סופשנה 2018: בוגרי המחלקה לעיצוב תכשיטים הציגו פרויקטי גמר מגוונים החוקרים את מהות התחום

חדשות ואירועים

סופשנה 2018: בוגרי המחלקה לעיצוב תכשיטים הציגו פרויקטי גמר מגוונים החוקרים את מהות התחום

'"

מאת: אוריאל מירון

rnrn

בשנה התשעה-עשר להקמתה של המחלקה לעיצוב תכשיטים , ממשיכים בוגריה להוביל ולקצור הישגים בארץ ובחו"ל, ולהציב רף עליון במקצועיות, חדשנות ומקוריות עבור יוצרים ומעצבים צעירים בתחום. מחזור טז' מצטרף אל המורשת המפוארת הזאת בתערוכת בוגרים מרתקת ומגוונת. אל הערכים שהובילו את המחלקה מיום היווסדה – חשיבה תעשייתית לצד חופש ביטוי אמנותי ומחקר עיצובי מעמיק, מקצועיות בלתי-מתפשרת והיכרות עמוקה עם טכנולוגיות קלאסיות ומתקדמות, יחד עם חידוד כושר ההתבוננות והמחשבה העיצוביים – אל כל אלו מצטרפים גם הפנמה עמוקה של גישה רב-תחומית ופניה אל המסורות השונות בהווייה הרב-תרבותית שלנו.

rnrn

בפרויקטים של מחזור טז' נמצא קשת רחבה של חומרים וטכניקות כמו גם מנעד רחב של מקורות השראה וגישות אל שתי שאלות יסוד שמעסיקות את כל הבוגרים, כל אחת ואחד בדרכה ובדרכו: מה הוא תפקידו של תכשיט בחיינו וכיצד מתווך התכשיט בין גופו של העונד לעולם.

rnrn

מוטיב דומיננטי שבא לידי ביטוי בפרויקטים רבים השנה הוא שאיפתן של בוגרות רבות לבוא בדיאלוג עם מסורות ספציפיות שנוגעות לחייהן. אצל חלקן מדובר בדיון עם מאפייני זהות של הקהילה בה גדלו או ממנה באו. כך, למשל, עיצבה יומנה סאמרה ואזני תכשיטים עשויים פליז וטקסטיל עם הדפסה ידנית של קליגרפיה ערבית, המיועדים להשתלב בחיג'אב כהצהרת זהות, אמונה ודרך חיים. הירוט חזקיהו, ילידת הארץ להורים עולי אתיופיה מציגה תכשיטים בעבודת צורפות מסורתית במגוון מתכות, עם מוטיבים צורניים בהשראת זיכרונות ילדות מחנות התבלינים האתיופיים של אביה בבאר-שבע. מריה טקץ', ילידת אוקראינה, מציעה קריאה חדשנית ומאתגרת של רקמה אוקראינית מסורתית באמצעות תכשיטי אופנה עשויים במלאכת מחשבת של פרספקס חתוך בלייזר, הדפסה תלת-ממדית וכסף. מן המסורת הדרוזית והחיים ברמת הגולן שואבת סמאח בטחיש השראה לתכשיטים המשלבים צורפות קלאסית עם פקעות חוטי כותנה חתוכות, אובייקטים צופני סוד החיבור בין אהבת הטבע לאהבת האדם. המסורת אליה פונה אפרת שגיא בתכשיטי הנוצות הטקסיים שלה, לקוחה דווקא מחייה בהווה כחברה בקהילה שבטית המקדמת חיי שלום ואחווה באמצעות מעגלי ריפוי טקסיים- דרך שירה, מוזיקה ותנועה.

rn", #>", position: nil, created_at: "2018-08-23 10:08:26", updated_at: "2023-07-26 11:08:31", start_date: nil, end_date: nil, place: nil, longitude: nil, latitude: nil, event_type_id: nil, website_url: nil, phone_number: nil, email: nil, degree: 1, faculty_id: nil, external_link: nil, parent_id: nil, lft: 22873, rgt: 22874, depth: 0, use_parents_menu: false, short_title: "סופשנה 2018: עיצוב תכשיטים", tags: "סופשנה", "סופשנה2018", "סיפורי בוגרים", function: nil, mailto: false, new_tab: false, is_menu: false, is_banner: false, redirect: nil, header_image_title: nil>, #>", position: nil, created_at: "2018-08-23 10:08:26", updated_at: "2023-07-26 11:08:31", start_date: nil, end_date: nil, place: nil, longitude: nil, latitude: nil, event_type_id: nil, website_url: nil, phone_number: nil, email: nil, degree: 1, faculty_id: nil, external_link: nil, parent_id: nil, lft: 22873, rgt: 22874, depth: 0, use_parents_menu: false, short_title: "סופשנה 2018: עיצוב תכשיטים", tags: "סופשנה", "סופשנה2018", "סיפורי בוגרים", function: nil, mailto: false, new_tab: false, is_menu: false, is_banner: false, redirect: nil, header_image_title: nil>, "

