יוצאים לדרך חדשה: הבוגרים הצעירים של המחלקה לעיצוב אופנה הציגו את קולקציות הגמר שלהם ב-2 תצוגות מרהיבות ומרגשות

"השנה, יותר מתמיד, צוות המחלקה ואני חשים כי אנו פועלים בסביבה סובלנית, פלורליסטית, מכילה, מקבלת ורחבת אופקים מאין כמוה. התחושה מתחדדת דווקא כעת, בתקופה בה עולות וצפות בארצנו שאלות מהותיות על זהותנו": כך סיכמה גב' לאה פרץ - ראש המחלקה לעיצוב אופנה - את תקופת הלימודים המאתגרת של בוגרי המחלקה, שהציגו את קולקציות הגמר שלהם ב-2 תצוגות מרהיבות בהאנגר 11 בתל-אביב.

34 בוגרים חשפו מנעד מרשים של עבודות המשקפות את כשרונם, את יכולותיהם ואת השפה האישית שהם נושאים בצאתם ל"חיים האמיתיים". הקולקציות המקוריות אפשרו להתוודע להלכי הרוח של דור המעצבים הצעיר, כמו גם למגמות אופנה מקומיות ובינלאומיות עכשוויות.

>> כל הקולקציות, כל הבוגרים: אתר הבוגרים!

מאות אורחים הגיעו לאירוע החגיגי, בהם בכירים בתעשיה, אנשי תקשורת, בני משפחה וחובבי אופנה מכל הגילאים. בין המשתתפים היו מארק וורת', מנכ"ל אתר האופנה המוביל "Stylus" ויו"ר חבר הנאמנים של שנקר, קובי הלפרין ונירן אבישר - בוגרי המחלקה המכהנים בעמדות מפתח בעולם העיצוב הבינלאומי, גבי רוטר - בעלי מותג האופנה "קסטרו" - התומך במחלקה לאורך שנים ומלווה את בוגריה המצליחים, ודושי לייטרסדורף, שהעניקה את הפרס ליצירתיות ומקוריות באופנה ע"ש סבתה פיני - מחלוצות האופנה הישראלית.

תצוגת אופנה 2015 ››

במהלך ארבע שנות לימודיהם בשנקר, נחשפו ולמדו הסטודנטים את שפת האופנה ולמדו על היבטיה השונים, התמחו במגוון טכניקות ויישומים, התמודדו עם אינספור פרויקטים ותרגילים ולמדו על הקשרים תרבותיים והיסטוריים של הלבוש. 

ברוח התקופה, עסקו מספר קולקציות באופן רעיוני ומעשי בשפה טכנולוגית חדשה לעיצוב אופנה:

בקולקציה "Light Water", השתמשה הגר רוט בחיישני קול המפעילים לצלילי מוזיקה גופי תאורה המשמשים כאביזרים או כחלק אינטגרלי מעיצוב הבגד. בהשראת עבודותיהם של אומני אור כג'יימס טורל, היא מנסה ליצר סיטואציה שבה הבגד מקרין על סביבתו ומרחיב את גבולותיו. דנית פלג יצרה במדפסת תלת-ממד ביתית מבנים גמישים, סריגים קלילים ונעימים למגע המגיבים בקלילות לתנועת הגוף, מודפסים בחומר רך.

פריחה אלגוריתמית: קולקציית הגמר של נוי דרור (צילום: רפי דלויה)

בקולקציה "פריחה אלגוריתמית", השתמשה נוי דרור בשפה האלגוריתמית ויצרה צורות ארוגות ידנית מתוך הבגד עצמו. עבודתה מייצגת את שני הקצוות של קשת הלימודים במחלקה לעיצוב אופנה: התמקדות בעשייה ידנית והיכרות עם טכניקות של קראפט, יחד עם העמקה בטכנולוגיות חדשות בתחום מיחשוב משובץ (לביש), מדפסות תלת-ממד ותהליכים של ייצור במעבדת הפלסטיקה. 

דנה כהן יצרה את "נלבש מחדש" - קולקציה שמקורה בסריגים משומשים שקוטלגו צבעונית, נגרסו במפעל מחזור ושולבו ביחד עם סריגים שהוכנו במיוחד לקולקציה וברוח הקיימות, נתנו חיים חדשים לחומרי טקסטיל משומשים. על פרויקט זה הוענק לה הפרס ע"ש פיני לייטרסדורף על יצירתיות ומקוריות באופנה.

נלבש מחדש: קולקציית הגמר הממוחזרת של דנה כהן (צילום: רפי דלויה)

במרכזן של מספר קולקציות עמד נושא ההיברידיות, בהן זאת של שי טאקו, העוסקת בשאלות של היברידיות אתנית ותרבותית: חציה של הקולקציה בודק ייצוגים של ה"דומה" וה"אחר", תוך שימוש במבנים דתיים ואתניים מרחבי העולם, המיוצגים בהכלאות צבעוניות עזות של הדפסים ורקמות המאתגרים את גבולות "הטעם הטוב". חציה השני של הקולקציה מקביל וזהה בגזרות, שטוף בצבעים מונוכרומטיים - כל מערכת בצבע אחד, כאילו עברה טרנספורמציה שהיא תוצר רב-תרבותי של הנדסה גנטית, ביולוגית, השבחה ובחירה בהפריות ותהליכי פונדקאות שנעשים חלקם במרחבים וירטואליים וחלקם ממשיים. 

