שבוע האיור 2019: איפה תוכלו למצוא את בוגרי שנקר?

חדשות ואירועים

שבוע האיור 2019: איפה תוכלו למצוא את בוגרי שנקר?

"שבוע האיור חוזר לתל־אביב-יפו בפעם השישית (21-30.11) במסגרת אירועי ״אוהבים אמנות. עושים איור״ של המחלקה לאמנויות בעיריית תל־אביב-יפו, ביוזמתו של מגזין פורטפוליו. במהלך עשרה ימים (ושני סופי שבוע) אנחנו מזמינים אתכם לבקר ולהשתתף בעשרות תערוכות, סדנאות, מפגשים עם מאיירים, איורי חוצות וירידי מכירה" (מתוך אתר האירוע הרשמי). 

השנה יככבו בשבוע האיור קרוב לכ-30 (!) אמנים ואמניות, כולם בוגרי ובוגרות שנקר, לצד מרצים ומרצות מהמכללה ובוגרי התכנית ללימודי אוצרות בלימודי החוץ. אז איפה תפגשו את השנקריסטים במהלך שבוע האיור?

על הכסף: באישור מיוחד ונדיר של בנק ישראל, משמשים שטרות מקומיים ישנים כקנבס ל־20 אמנים שמגיבים בהומור ובעין ביקורתית ל״מצב״ בישראל 2019. העבודות עוסקות בסוגיות של ישן מול חדש ושל מציאות מול חזון, מתוך התייחסות ליחסים המורכבים שלנו עם כסף. בין המעצבים השנקריים המששתפים: אביב גרינברג, אברהם קורנפלד, נירית טקלה, איתמר דאובה ועוד. גלריה פורטה – רח׳ שבזי 39, נווה צדק. לפרטים נוספים לחצו כאן!

"על הכסף": איתר דאובה (צילום: אחיקם בן יוסף)

בנעלי בד ואופניים חדשים: תערוכה באוצרות גלית גאון – ראש התכנית לאוצרות בלימודי החוץ של שנקר. מה קורה בשמים? איך מתיישבת אמונה עם חופש? כנרת נעם ואלון בן שושן יוצאים למסע של מחשבות מאוירות בטקסטיל על טקסט ואמונה, ומציגים שתי פרשנויות ליום כיפור. גלריית נווה שכטר, רח׳ שלוש 42 (פינת רח׳ אילת), נווה צדק. לפרטים נוספים לחצו כאן!

איידוליה: העבודה של גליה חי – בוגרת התכנית לתואר שני בעיצוב – מורכבת מרקמות שנעשו על פי צילום, כשבכל אחת מהרקמות נראים ילד או ילדה האוחזים בובה. אותה מחווה תמימה של ילד מחבק בובה נטענת משמעות כשמתברר שאלימות ודעות קדומות מאיימות עליה. לכל תמונה רקומה עוצבה בובה שהיא מעין עדה, מתבוננת נוספת שהיא ייצוג אנושי ולא־אנושי בו זמנית. התערוכה מבוססת על נושאים אותם חקרה בעת כתיבת התזה במהלך לימודיה בתואר השני. אל חי מצטרף שלומי איגר אשר עוסק בתופעה הנקראת פראידוליה, נטייה של המוח להקנות משמעות לדימויים מעורפלים הגורמת לנו לזהות גוף אנושי בחפצים ובצלליות. תופעה זו אפשרה לאורך ההיסטוריה את יצירתן של צלמיות ובובות המייצגות את הגוף האנושי אך שונות ממנו. יחד הם מציגים רקמות, בובות וצלמיות, תוך עיסוק בייצוגים אנושיים ובדימויי ילדות. אתר, מוזיאון יפו – טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה. לפרטים נוספים לחצו כאן!

נשים: תערוכה באוצרות דנה הרמן מהמחלקה לתקשורת חזותית – על נשים ונשיות. קבוצה של אמניות מגיבה לעבודות של הצלמת יונה פרמינגר. התערוכה משלבת עבודות איור, וידאו וסטילס, ומציגה יצירות שעוסקות בנושאים של זהות, דימוי גוף ויצירה נשית. עדי הרדון ועדן אופיר – גם הן מהמחלקה לתקשורת חזותית – יציגו בתערוכה לצד דנה. לפרטים נוספים לחצו כאן!