עבור כמה בוגרות פתח פרויקט הגמר צוהר לעברן האישי ולשאלות שעולות ממנו. גל אורן מציגה תכשיטי כסף שבכל אחד מהם זיכרון ממשי מוטבע על התכשיטים בדמות עיטורים הלקוחים מסט סכו"ם הכסף שירשה מסבתה, וכטקסטים מתוך כתבי סבה. סדרת תכשיטים מלאת דמיון, חומרים ואופני ייצור שונים ומגוונים של יעלי לוין נוצרה בהשראת רקמות פרחים שיצרה אמה בצעירותה ובהשראת מסורות Arts & Crafts . אירינה גלאון, שהייתה כימאית לפני לימודי העיצוב, פונה אל שאלות פילוסופיות שהיא מקישה מן המדע לחיים בכלל. בתכשיטי מתכת ופולימרים מופשטים ופיסוליים היא עוסקת ברעיון של טרנסגרסיה – הסגת גבול – בהשראת תנועת חומרים דרך קרום התא. מיטל שוורץ, שחיה שנים רבות בקומונה, עושה תכשיטי כסף אלפקה, אמייל ופרספקס המורכבים מאלמנטים רבים שמעמידים קומפוזיציה המבליטה את היחסים המורכבים בין האינדיבידואל והקבוצה.

rnrn

לחלק גדול מן הפרויקטים יש אופי היברידי – בשילובי החומרים, השפות הצורניות ותהליכי הפיתוח הרעיוני. בחלקם, ההיברידיות היא עניין מרכזי ומובהק. בתכשיטיה רוחשי החיים של ניקה רגימוב נמצא הכלאות פיסוליות של צורות מן הצומח עם צורות דמיוניות אשר משוות לגוף העונד אופי היברידי אנושי-צמחי-תכשיטי. בתכשיטים גדולים וגרפיים עשויים רשת, אלפקה ופורמייקה מפגישה ונסה שלמה צורות המבוססות על איברים פנימיים עם שפה גראפית חדה, קרה ואלגנטית שכולה חיצוניות. תכשיטי הראווה הערמומיים של סאם איאן מכליאים – תוך מפגן וירטואוזי של צורפות קלאסית – בין האסתטיקה של בתי מלוכה ותרבות ה"בלינג".

rnrn

אצל אחרים דווקא זיכוך צורני-חומרי או רעיוני-תהליכי הוא שם המשחק. אצל יותם בהט, התמקדות כמעט בלעדית בריקוע של פחי כסף ונחושת הולידה שפה צורנית נקייה וייחודית המתבססת על חוליות שהן גם דקיקות ושטוחות וגם פיסוליות  ; שפה שמגיעה לעידון מופלא תוך שימור חושניותה של המתכת הגולמית. מעיין כץ מבססת את תכשיטיה העשויים כסף, פלסטיק וסיליקון על טהרת המשולש, הריבוע והעיגול יחד עם שלושת צבעי היסוד. המבנים הגיאומטריים בתכשיטיה של שרון לוסטהאוס נשענים על עקרונות הבאוהאוס. הם מקיפים אזורי גוף באופן חלקי ומבליטים את האינטראקציה בין הגאומטריה הישרה של הבאוהוס וזו האורגנית של הגוף. ליאור בן אקוט מציגה תכשיטי אופנה בהשראת מעצבי אופנה מובילים כמו נרסיסו רודריגז. בקולקציה שלה משמשות צורות גדולות ונקיות כדי למקד את המבט באזורי גוף שונים. גם בפרויקט של גבריאלה ברוך נמצא שפה צורנית-חומרית נקיה ופונקציונאלית – וגם התייחסות פונקציונאלית לגוף, שכן אלה הם עזרים לשיקום תפקוד אצבעות כף היד לילדים, תכשיטים פיזיותרפויטיים מפליז וחלקי פלסטיק מודפס שנועדו להרכבה עצמית. אצל שרה בלוך המגע עם הגוף והדיאלוג עם צורתו הם מוקד ההתייחסות. מאות קשקשי אלומיניום יצוקים מתחברים לחלקי שריון שעוקבים אחרי מתארו של הגוף ומחוללים קצב ויזואלי וחוויה טקטילית יחידה במינה עבור העונד. הנפחים האורגניים החושניים בתכשיטיה של ענהאל שרבטוב התחילו כגושי חומר שנלחצו אל הגוף ואז נסרקו והודפסו בפולימרים בשכבות צבע שונות.

rnrn

גם השנה מוצגים פרויקטי גמר בעיצוב משקפיים, ולא בכדי, שכן אחד מקורסי הדגל של המחלקה הוא פרויקט עיצוב משקפיים – שמהווה הזדמנויות שונות לשיתוף פעולה עם גורמי תעשיה ומסחר שונים. סול חזן מציעה קולקציית משקפיים מלאי הומור עשויים חלקים מודולריים מפולימר מודפס בצבעי יסוד, המיועדים להרכבה עצמית עם אפשרויות שילוב שונות. איילין מזרחי זיהתה את האנלוגיות ההנדסיות בין משקפיים וגשרים. בהשראתם יצרה סדרת המשקפיים שמשלבת מתכת, עץ ופלסטיק בקווים נקיים ודרמטיים תוך חשיבה חדשנית על המפגש עם חלקי הפנים.

rnrn

rn"'

בודק...