולפתח מודלים חדשים של אופנה אישית ודרך חיים. 

למשך חמישה ימים הפכה המחלקה לעיצוב טקסטיל ל"מעבדת חשיבה", בה התבקשו הסטודנטים לפרום, לפרק ולהרכיב מחדש רעיונות, תפיסות וחומרי גלם. משתתפי הסדנה, המצויים בשלבים ראשוניים של עבודה על פרוייקט הגמר שלהם, פעלו במרחב שבין החדשנות, החומרים והטכנולוגיה של התקופה, לבין המודעות הגוברת לצרכי הפרט והמערכת הגלובלית כולה, הדורשת פיתוח משאבים בני-קיימא. 

  • מעיל אישי - גל בר מספרת על הפרויקט שלה:

בפרוייקט הגמר שלי, עליו אני עובדת בימים אלו, אציג טקסטילים חורפיים עבור מעילים. הסדנה האינטנסיבית בה השתתפי היוותה עבורי הזדמנות לייצר מעיל אישי כפריט מחקרי, כשאני משמשת באופן סימולטני גם כמעצבת וגם בתור הלקוחה-צרכנית. 

באמצעות תהליך פירוק והרכבה של Ready-Made, ביקשתי לבחון פרקטיקות עיצוביות ושאלות קונספטואליות לגבי מהותו ותפקידו של המעיל.

ביום הראשון של הסדנה הביא כל אחד מאיתנו פריטים משומשים מארון הבגדים האישי שלו והחלפנו אותם בינינו בשוק קח-תן. כך עמדה לרשותי אפשרות בחירה בלתי-קונבנציונלית של חומרי גלם, המשוחררת ומנותקת מהקשר ריגשי. 

מבין מגוון הפריטים בחרתי במעיל רוח גדול וישן בצבע בז׳, מעיל ישן מפרווה סינטתית וחולצת פיקה גברית דקיקה, מרופטת ומחוררת.

חומרי הגלם היו מנותקים רגשית מכל הקשר (יח"צ)

בנסיון ליצור תחביר בין החומרים השונים - כל אחד מהם התאפיין בעובי, משקל וטקסטורה שונים בתכלית - עלתה בי תהיה לגבי העומס העיצובי של אובייקט שימושי, והיכן אני קובעת גבולות בתוך הנסיון ליצור אובייקט שלם שיהיה גם אקלקטי וגם קוהרנטי.

במהלך הסדנה התחדדה והצטמצמה המשימה איתה היה עלינו להתמודד - נתבקשנו לזקק את הרעיון הנולד, לדייק את הבחירות וההחלטות כדי לאפשר לעצמנו יצור איכותי של פריט אחד ממוקד בזמן מוגבל.

הצורך להתמודד עם השוני הקיצוני בין חומרי הגלם הביא אותי להתייחסות קונספטואלית יותר בהרכבת המעיל: מתוך המפגש בין החומרים והגוף, מצאתי פתרונות ויזואלים שהשפיעו מיידית על הפתרונות הפרקטיים, ולהיפך.

מעיל הרוח שימש עבורי כבסיס המאפשר חוקיות להמשך העבודה ונקודת מוצא לבניית הגזרה החדשה מתוך זאת הקיימת. את מעיל הפרווה חתכתי למקטעים במטרה ליצור ניראות חייתית ובולטת שתדגיש את הפן המוגזם וההומוריסטי של הבגד. בחולצת הפיקה השתמשתי ליצירת החלקים הפנימיים והצווארון-קפוצ׳ון של הבגד, מה שהעניק לו תחושת ביתיות, חורפיות וחום אנושי. 

סריג ריב הודפס בצבע ושימש לכתפיים של השרוול (יח"צ)

סריג ריב עליו הדפסתי צבע נוסף שימש עבור הכתפיים של השרוול, כשהוא מתרחב ונפתח בתנועה וחושף בכך צבע אדום נחבא.

הוספת תיקתקים הפכה את המעיל לדינמי ומשחקי, כשבאמצעות כך בחנתי אופנים שונים של שימוש ולבישה, למשל: פתיחה וקיפול לאורכים שונים תוך יצירת כיסים ופתחים חדשים. 

רצף העבודה והמגבלות שהוצבו לנו במהלכה, איפשרו לי תהליך עבודה ממוקד וביצוע בחירות והחלטות מהירות.

ככלל, העבודה בתוך קבוצה יצרנית בעלת משימה משותפת הולידה דיון פורה ומפרה בין הסטודנטים וחשפה את שיטות העבודה המגוונות של כל אחד, מה שאפשר לנו ללמוד ולהתפתח.

מתעניינים בלימודים? השאירו פרטים