המעצבת היפנית רייקו סודו – מובילת פרויקט Found Muji – הרצתה בשנקר: "מחברת בין מסורות עבר לעיצוב עכשווי ואופנתי"

עדכונים

המעצבת היפנית רייקו סודו – מובילת פרויקט Found Muji – הרצתה בשנקר: "מחברת בין מסורות עבר לעיצוב עכשווי ואופנתי"

"מטרתי העיקרית בעבודה עם Muji היא לחשוף את מסורות העיצוב היפניות ולהראות שהן יכולות להיות רלוונטיות ואופנתיות", אמרה רייקו סודו – מעצבת טקסטיל ומנהלת אמנותית של סטודיו Nuno Textiles – בהרצאה מיוחדת שנשאה בשנקר. סודו – מחלוצות ומובילות עיצוב הטקסטיל האקספרימנטלי ביפן – העבירה סדנת אמן במחלקה לעיצוב טקסטיל וסקרה תיקי עבודות ופרויקטי גמר של סטודנטים משנה ד'. 

"מסורת הטקסטיל היפנית היא בת מאות שנים, אך כיום היא מצליחה לשרוד רק בכפרים קטנים ומרוחקים", סיפרה סודו והוסיפה כי "באמצעות אימוץ הטכניקות, החומרים והעיצובים אנחנו מבקשים לשמר אותה במלוא הדרה".

בין המסורתי לחדשני: טקסטילים בעיצובה של רייקו סטודיו ל-Nuno Studio (יח"צ)

בעבודתה בסטודיו Nuno משלבת סודו פרקטיקות מסורתיות עם חומרים וטכנולוגיות עכשוויות ויוצרת שפה חומרית וחזותית חדשנית ורעננה. בשנת 2008 היא הצטרפה ל-Muji, שם היא מובילה את הפרויקט "Found Muji", במסגרתו היא מפתחת גישה ייחודית לטקסטיל קמעונאי.

"למרות מורשת הטקסטיל העשירה של יפן, הצורך במוצרים זולים הוביל להעדפת יבוא מהודו ומסין", סיפרה סודו והוסיפה כי "בעבודתי עם Muji ביקשתי להראות שיש הצדקה למוצרים שהם 100% יפנים, גם אם הם יקרים יותר". 

סודו החלה ליישם באופן מסחרי טכניקות נושנות אחריהן התחקתה באזורי ספר קטנים ברחבי יפן: "לעתים רק כפר אחד בלבד שימר טכניקות צביעה או טוויה מסויימות", היא אומרת.  

"גילינו שהדור הצעיר והמעודכן של יפן מוכן לשלם מחיר מעט יותר גבוה עבור פריטים איכותיים בעלי ערך מוסף", מספרת סודו על הצלחת מוצרי הטקסטיל של Muji, בהם תיקים, ארנקים, מטפחות, צעיפים וטקסטיל ביתי.

בעקבות טכניקות העבר: רייקו סודו בסדנה שהעבירה לסטודנטים מהמחלקה לעיצוב טקסטיל (צילום: אחיקם בן-יוסף)

בסדנת האמן שהעבירה סודו בשנקר, היא לימדה את הסטודנטים טכניקות צביעה והדפס מסורתיות מיפן המבוססות על שכבות וקיפול. סודו, שהגיעה לישראל במסגרת תכנית הרזידנסי JCVA, אמרה כי "לכבוד היה לי להיות מוזמנת לכאן והמפגש עם הסטודנטים היה מרתק. 

ענקית העיצוב Muji הוקמה בשנת 1980 כתגובת נגד לתרבות הצריכה שהחלה לפרוח באותה התקופה, שלוותה בייבוא מוצרי יוקרה ובהצפת השווקים בפריטים זולים ובאיכות ירודה. היא הציעה מגוון רחב של מוצרי איכות נגישים ובלתי ממותגים – החל מרהיטים, דרך כלי בית, בגדים ואביזרים למשרד – וכיום מחזיקה למעלה מ-400 סניפים ברחבי יפן ובמרכזי ערים גדולות בעולם. 

הערכים המנחים את החברה כוללים הקפדה על בחירת חומרי גלם איכותיים וידידותיים לסביבה, תוך שימוש נרחב בפסולת תעשייתית וצמצום בתהליכי הייצור והאריזה למינימום הכרחי. גישה זאת מוטמעת גם בעיצוב המוצרים שהיא מציעה, כשהיא מכתיבה קוד אסתטי מינימליסטי, קווים פשוטים ושימוש "סגפני" בצבע.

בראש העמוד: רייקו סודו בהרצאתה בשנקר (צילום: אחיקם בן-יוסף)

whatsapp
לייעוץ ופרטים נוספים
whatsapp
יצירת קשר
רוצה ללמוד בשנקר? מלא/י את פרטיך ואנחנו ניצור עמך קשר