היהלום שבכתר: כיסא הפלסטיק שנמצא בכל בית הפך למיצב מרהיב

חדשות ואירועים

היהלום שבכתר: כיסא הפלסטיק שנמצא בכל בית הפך למיצב מרהיב

מפתיע ככל שזה יישמע, לפרויקט הגמר הבולט של המחלקה לעיצוב תעשייתי ב''שנקר'' השנה אין מוצר וגם לא פיתוח טכנולוגי. למעשה, אפשר להניח שהעבודה הייתה מתקבלת בזרועות פתוחות כפרויקט גמר בכל מחלקה לאמנות. על העבודה הזו אחראי אורי שיפרין ענבי, בוגר טרי בן 29 מתל אביב.

בשנה האחרונה הוא חקר ופיתח עבודת וידאו מוקפדת, שמתעדת פרפורמנס המורכב משלושה אובייקטים: כיסאות לבנים של ''כתר פלסטיק'', פנימיות של צמיגי אופניים ונייר גרוס. הוא קרא לה ״תרגיל בהיעלמות״, והיא נוצרה בהשראת מופעי הבמה של אוסקר שלמר בבית הספר לאמנות ואדריכלות ״באוהאוס״ בגרמניה לפני כמאה שנה.

מה בינו לבין מופעי הבלט הטריאדי של שלמר, שהתקיימו אחרי מלחמת העולם הראשונה? "כשהתחלתי את הפרויקט עם כותרת 'פרפורמנס בעיצוב''", מסביר שיפרין ענבי, "התחלתי לחקור את כל המקומות שהנושא הזה הופיע בהיסטוריה של העיצוב. מהר מאוד הגעתי לאוסקר שלמר והבלט הטריאדי, גם ברונו מונארי והפרפורמנס שלו עם כסא 'לא-נוח' היו שם. הייתי כל כך מוקסם ומופעם, ובעיקר מזה שעד סוף שנה ג׳ לא שמעתי עליה באקדמיה בכלל".

הוא גם מזכיר את הבחירה של שלמר לעבוד בשלושה ערוצים ובשלוש מערכות. לניגון החסידי, שמלווה את הסרטון של פרויקט הגמר, קוראים "שלוש תנועות", והבחירה בו מושפעת מהחלוקה הזו.

בתוך השילוש הזה, השליש המרכזי הוא שרשרת של 300 מאות כיסאות מונובלוק מבית ״כתר פלסטיק״, אולי הרהיט הנמכר ביותר בישראל, אייקון תרבות מקומי, ובשנים האחרונות גם פריט חובה בכל קטטה המונית שמתועדת ברשתות החברתיות. המונובלוק כבר שימש בעבר לפרשנויות ולמניפולציות בשדה האמנות והעיצוב, והפעם זהו חומר גלם למיצב שהוקם בלב שדה פתוח. את אותו מיצב שיחזר שיפרין בחצר המכללה ברמת גן, לרגל תערוכת הבוגרים.

צפו בסרט של שיפרין ענבי, כחלק מפרויקט הגמר:

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן!

צילום התמונה בראש העמוד: מיכאל שבדרון

בודק...