"מה בקופסא?": דיאלוג חדשני בין ארכיון העיצוב הישראלי לבין בינה מלאכותית

נקסוס 7

"מה בקופסא?": דיאלוג חדשני בין ארכיון העיצוב הישראלי לבין בינה מלאכותית

במסגרת התואר השני לעיצוב בשנקר, הסתיים בהצלחה מחזור נוסף של הקורס החדשני "מה בקופסא?" של המעצב והמרצה אלון שטיאט ובליווי והנחייה של רותם קפלן וגלית גאון ממרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל .
הקורס מציג מתודולוגיה ייחודית המשלבת מחקר עיצובי ארכיוני עם טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות.

מבנה הקורס ותהליך העבודה

הקורס מורכב משלושה שלבים מרכזיים:

1. מחקר וניתוח: הסטודנטים בוחרים מעצב או מעצבת מובילים מארכיון שנקר לחקר העיצוב בישראל. הם אוספים עד 20 עבודות מייצגות ועורכים ניתוח מעמיק של מאפייני השפה החזותית – זיהוי דפוסים בצורות, צבעים, קומפוזיציות, טקסטורות ורעיונות מרכזיים, תוך התחשבות בהקשר התרבותי והתקופתי של המעצב.

2. ניסוח בריף ספקולטיבי: בהתבסס על ממצאי המחקר, הסטודנטים מגבשים בריף ספקולטיבי המתאר כיצד היה מתפתח ומתרחב "הקו האישי" של המעצב/ת בנסיבות שונות או בתקופה אחרת. הבריף מהווה מסגרת קונספטואלית להרחבה דמיונית של סגנון המעצב.

3. יצירת גוף עבודות חדש: בשלב האחרון, הסטודנטיות.ים מאמנות.ים מודלים של בינה מלאכותית על סמך סגנון המעצב.ת הנבחר.ת. באמצעות כלי AI מתקדמים, הם יוצרים גוף עבודות חדש המשלב את "הקודים הסגנוניים" שזוהו במחקר עם פרשנות עכשווית או ספקולטיבית.

פרויקטים נבחרים

במהלך הסמסטר האחרון, הסטודנטים חקרו מגוון רחב של מעצבים ישראלים חשובים. להלן מספר דוגמאות לפרויקטים:

תום זיידמן פרויד: הסטודנטית דנה פישר חקרה את סגנונה הייחודי של זיידמן פרויד, חלוצת ספרי ילדים יהודיים, המאופיין בהצגת רעיונות מורכבים ואמיתות שמהם הודרו ילדים בעבר.

שמואל כץ: הסטודנט אסף גולדשטיין פיתח בריף המתאר את החיים בישראל בשנת 2027 דרך נקודת המבט הסגנונית של שמואל כץ, תוך התייחסות להתפתחויות חברתיות-פוליטיות עכשוויות.


אפי ריבקינד:  – במסגרת המחקר על ריבקינד, בחן  הסטודנט שגיב הרוש  כיצד ריבקינד היה מאייר את ישראל של2024 בהתבסס על סדרת משחק הלוח שיצר לאל-על המתארת פסיפס של נופים וחוויות ישראליות.


זאב רבן: הסטודנטית דניאלה רזניק חקרה את "הגלויות האבודות" של זאב רבן ויצרה סדרה דמיונית לעבודותיו אשר מתארת את חוויותיו האמיתיות של מהגר ארופאי בראשית ימיו כחלוץ בפלשתינה.

חדשנות פדגוגית

חשיבותו של הקורס "מה בקופסא?" טמונה בשילוב הייחודי בין מחקר היסטורי לטכנולוגיה עכשווית. הקורס מציע:

  1. דיאלוג עיצוב בין-דורי: יצירת קשר תרבותי בין חלוצי העיצוב הישראלי לבין דור מעצבות ומעצבי העתיד בתואר השני לעיצוב.
  2. הנגשת הארכיון: הפיכת אוספי הארכיון למקור השראה חי ורלוונטי לעיצוב עכשווי.
  3. פיתוח חשיבה ביקורתית: הסטודנטים לומדים לנתח סגנון חזותי ברמה מעמיקה ולזהות את הקשריו התרבותיים והפוליטיים.
  4. כלים טכנולוגיים מתקדמים: הכשרת הסטודנטים לעבודה קעם אימון מודלי AI כחלק אינטגרלי מתהליך העיצוב.

הקורס לא רק מגשר בין תקופות ומתודולוגיות בעיצוב, אלא גם מעלה שאלות מהותיות ואתיות על עתיד היצירה הויזואלית בעידן הבינה המלאכותית ועל מקומה של המסורת העיצובית המקומית בשיח הגלובלי.

השפעה על שדה העיצוב

פרויקט "מה בקופסא?" מייצג גישה חדשנית לשימור מורשת העיצוב הישראלית ולהמשכתה באמצעים טכנולוגיים עכשוויים. התוצרים הסופיים מהווים מעין המשכיות דמיונית של המסורת העיצובית הישראלית, המשלבת את האותנטיות של העבר עם חדשנות טכנולוגית.

באמצעות השימוש בבינה מלאכותית כמתווך, הקורס מציע לסטודנטים להתבונן באופן ביקורתי על מסורות העיצוב המקומיות ולחשוב מחדש על אפשרויות היישום של אותן מסורות בהקשרים עכשוויים.

whatsapp
לייעוץ ופרטים נוספים
whatsapp
יצירת קשר
רוצה ללמוד בשנקר? מלא/י את פרטיך ואנחנו ניצור עמך קשר