האוקינוס אנחנו והם: שחר בכור מציג באיוריו הנוקבים את תוצרי הלוואי הקטלניים והמזהמים של תרבות הצריכה, ואת הנזקים שהיא גורמת לחיות ולאוקיינוסים. דרך טכניקות ופורמטים של איור ומיקס־מדיה, מתחדד המתח התמידי בין יצירה לצריכה, בין שימוש לניצול ולכיליון. סטודיו Damndesign – רח׳ שטראוס 3, ברחבה של מאז״ה 9. לפרטים נוספים לחצו כאן!

האוקינוס אנחנו והם – שחר בכור

לה־קולטור בשיתוף מגזין A5 חפץ/רוח: תערוכה באוצרות איתי בלאיש מהמחלקה לתקשורת חזותית – חפצים הם דברים חומרים שאפשר לראות ולגעת בהם, והם ממלאים תפקידים משמעותיים בחיינו בהבטים רבים. חשוב מכל, בלעדיהם אנו עירומים, באופן מילולי, אך גם באופן רוחני. החיבור הרוחני שיש לאדם לאורך ההיסטוריה עם חפצים האוחזים בכוחות מיוחדים או אמונות תפלות הוא חיבור מוכר, אך אם נתבונן מסביבנו, נבין שגם פרטי לבוש, קעקועים ומוצרים טכנולוגים שונים מקשרים אותנו ליקומים וירטואלים־רוחנים חדשים. התערוכה תציג למכירה איורים ומגזין איור ראשון מסוגו, הכוללים שלל מאיירים ישראלים מבטיחים, העוסקים בחיבור וניתוק של האדם לחפצים וממדים רוחנים חדשים וישנים. לפרטים נוספים לחצו כאן!

רושם ראשוני: מהו ההרגל המגונה ביותר שלך? אם היינו חיים בג׳ונגל, איזו חיה היית? אם היית יכול לבחור תקופה בהיסטוריה להיוולד בה, איזו תקופה זו הייתה? בוקר טוב, התעוררת! מה הדבר הראשון שקורה עכשיו? על שאלות אלו ועוד ענו בעילום שם 30 המאיירים המשתתפים בתערוכה, ועל בסיסן זכה כל אחד מהם לדיוקן מאויר מחברו. המאיירים יתוודעו זה לזה לראשונה עם פתיחת התערוכה, ויפגשו את חבריהם אל מול הדיוקנאות שיצרו להם בהשראת תשובות לשאלות שמתייחסות להעדפות, קווי אופי, הרגלים ועוד. משנקר תוכלו למצוא את בלה פוטשבוצקי, ארנון לקס, מריאנה ריסקין, עובדיה בנישו ועמית נמעני. בר הנסיך, רח' נחלת בנימין 18.  לפרטים נוספים לחצו כאן!

רושם ראשוני – בלה פוטשבוצקי

פיל לבן: מתחת לפני האדמה, במעמקי התחנה המרכזית, מסתתר לו חלל שננטש ונשכח אי שם בהיסטוריה התל אביבית. תיבות האור הריקות ששימשו בעבר להצגת כרזות הסרטים, שהוקרנו בבית הקולנוע הנטוש, קושטו מחדש על ידי פוסטרים המציגים את המושג ״פיל לבן״ בעיני האמנים המשתתפים. התערוכה מפיחה חיים בקומה הנטושה של התחנה: במשך שבוע שלם החלל נשטף באור וצבע, ותיבות האור הריקות שהעלו אבק חוזרות לשימוש ומציגות אמנות עכשווית. בין המשתתפים: דרור כהן, ליעד שדמי, שחר בכור. רח׳ לוינסקי 108, התחנה המרכזית החדשה בת״א בבית הקולנוע הנטוש (קומה 1). לפרטים נוספים לחצו כאן!

יצאו מכלל שימוש: תערוכה נוספת באוצרות גלית גאון בשיתוף מרכז אדמונד דה רוטשילד וספריית בית אריאלה. לכל ספר יש תחנה הראשונה, בין אם בידיו של הקורא היחיד או במקום ציבורי כמו ספריה, והוא חי, לפעמים חיים ארוכים, על מדף הספרים, עד שיום אחד הוא מסיים את תפקידו. ספרים לא זורקים: הם נושאים איתם זכרונות של גיל וזמן, של מקומות ומסעות. בין אם כלאחר יד או בטקסיות מסוימת, ספרים עוברים הלאה לבעלים החדשים שלהם, ומכאן הם מקבלים חיים חדשים. אלון בן שושן, יגאל טליאנסקי, יערה גולדברג, עומר מזרחי, עמית נעמני ועמית רימון – כולם בוגרי שנקר – יציגו בתערוכה. מרכז אדמונד דה רוטשילד, שד' רוטשילד 104. לפרטים נוספים לחצו כאן!

