Designer, הארץ: מה מסתתר מאחורי האריזה? פרויקטים של סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית חושפים את שפת העיצוב והמסר

מקצועות העיצוב הגרפי והתקשורת החזותית סובלים מערפול מסוים. בניגוד לדיסצפלינות מקבילות - דוגמת עיצוב מוצר, עיצוב אופנה או עיצוב פנים, הנוחות יותר להבנה מיידית בשל הפונקציונאליות של תוצריהם, התקשורת קשה החזותית יחסית להבנה מעצם העובדה שתוצריה אינם חד-משמעיים בפונקציונאליות שלהם. כך, למשל, קיומו של מוצר אינו בהכרח תלוי באריזתו או בעיצוב האריזה, שעליהם מופקד המעצב. 

מהו, אם כן, תפקידו של המעצב? התקשורת החזותית היא מקצוע רחב בהרבה מההיבט הפונקציונלי (דוגמת עיצוב אריזה למוצר קיים). תקשורת חזותית משמע עיצוב סביבתה החזותית של התרבות. סביבה זו עשויה להיפרט למוצרים, לאותות, לשלטי רחוב, לספרים, לקטלוגים, למסכי טלוויזיה, לטלפונים ניידים, למסכי מחשב ועוד.

התקשורת החזותית נוכחת וממלאה את המרחבים הציבוריים והפרטיים גם יחד. אל תוך מרחבים אלה מנכיח המעצב קודים חזותיים, אוצר דימויים, מורשות ויזואליות מן העבר, מן ההיסטוריות הגלובלית והמקומית, מן ההיסטוריה של האמנות, מן השדות העשירים של התרבות החומרית, ומכל היבט שממנו ניזונות ועליו מושתתות תרבויות אנושיות. בכל אלה, הלא-שזורים ערכים: ערכי תקופות שונות, אידיאלים, אמונות, הקשרים חברתיים, כלכליים ופוליטיים - וכל אלה עשויים ללבוש צורה, לפשוט צורה ולמצוא מקום מחודש בעבודתו היומיומית של ביחס המעצב: לעבודתו העכשווית, ובכאן־ועכשיו של התרבות.

עיצוב אריזות הוא תהליך יצירה בהקשר של צורך. תחילת העבודה קשורה אפוא במוצר הזקוק לעיטוף, להגנה, לזיהוי ולבידול - ומעבר לזאת, לחשיבה יצירתית המתווכת בין מוצר לבין רעיון. במסגרת הקורסים לעיצוב אריזה מתמודדים הסטודנטים בשנה ג' ברכישת מיומנויות עיצוב גרפי בתלת ממד, וכן בהבנת שיטות אריזה והיררכיה עיצובית ופונקציונלית על גבי אריזה. עוד הם נדרשים להתמודד עם יחסי צורה וחומר מול התוכן הנארז ולייצר דרכים חדישות ומקוריות לעשייה זו.

בראש העמוד: סדרת אריזות למוצרי קקאו בעיצוב עמית הדר (יח"צ)

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>