להרגיש את החומר: סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי יצרו אובייקטים סביבתיים בסדנת אמן עם המעצב הבינלאומי ברנקו לוקיץ

חדשות ואירועים

להרגיש את החומר: סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי יצרו אובייקטים סביבתיים בסדנת אמן עם המעצב הבינלאומי ברנקו לוקיץ

איך מעשירים את הסביבה בלי לבזבז משאבים ולצרוך אנרגיה? סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי יצרו סדרת אובייקטים ייחודיים בסדנת אמן בינלאומית עם ברנקו לוקיץ' – ממעצבי המוצר הבולטים והחשובים בעולם.

במסגרת קורס "סדנאות אומנים", אותו מנחה ניל ננר, התבקשו הסטודנטים לעצב אובייקט שמעשיר את הסביבה מבלי לצורך מהאנרגיה שלה, או אף כזה המחזיר לה חלק ממנה. לאורך הסמסטר הם בחנו את גווניו השונים של הנושא וחקרו את האופן בו אנו צורכים אנרגיה – החל בתהליך הייצור, דרך השימוש במוצרים ועד לפירוקם המוחלט. בסיומו של התהליך יצר כל אחד מהם אובייקט בעל אמירה אישית, חברתית וסביבתית, שמגלם בתוכו גם משמעות רגשית. 

"בסופו של דבר, לא משנה מה נאמר לעצמנו, זהו הרגש שמשאיר את חותמו עלינו", אמר לוקיץ' לסטודנטים בראשית הסדנה והדגיש כי "עיצוב השואף לייצר ערך רגשי הוא עיצוב המנסה לחשוף ולהבין את התמצית שבחוויה עצמה ולהכניסה לתוך מבנים היוצרים משמעות".

להתחבר לאובייקט דרך הרגש: המעצב ברנקו לוקיץ' בביקורו במחלקה לעיצוב תעשייתי (צילום: אחיקם בן-יוסף)

ההיבט של יצירת משמעות רגשית למוצר, העומד במוקד החשיבה והיצירה של לוקיץ', נוגע ליכולת לייצר באובייקט ערכים שמעבר לפונקציונליות ולאסתטיקה שלהם. ברוח תפיסה זאת, התבקשו הסטודנטים להגיב להתרחשות סביבתית תוך שילוב דעה אישית והבעה והכלה שלה על האובייקט שיצרו.

שיתוף הפעולה עם לוקיץ' החל בסדנת בת 5 ימים שהתקיימה בשנקר, והמשכו בפורמט נסיוני של קשר טרנס-אטלנטי מקוון. בין הפרויקטים שיצרו הסטודנטים: אובייקטים משחקיים להרגעה ושמירה על ריכוז, מכשיר לתכנון מסלול ריצה והתקן ליצירת צלילים במרחב.

~~

המעצב הבינלאומי ברנקו לוקיץ' יוצר אובייקטים יוצאי דופן, המערערים על התפיסה המקובלת לפיה צורת המוצר צריכה לרמוז על התפקיד והשימושיות שלו. בסטודיו NonObject, שהקים בלב "עמק הסיליקון" בקליפורניה, יוצר לוקיץ' פרשנויות חדשניות למוצרים מוכרים, תוך התמקדות לחיבור הרגשי של המשתמש ולחוויה שהאובייקט מעורר בו. 

בין עבודותיו האחרונות שזכו להצלחה רבה ראוי להזכיר את הרמקולים שעיצב עבור חברת "אפל", מושב האופניים המככב בתחרויות ה"טור דה-פרנס" והשלט הרחוק שלו, המציע התנהלות קלה וידידותית.

בהקדמה לספר "NonObject", המוקדש לעבודתו של לוקיץ', משווה אותו ביל מוגרידג' – מנהל המוזיאון הלאומי לעיצוב של ארה"ב Cooper Hewitt – לגדולי המעצבים בעולם, בהם: דיטר ראמס, פיליפ סטארק, ג'ספר מוריסון וג'ונתן אייבי (המעצב הראשי של חברת "אפל"). 

בודק...