מטבח מקומי: אביב גרינברג מבית הספר לאמנות רב-תחומית יציג בתערוכת "מטבח מקומי" – ברגע שחדרה למחוזותינו ההגדרה ״מטבח מקומי״ והפכה למונח הכי שגור בפי השפים והמסעדנים הישראלים, הפכו כולם למלקטים, לעובדי אדמה, לחקלאים ולאלה שמנקים את הבוץ מעלי הסלק ואת החרקים משורשי הבטטה הסגולה. המגמה הפכה די במהרה, כמו כל מגמה אחרת, לטרנדית ולעיתים אפילו קלישאתית. אליה מתווספות קלישאות־אחיות רבות: כולם רוצים לעשות ״Farm To Table״, כולם רוצים לעשות ״עונתי״, ״סקסי״, ״פרש״, ״טרי״ ו״רענן״; אז מה אם שלושת האחרונים אומרים בדיוק את אותו הדבר. התערוכה מציגה קולינריה מקומית עכשווית בראי אמנים ומאיירים שונים, שיחד יוצרים תמהיל של כל מה שאנחנו רוצים, בשאיפה, שיגיע בסופו של דבר אלינו לבטן. א-לה רמפה, רח׳ העמל 21, קריית המלאכה. לפרטים נוספים לחצו כאן!

מטבח מקומי – אביב גרינברג

No Hero: קולקטיב היוצרים של אסף חנוכה – מאייר ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית, תומר חנוכה וסמי קטן, מסכמים שלוש שנים של פעילות בתערוכת פרינטים מקיפה. גלריה זהזהזה, האנגר 21, נמל תל־אביב. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

התקשטות: ליה שוורץ, בוגרת התכנית לאוצרות בשנקר, אוצרת את התערוכה המרתקת – סדרת הקולאז׳ים בחשבון האינסטגרם של מעין ויסטוב, המאנישה איברי גוף והופכת אותם לדמויות וחיות, היוותה נקודת מוצא לשיתוף פעולה חדש בינה ובין ליה שורץ, מעצבת תכשיטים. השתיים בחרו שורה של תכשיטים קלאסיים כמו שרשרת פנינים, עגילי חישוק וטבעת אירוסין, ואלו זכו לטיפול מאוייר משלהם והפכו לזחלים, עכבישים, ונמרים בקרקס. בשלב הבא הקולאז'ים התעוררו לחיים בתלת-מימד, בכסף ובזהב, והפכו לתכשיטים פיגורטיביים ומלאי הומור. רח׳ עולי ציון 13, שוק הפשפשים, יפו. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

 

בנעלי בד ואפניים חדשים – אלון בן שושן

 

LANDshape – איך מאיירים נוף בחומר? הנוף היום־יומי הנשקף מחלון הסטודיו מהווה השראה לעבודתו של היוצר, מעצב אותו ומספר על מהותו ובחירותיו. בתערוכה קבוצתית מעצבים מתחומים שונים מאיירים בחומר את הנוף היום־יומי שלהם, בשפה חדשה שמאפשרת חקירת גבולות זהות.
האם כתב ידי מזוהה גם בשפה אחרת? ואיך אנהג שם? על שאלות אלו ואחרות עונים בתערוכה מעצבי טקסטיל, קרמיקה, צורפות, מוצר, מתכת, וזכוכית, בעבודות חדשות תוך בחינה מחודשת של גמישותו וגבולותיו של החומר המוכר להם. את הרעיון לתערוכה יזמה תמר ברניצקי (בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל) מתוך הנושא שחקרה במשך כשנה בסטודיו שלה: תרגום נופים למרקמים. אוצרת התערוכה היא אפרת אביעזר – בוגרת המסלול לאוצרות בשנקר. הסטודיו של תמר ברניצקי, רח׳ לבונטין 2, (קומה 4), מתחם גן החשמל. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

תוצאה יפה: נציגות נוספת ומרשימה בתכנית לאוצרות נמצאת בתערוכה "תוצאה יפה" שאצרו בוגרת התכנית סטודיו89 – אור-יה רוזמן איזנשטדט ואושרי כהן נדר (ובהשתתפות קובי פרץ – בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי) העבודות המוצגות נעות במרחב שבין אמת לבדייה ומנכיחות טענות מתמטיות. האמנים המשתתפים מממשים באופן חזותי טענות מתמטיות ומביאים לידי ביטוי אומנותי משפטים ותהליכים מתמטיים שונים כמו לולאות, רקורסיה, פרדוקס ועוד. רח' משה מאור 3. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

