יוצאים מהבית: המרכז לעיצוב וטכנולוגיה ע"ש כדר מציג תערוכה אינטראקטיבית במילאנו

חדשות ואירועים

יוצאים מהבית: המרכז לעיצוב וטכנולוגיה ע"ש כדר מציג תערוכה אינטראקטיבית במילאנו

יוצאים מהבית: המרכז לעיצוב וטכנולוגיה ע"ש כדר, יציג במוזיאון הטריאנלה במילאנו את "יוצאים מהבית", סדרה של מיצבים אינטראקטיביים, במסגרת התערוכה המרכזית ״999 שאלות על מגורים עכשוויים״ באוצרותו של המעצב האיטלקי סטפנו מירטי (Stefano Mirti). המיצבים האינטראקטיביים שיוצגו בוחנים את סוגיית המגורים דווקא מהכיוון של עזיבה – של יציאה מהבית. מה זאת אומרת לעזוב את הבית? מי עוזבים היום, לאן, ולמה? לפעמים אנו יוצאים לשעות ספורות, לעיתים ליום שלם. קורה שאנחנו יוצאים לתמיד – עוזבים את הקן, או אפילו בורחים מתוך הכרח.

המיצבים נוצרו על ידי סטודנטים בקורס הטראנס (רב)-מחלקתי של שנקר בהנחיית מיכל רינות, ניל ננר וד"ר ארנה רביב ובשיתוף עם מרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל. הם עוסקים בזויות שונות של עזיבת המרחב הביתי, הן באלו היומיומיים, והן במצבי קיצון, כפי שקורה בין היתר כאשר אנשים מהגרים או נהפכים לפליטים. מיכל רינות, ראש המרכז לעיצוב וטכנולוגיה ע"ש כדר בשנקר הסבירה על מהות התערוכה ואמרה: " ב"יוצאים מהבית" אנו מתמקדים בסף של הבית, במפתן, במקום הביניים שבו אנחנו עדיין לא בחוץ – אך כבר לא בפנים. באמצעות הפעולה של חציית ספים שונים, המבקרים בתערוכה יחוו היבטים אישיים, חברתיים וחומריים של יציאה מהבית בעידן הזה."

התערוכה הישראלית כוללת ארבעה מיצבים אינטראקטיביים:

  • דלת אינטראקטיבית, שמגיבה לאופן שבו נסגרה, או נטרקה, ומבטאת כך את מצב רוחו של היוצא – הדלת עומדת בחלל ועליה ארבעה כפתורי פעמון. המבקרים מוזמנים ללחוץ ולבחור את הריב שלהם – יומיומי, רציני, קריטי  או: אין חזור. הם מתבקשים לעבור את הסף ולטרוק את הדלת בהתאם לעוצמת הריב שבחרו. אם הטריקה שלהם התאימה רגשית לעוצמת הריב, על שטיח היציאה מוקרן קטע אייקוני מתוך סרט או סדרה, שמציגים את רגע השיא של הריב. דרך הפעולה הגופנית של הטריקה, מגיעים המשתתפים לחוות את הסרט במצב עוררות תואם.
  • חלון אינטראקטיבי שמאפשר לנו לקבוע מה נשמע כאשר נפתח אותו – הפרויקט מביא סצנות קול (soundscapes) מאירועים הקשורים בחציית גבולות מישראל ומהעולם, ומוצג כחלון עם ארבעה תריסים. פתיחת כל אחד מהתריסים חושפת בהדרגה שכבה אחרת של סאונד. מאחורי התריסים מופיעות בהדרגה מילים שנלקחו מסיפורי אנשים מהשטח.
  • וילונות אינטראקטיביים שמאפשרים לנו לנוע אחורה בזמן, לאנשים שעזבו את הבית בעבר – בית מסוים בעין כרם, שיש עליו מידע מאז התקופה הביזנטית, נבחר לטובת חקר השאלה – מי עזב את הבית לפני? על ידי מעבר בין וילונות חצי שקופים שעליהם מוקרנות תמונות וסיפור בכל פעם מתקופה אחרת שבה היו דיירים בבית, המבקרים עוברים בין שכבות ההיסטוריה השונות של הבית.
  • אירוע אינטראקטיבי בו הזהות של המשתתפים נקבעת על ידי מישהו אחר – המשתתפים מחולקים באופן שרירותי לאדומים וכחולים. הם עוטים על עצמם צעיפים צבעוניים של קבוצתם, מקובצים לפי זהות זו ומקבלים מסרים נפרדים – כל קבוצה על עליונותה שלה, אל מול השנייה. ברצף של שאלות, מתבקשים חברי שתי הקבוצות להיכנס למרכז החלל לפי התאמתם לקבוצות שונות שהשאלות מגדירות. השאלות מפרקות את הקבוצות ויוצרות קבוצות חדשות. בסיום האירוע נחשפת כל קבוצה למסרים שקיבלה האחרת.

מורים: מיכל רינות, ניל ננר, ד"ר ארנה רביב

סטודנטים: אביב אבן, אלה אורן, אלינור זרו, גילי שחר, דנה פורת, חן יהודה, טל פישר, ינית גבע, לאה מנסור, לואי ברונו בינדרנגל, לי סנדלר, לירז פרימו, מיה יוסלביץ , מעיין זלוטקין, נועה דנציגר, נטלי ברהום, סתיו בוזגלו, עמית חכם, ענת אגוזי, רוני לויט, רעות חורש, שרון דודסון.

תמיכה: מרים שיין מאירי, גל ששון

 

בשיתוף עם מרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל.

בודק...