"איך תופרים עתיד" שבוע אירועים בנושא חדשנות בתחום הטקסטיל בספריית החומרים מוזיאון העיצוב חולון, בהשתתפות בוגרות שנקר

חדשות ואירועים

"איך תופרים עתיד" שבוע אירועים בנושא חדשנות בתחום הטקסטיל בספריית החומרים מוזיאון העיצוב חולון, בהשתתפות בוגרות שנקר

ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן במוזיאון העיצוב חולון מארחת שבוע ייחודי המורכב ממגוון אירועים שמציעים הצצה לעתיד של החומר הקרוב והמשמעותי ביותר עבורנו – הטקסטיל.

>> להזמנת כרטיסים ולכל הפרטים על האירוע לחצו כאן!

במהלך השבוע, יוצגו מספר תערוכות של פרויקטי גמר, יצורתיהן של בוגרות שנקר, ומספר הרצאות של המרצות יערה קידר, עידית ברק ואיילת כרמון. להלן הפרטים המלאים:

תערוכות

הילה בר עקיבא – בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים: POLY-PEARL

בעידן השפע, חומרים מאבדים מערכם בקלות רבה מדי, המעבר של חומר מבעל ערך לחסר ערך הוא מעבר מטפיזי, מה שמשתנה הוא היחס שלנו אליו. שימוש חד-פעמי בחומרים המיועדים להיות עמידים למשך מאות שנים כמו הפלסטיק, מקצין את התופעה וכך עיקר תוחלת החיים של החומר הוא למעשה כפסולת המזיקה לסביבה. מתוך הבנה של האחריות הרבה שיש לאדם היוצר כלפי העתיד, פרויקט זה, בהנחיית ענת גרוזובסקי אבוקיה, מציע סדרת תכשיטים העשויים כסף בשילוב פולימר מסוג HDPE (פוליאתילן בצפיפות גבוהה) הממוחזר מפקקי מרכך כביסה. בתכשיטים שולבו טכניקות שונות לעיבוד הפולימר בכדי ליצר תצורות שונות במראה פנינתי. כך מתבצע היפוך. פקקי הפלסטיק הופכים להיות שווי ערך לאבני חן ומתכות יקרות, ובעלי פוטנציאל ליופי ואסתטיקה הראויים לשימוש בתכשיטים יקרי ערך.

הילה בר עקיבא

פרויקט הגמר של הילה בר עקיבא (צילום: שי פרנקו)

אורית מגן – בוגרת התואר השני במחלקה להנדסת חומרים פולימרים: טקסטיל חכם המזהה שינוי רמת חומציות

חומרים חכמים הם פוטנציאל לפתרון בעיות באופן יעיל ומדויק. הם מסוגלים לקיים תהליכים ללא מגע אנושי ולהפיק מידע אמין מהסביבה בה הם נמצאים. פרויקט זה, בהנחיית ד"ר אליזבת אמיר, פרופ' חנה דודיוק ופרופ' שמואל קניג, מציע טקסטיל עם ציפוי המגיב לשינויי pH, מיועד לשרת כחיישן ביישומים רפואיים על מנת לנטר את השינוי ב-pH בעור וברקמות בפציעות שונות. ציפוי זה מבוסס על פולימר מוליך (פוליאנילין – Polyaniline) בעל יכולת לשנות באופן הפיך את המוליכות החשמלית והצבע בהתאם לשינויי ה-pH של הסביבה. לחומר תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-ויראליות הפועלות, בין היתר, נגד נגיף הקורונה.

ניקה יעקובוב – בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה: כמה קרוב זה עכשיו?

משבר האקלים כבר כאן, הנזק הבלתי הפיך בעקבות משבר הזיהום נעשה ועתיד האנושות מעולם לא נראה כה מוטל בספק. וכעת עולה השאלה: מה עושים עם זה, אם בכלל? האם יש טעם להמשיך להילחם על מה שעוד קיים, ולנסות לחיות חיים בני קיימא כדי לדחות את הקץ, או שעדיף פשוט להתמסר לחיים נהנתנים ולזהם ללא הכרה מתוך הבנה שהמלחמה בזיהום כבר הוכרעה? שאלות אלו ואחרות היוו השראה לקולקצייה המתאימה עצמה לאקלים הלא הצפוי ולמשבר הזיהום ומקיימת קונפליקט בין שימוש בחומרים משומשים וממוחזרים לבין ניצול משאבים חדשים. הקולקציה עושה שימוש בג'ינסים וחליפות מיגון, חומרי בידוד ואיטום, שקיות ניילון ושאריות בדים. ההדפסים נוצרו באופן ידני עבור כל פריט בנפרד כהשראה משפיכות דלקים במים, והעור החדש נוצר משקיות ניילון שחורות. הנחייה: מאיה ארזי ושלומי ענתבי.

