סאטושי יאסוי - ארט-דירקטור בכיר בענקית העיצוב היפנית Muji הרצה בשנקר: "חשוב לנו ליצור דברים שאנחנו רוצים להשתמש בהם"

"אנחנו מאמינים שאם החיים סביבנו יהיו יפים ומעוצבים, גם החברה בה אנו חיים תהיה טובה ונעימה יותר": אמר סאטושי יאסוי - ארט-דירקטור בכיר בענקית העיצוב היפנית Muji - בהרצאה מיוחדת שנשא בשנקר. יאסוי הגיע לישראל כאורח המחלקה לעיצוב תעשייתי, שם הוא מעביר סדנת אמן בנושא המשרד הביתי, עליה העיד כי "התרשמתי מהיצירתיות של הסטודנטים שפגשתי עד כה".

"התחלנו לפני כ-35 שנה כחברה קטנה שמציירת פריטים", סיפר יאסוי על ההיסטוריה של Muji והוסיף כי "כיום אנחנו מציעים למעלה מ-7,000 פריטים מתחומים שונים - החל מרהיטים עד לבתי עץ שלמים".

"צוות מעצבי הבית שלנו, האמון על כלל מוצרי החברה מונה 21 אנשים בלבד", הפתיע יאסוי את הקהל וציין כי "חלקם הם צעירים בתחילת דרכם שמביאים איתם רעננות מחשבתית ורעיונות מרתקים". בתוך כך, נזכר בתחילת דרכו בחברה כמעצב צעיר: "הופתעתי לגלות כמה חופש ניתן לי, וכך נשמר אצלנו המצב עד היום".

סדרת הסכו"ם שעוצבה עבור Muji (יח"צ)

חברת Muji הוקמה בשנת 1980 כתגובת נגד לתרבות הצריכה שהחלה לפרוח באותה התקופה, שלוותה בייבוא מוצרי יוקרה ובהצפת השווקים בפריטים זולים ובאיכות ירודה. היא הציעה מגוון רחב של מוצרי איכות נגישים ובלתי ממותגים - החל מרהיטים, דרך כלי בית, בגדים ואביזרים למשרד - וכיום מחזיקה למעלה מ-400 סניפים ברחבי יפן ובמרכזי ערים גדולות בעולם. "בשנת 2016", הצהיר יאסוי בהרצאתו, "אנחנו צפויים לרשום גידול עצום במספר הסניפים שלנו והם יגיעו לכ-830 ברחבי העולם".

"למה כל כך הרבה אנשים בעולם אוהבים את מוג'י? כי אנחנו לא מחפשים להיות הכי טובים או הכי מיוחדים, אלא לענות על צרכים ולספק פתרונות מעשיים לאנשים", הסביר יאסוי והוסיף כי "חשוב לנו ליצור דברים שאנחנו רוצים להשתמש בהם".

הערכים המנחים את Muji כוללים הקפדה על בחירת חומרי גלם איכותיים וידידותיים לסביבה, תוך שימוש נרחב בפסולת תעשייתית וצמצום בתהליכי הייצור והאריזה למינימום הכרחי. גישה זאת מוטמעת גם בעיצוב המוצרים שהיא מציעה, כשהיא מכתיבה קוד אסתטי מינימליסטי, קווים פשוטים ושימוש "סגפני" בצבע.

"למימוש התפיסות העיצוביות והמסחריות שלנו, אנחנו מתבססים על 5 ערכים יסוד שמנחים אותנו", הסביר יאסוי: "ראשית, אנחנו משתפים פעולה עם מעצבים בינלאומיים מהשורה הראשונה, על אף שאיננו נוהגים לפרסם את שמם על המוצרים שיצרו עבורנו; שנית, אנחנו מאמינים בשילוב בין הגלובלי ללוקאלי לאוניברסלי - בכל מדינה או אזור בה אנו פועלים, אנחנו מזהים את הייחוד המקומי ומתאימים אותו לאופי של Muji".

"התחשבות בסביבה וחיפוש אחר חומרים טבעיים הוא הערך השלישי שמנחה אותנו", ציין יאסוי והדגיש את מחוייבותה של החברה לתמיכה באוכלוסיות חלשות ולשיתופי פעולה חובקי עולם, בהם פרויקט העצמה נשית שהושק לאחרונה בקירגיסטן. עיצוב נקי, פונקציונלי ושימושי: סדרת מוצרי חשמל של Muji (יח"צ)

"הערך הרביעי שלנו הוא הקפדה על התבוננות במקום בו אנשים משתמשים במוצרים, כך שאפשר לפתח אותם בהתאם לכך", הוסיף וסיכם כי "אינטראקציה עם הקהל שלנו היא נקודה חשובה נוספת: אנחנו קשובים לבקשות ולדרישות הצרכנים ופועלים בהתאם.

למרות הפופולאריות הרבה של Muji בעולם, החברה כמעט ואינה מפרסמת את עצמה: "אנחנו מאמינים כי המוצרים מעבירים את המסר בעצמם", הסביר יאסוי: "בחירת החומרים, התכנון, העיצוב והפשטות, כמו החיבור בין מהות המוצר לצורתו ושימושיו. מסיבה זאת אנחנו גם לא מאויימים מענקיות עיצוב אחרות, אלא עונים על צרכים מסויימים".

בראש העמוד: סאטושי יאסוי בהרצאתו בשנקר (צילום: אחיקם בן-יוסף)

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>