בקולקציה Folksonomy  התייחסה מעיין מילס על אופן קטלוג המידע במרחב הווירטואלי לפי ערכים אסוציאטיביים, במהלכו חיפוש אחר מושג מלווה בתוצאות בעלות קשר מדעי רופף אליו. היא בחרה את המילה Rooster, כשהתוצאות הרנדומליות בחלקן הנחו אותה לכיוון עבודת עיצוב לא-לינארית בה כל אחד מהדגמים נשען על אב-טיפוס מוכר בעולם הבגד שעובר תהליך פירוק ובנייה מחדש משוחרר מכבלי ההיגיון.

מאחורי הקלעים של תצוגת האופנה (צילום: רותם לבל)

המרחב הווירטואלי, והאינסטגרם במיוחד, העניקו לגילי צדר בקולקציה "Generationy" מקור השראה תוכני וויזואלי. גילי זיהתה ארבעה דפוסים של ייצוגים וויזואליים בולטים באינסטגרם: תמונת סלפי, צילומי נוף, צילומי מזון וציטוטים טקסטואליים. בתהליך העבודה פתחה חשבון מיוחד באינסטגרם שתיעד את התהליך אותו עברה ושימש ספר סקיצות וירטואלי.

נוי גולדשטיין ואנה קוסיצ'נקו הכליאו בקולקציה "יד פתוחה" בין העושר הצבעוני והחומרי של הודו המסורתית עם שמלת הבטון של הפרויקט של האדריכל המודרניסטי לה-קורבוזיה בעיר צ'אנדיגר. הצבעוניות והרקמות מתורגמים ומשתלבים עם טקסטילים בטקסטורות בגוון אפור בטון.

הקולקציה של שני ליפשיץ (צילום: רפי דלויה)

טקסטורות בטון, חומרי בנייה ואדריכלות תורגמו בקולקציה של שרון רומן "בידיים רועדות" לחומרים טבעיים ארוגים ידנית, הדפסי רשת, פוילים, צריבות ופרימות. בקולקציה Lost in Iran ביקשה נינה לכמן ליצור מפגש בין לבוש רחוב אמריקאי לבין אירן העכשווית ועברה הוויזואלי העשיר.

רומי פיילו קשר את שורשיו האוזבקיים למסעות יהודי בוכרה לירושלים במאה ה-19, יחד עם צילומי הגברים האפרו-אמריקאיים של Wiley. הוא יצר מערכות בגדי רחוב צבעוניים בגזרות נינוחות ובשימוש חוזר בהדפס וסריגים של אותיות וסמלים יהודים, תוך העלאת שאלות על "זהות גברית" וזהות אתנית בישראל של היום.

מאחורי הקלעים: פריט מתוך קולקציית הגמר של רומי פיילוס (צילום: תמר לבל)

ההתייחסות לזהות מופיעה גם בקולקציה המעודנת של אנסטסיה ינטין, המשלבת בין הרקמה במסורת המשפחתית שלה לבין ההתפוררות וחוסר הרלבנטיות של עיתונים כיום. הטקסטילים בהם השתמשה נוצרו מקטעי עיתונים, רשתות עדינות ורקמות יד לבנות וצבעוניות.

השיח העולמי העכשווי בהקשר לשאלות ג'נדר, במיוחד בבגדי גברים לא פסח על שתי קולקציות בגדי גברים: דפנה קירשנר ב"גברים 360", שעסקה בדמויות מוכרות ו"חזקות", כמו קניה ווסט ומועמר קדאפי, שמחד הן בעלות מראה גברי מובחן, אך מאידך - מתלבשים בפריטים המזוהים עם נשיות. 

חוקרת את תהליך יצירת הבגד: הקולקציה של שני לוי (צילום: רפי דלויה)

ערן צמח, לוחם בשרותו הצבאי, עשה דה-קונסטרוקציה לייצוגו הגברי של חייל צה"ל: הוא השתמש בשפת המדים הצבאית, אך החאקי הוחלף בגווני ורודים וסגול והתגים והסיכות באבני סברובסקי. בתוך כך, ויתר על המכנס הארוך המזוהה עם המדים ויצר דמויות גבריות פגיעות ושבריריות.

בקולקציה "שיא המודה" יצרה רונה נחמד פונט-גופן חדש שהיווה את הבסיס לגזרות ולדפוסים בדגמים שלה. אימילי בן-הרוש השתמשה בחומרים דמויי מראה ויצרה מערכות לבוש מבניות, המשקפות את הסביבה ואת חלקי הגוף כמטפורה ליחסי אדם-סביבה.

שני ליפשיץ יצרה את ABC - קולקציה גרפית חזקה בצבעי יסוד, המשטיחה ומאחדת את מערכות הלבוש שכל אחת מהן היא יחידה אחת שלמה בלתי ניתנת לפירוק. טל לייזרוביץ יצר בקולקציה "אקליפס"  צורות בהשראת גלקסיות וליקויי חמה. 

שני לוי התייחסה לשפת תהליך עיצוב האופנה ויצרה קולקציה של מבנים וטקסטורות מרתקים. ציפורה בייזר עיצבה שמלות מחיצה העשויות מברוקאד סינטטי לבן בוהק של מפות שבת יחד עם וילונות מחיצה של בתי-כנסת. היא בחרה בגזרות מוגזמות שכאילו יצאו משליטה, זאת כמטפורה לאקט השיחרור שביקשה עבור הכלות שלה. 

>> כל הקולקציות, כל הבוגרים: אתר הבוגרים!

בראש העמוד: קולקציית הגמר של שי טקו (צילום: רפי דלויה)

מתעניינים/ות בלימודים בשנקר?

התקשרו עכשיו למרכז המידע והרישום 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>

התקשרו אלינו 1-800-55-1111, או השאירו פרטים ונחזור אליכם >>