תערוכת יחיד: דור ה-Z מאייר את עצמו: אפרת סופר, רותם קפלן, מיכל תאומי סלע אצרו את תערוכת הנוער המסקרנת, בה בני נוער מדברים על בני נוער, בדו שיח איורי על דברים שאי אפשר לדבר עליהם, בסדנאות של מוזאון תל־אביב לאמנות. רח׳ דובנוב 8. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

ריקי בן ארי -אופנה בקו: מבחר מאיורי האופנה הרבים של ריקי בן ארי ז״ל, שהייתה מעמודי התווך של האופנה הישראלית בשנות ה־80-60 ולימדה במחלקה לעיצוב אופנה. במהלך שנות פעילותה איירה בן ארי את עבודתה כמעצבת אופנה, לצד איורים בעבור כתבות ומגזיני אופנה וקטלוגים. את התערוכה אצרה אילנה כרמלי לנר – בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה. גלריה פריסקופ, רח׳ בן יהודה 176. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

 
איור של ריקי בן ארי (מתוך אתר מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב)
 
היה הייתה: ספרות הילדים העכשווית לוקחת עליה תפקיד חשוב ומאתגר בהתמודדות עם הגדרות מגדריות מורכבות המאפיינות את החברה המודרנית, ונראה כי כיום אפשר לפגוש בספרות זו מגוון רחב יותר של דמויות שאינן עונות על סטראוטיפים מובהקים. התערוכה דנה בשינוי שעוברות דמויות מגדריות בספרות הילדים הישראלית, מנקודת מבטם של המאיירים המשתתפים ששוחררו מרתמות הסופר וההוצאה לאור, ויצאו למסע אישי הנותן ביטוי חזותי ועכשווי לתפיסה ולפנטזיה המגדרית שלהם. העבודות בתערוכה נוצרו בטכניקות שונות והן מתייחסות לטקסטים ממשיים ולדמויות מתוך ספרי ילדים אמיתיים, בהתייחסות לנושאים כמו ילדות/נשים במרחב הציבורי, אידיאל היופי והבנייה של תכונות ויחסים מגדריים. את התערוכה אצרו פזית קידר וימית ניומן – בוגרות התכנית לאוצרות.
 

רזוננס‭ – ‬שעת‭ ‬רחצה: לאורך‭ ‬מספר‭ ‬חודשים‭ ‬עבדו‭ ‬האמנים‭ ‬בסטודיו‭ ‬והתנסו‭ ‬בטכניקה‭ ‬של‭ ‬דפוס‭ ‬רשת‭ ‬וטכניקות‭ ‬מעורבות‭ ‬תחת‭ ‬הנושא‭ ‬הרחב‭ ‬השראה; איך‭ ‬מתפתחת‭ ‬עבודה‭ ‬משותפת, איך‭ ‬העבודה‭ ‬בחלל‭ ‬משותף‭ ‬יוצרת‭ ‬תגובה‭ ‬בין‭ ‬היוצרים‭ ‬ואיך‭ ‬משפיע‭ ‬חלל‭ ‬הסטודיו‭ ‬על‭ ‬היצירה‭? ‬במהלך‭ ‬המפגשים‭ ‬הופיעה‭ ‬‮"‬הבריכה‮"‬‭ ‬כנושא‭ ‬מוביל‭ ‬שנרקם‭ ‬לעבודת‭ ‬מיצג‭ ‬משותפת‭ ‬בחלל‭ ‬סדנת‭ ‬ההדפס‭.‬ יעקב בן כהן וענת קלימן אצרו את התערוכה. סדנת ״בעלי המלאכה״, רח׳ י.ל. פרץ 15. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 

חי על נייר: בעשור האחרון יצר דקל חברוני למעלה מ־100 כרזות, וריאציות, סדרות וסקיצות במהדורות מוגבלות של כרזות להופעות של להקות אינדי בארץ ובעולם. הכרזות, שמציגות עושר של סגנונות איוריים ומוזיקליים, רחוקות מהגליונות הזרחניים שמודבקים ברחבי העיר באופן אקראי. עבודותיו מלוות ומתווכות את חווית המופע כיצירות עצמאיות העומדות לצד המוזיקה, והדפסי המשי שלו כבר הפכו לפרטי אספנים. את התערוכה אצר תום כהן – בוגר התכנית לאוצרות בשנקר. טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה. לפרטים נוספים לחצו כאן!

 
בראש העמוד: מתוך התערוכה "איידוליה"
בודק...