צילום עדו לביא

פרויקט הגמר של ניקה יעקובוב (צילום: עדו לביא)

הילה פוחצ'בסקי – בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל: Warm Touch

גוף האדם נמצא במגע עם טקסטיל ברובו המוחלט של היום, אך תשומת ליבנו נתונה בעיקר לשימושיות של הבד דרך הפריזמה של המוצר. אך מה לגבי הקרבה של החומר לגוף האנושי? בפרויקט, בהנחיית יובל עציוני ומתי הראל, פותח אריג חכם המשנה את צבעו בתנאים של שינוי טמפרטורה כמו במגע יד אנושית. עצם נוכחות האדם בקרבת הבדים תשפיע ותגדיר את הגוון, הצבע והדוגמא שלהם. הפרויקט הוא מחקר חומרי באריגה המשלב כמה סוגי חוטים: חוטים צבועים בצבענים תרמו-כרומטיים המשנים את צבעם בחום וקור, חוטים מחממים, וחוטים מוליכים. החוטים התרמו-כרומטיים שזורים וארוגים בתוך הבדים והם שאחראיים על שינוי הגוון.

צילום רוני כנעני

פרויקט הגמר של הילה פוחצ'בסקי (צילום: רוני כנעני)

מאיה שטיין – בוגרת המחלקה לעיצוב תכשיטים: Sol Invictus

סדרת תכשיטים שעוצבה בהשראת תחום הביו־מימיקרי, ענף מדעי החוקר את אופן פעילות הטבע על מנת לחקות אותו לצורך פתרון בעיות. התכשיטים החכמים שעיצבה מאיה מתבססים על תהליך הפוטוסינתזה, תהליך מקיים בו אנרגיית אור מומרת לאנרגיה כימית. בתכשיטים הארוגים משולב חוט ניטינול (סגסוגת של ניקל וטיטניום) שצורתו הראשונית נקבעה באמצעות טיפול תרמי. לאחר שינוי צורת החוט על ידי כיפוף, פיתול או לחיצה, הוא יכול לשוב לצורתו הראשונית בעזרת חשיפה לחום. הנחייה: יעל אוליאל, אייל שינבאום.

צילום שי פרנקו

פרויקט הגמר של מאיה שטיין (צילום: שי פרנקו)

הרצאות

ההיסטוריה של העתיד: שיחה בין יערה קידר, אוצרת התערוכה ״הנשף״ והיסטוריונית אופנה בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה, לבין עדי יופה, טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית. השיחה תעסוק בעתיד תרבות הצריכה, במעבר ההולך וגובר לקנייה במדיות וירטואליות, בצילום ככלי משמעותי שחשיבותו הולכת וגדלה, ובהשפעה העתידית של המטא-וורס על חוש המגע. לרכישת כרטיסים לחצו כאן. 24.11.2021 // 09:30

איילת כרמון – Super Fabrics: תכונות רבות יוחסו לבדים מאז ומעולם, אך בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוחים טכנולוגיים שיוצרים בדים חכמים בעלי ״כוחות־על״: מנטרים, מגינים, מקשיבים, חשים, מתפרקים, ממוחזרים, מודפסים בתלת־ממד, מתממשקים ומשתנים כל הזמן. יכולות אלו הופכות את הבד המוכר לחדשני ומעורר מחשבה. בהרצאתה תחשוף איילת כרמון את חזית המחקר העכשווית בתחום הטקסטיל ותציע תמונה של עתיד אפשרי לבדים ולבני האדם. איילת כרמון היא ארכיטקטית ומרצה בכירה, חברת סגל בשנקר בתוכנית לתואר שני בעיצוב ובמחלקה לעיצוב פנים מבנה וסביבה. ייסדה וניהלה את CIRTex, מרכז לחקר טקסטיל בשנקר, שבו מתקיימים מחקרים עם גורמי תעשייה ממשלתיים, בינלאומיים ופרטיים בקשת גדולה של נושאים, מאופנה ועד בנייה, בשילוב בינתחומי של הנדסה, מדעים ועיצוב.

עידית ברק – תוכן זה השחור החדש: הכרזתו של מארק צוקרברג על ״מטא״ הציפה שאלות רבות לגבי החומרים החדשים איתם נעצב את העתיד, שכנראה יתנהל ברובו במרחב הדיגיטלי. האם נהיה מח בצנצנת? נתבקש לבחור בין הכדור הכחול לאדום? או שהמציאות כולה תורכב מאינסוף רסיסי אינפורמציה הנישאים ע״ג חומרים קונבנציונליים? עידית ברק תציג בהרצאתה תשובות שהציעו יוצרים ומעצבים לשאלות אלו, וכן את עבודתה כחוקרת אופנה מרובדת המשלבת בין הממד הפיזי לדיגיטלי. האם דווקא מתוך הקיצוניות הדיגיטלית הצפויה לנו בעתיד, נחזור לחוות את העולם הפיזי בצורה בלתי אמצעית? עידית היא מרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, בעלת תואר שני מאוניברסיטת NYU במדיה דיגיטלית אינטראקטיבית.

ההרצאות של איילת כרמון ועידית ברק יתקיימו זו אחר זו ב-25.11.2021 בשעה 10:00. לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

צילום בראש העמוד: שי פרנקו

בודק...