׳חדר האשפוז הביתי׳: פרויקטי גמר של סטודנטים מתחומי העיצוב וההנדסה למציאת פתרונות לאשפוז בסביבה הביתית

חדשות ואירועים

׳חדר האשפוז הביתי׳: פרויקטי גמר של סטודנטים מתחומי העיצוב וההנדסה למציאת פתרונות לאשפוז בסביבה הביתית

במסגרת שיתוף פעולה בין בית החולים הווירטואלי שיבא BEYOND ושנקר – הנדסה. עיצוב. אמנות, סטודנטים וסטודנטיות מתחומי העיצוב וההנדסה הוזמנו לקחת חלק בעיצוב ופיתוח עולמות הרפואה מרחוק על מנת לשמור על הרצף הטיפולי ולענות על האתגרים המתעוררים במעבר לטיפול בבית.

בהנחייתם של פרופ׳ יונתן ונטורה, מיכל פאוזנר וד״ר מאירה לוי, הסטודנטים עבדו בצוותים במטרה להנגיש את הסביבה הביתית למטופלים ולתת מענה לאתגרים שמתעוררים מהמעבר לאשפוז בבית.

אתגרים אלו עסקו במספר היבטים: רפואה פנימית, רפואת ילדים, נשים, פסיכיאטריה ועוד; ולמטופלים בדרגות חומרה שונות.

רצף טיפולי משמעו שמירה על רצף בשירות הרפואי הניתן למטופל, בעיקר בעת חילופי מטפלים או מסגרות טיפול.

כיום, הטיפול הרפואי מאופיין בריבוי מטפלים, ומסגרות ולכן קיים צורך חיוני בשימור ובשיתוף מידע והעברתו בין המטפלים השונים, המטופל ומלוויו, להבטחת טיפול מותאם אישית ובעל ערך. בנוסף, קיימים אתגרים בהתאמת המרחב הביתי למרחב רפואי, כגון אתגרי בטיחות, ניהול הטיפול הרפואי מרחוק, התמדה בטיפול, ועוד.

קבוצות הסטודנטים, המורכבות מדיסציפלינות שונות, נדרשות להיענות לאתגרים המתעוררים במרחב הטיפולי החדש (בבית) ולפתח אותם אל מול צוות רפואי, בתהליך עבודה משותף.

ד״ר גליה ברקאי, מנהלת שיבא BEYOND: ״כבית חולים ווירטואלי שמושתת על חדשנות ויצירתיות במודלים של טיפול, אנו מברכים על שיתוף הפעולה עם שנקר ונהנים מההפריה ההדדית של הסטודנטים והצוות הרפואי. שיתוף הפעולה עם סטודנטים מתחומים שונים, שאינם קשורים לעולם הרפואה, מאפשר פיתוח של פתרונות יצירתיים וחדשניים שיהפכו את הבית למרחב הטיפולי הטוב והמועדף."

בין הפרויקטים הבולטים:

עומר צור מהמחלקה לתקשורת חזותית וטל טרייסטר מהמחלקה לעיצוב טקסטיל, בפרויקט ״עיצוב תנאים ייעודיים לטיפול דיאדי מקוון״ יצרו פיתוח המציע מענה מותאם לטיפול דיאדי (קשר ריגשי בין האם לתינוק) לנשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה. מדובר בתופעה שכיחה ובעלת השפעות מרחיקות לכת על האם, התינוק והמשפחה כולה והיא מתחילה במהלך השנה הראשונה שלאחר הלידה. הפיתוח מאפשר לאם המאושפזת בביתה  – יחד עם התינוק לתרגל על משטח פעילות הכולל אזור המונע גירויים ומצלמה היקפית + ניטור פנים – על מנת שהרופאה המטפלת תוכל להיות במעקב.

הדר ממן מהמחלקה לתקשורת חזותית, יחד עם רוני צאלה וגילי זבצקי מהמחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה הציגו הצעת עיצוב ל״תא הדרכה אינטראקטיבי״ עבור המחלקה להריון בסיכון גבוה. כיום, אחת מכל חמש נשים בישראל תחווה הריון בסיכון. מטופלת במרפאה בשלבי הריון מתקדמים לרוב תגיע למרפאה בתדירות של אחת ליומיים או שלושה.

התכנית החדשה של שיבא BEYOND מאפשרת לחסוך בכמות הביקורים בבית-החולים באמצעות שילוב מעקב מרחוק. בכניסה לתכנית כל אישה צריכה לעבור הדרכה על מכשירי הניטור הביתיים, אך עומס על הצוותים המטפלים עשוי לגרור זמני המתנה ארוכים. הפיתוח של תא הדרכה אינטראקטיבי, הכולל שימוש במראות חכמות ויועצת וירטואלית, יכול לייעל את זמן העבודה של הצוות המטפל בכך שהוא מאפשר לאישה לעבור את ההדרכה עצמאית במרפאה. עיצוב התאים, המשלב חומרים טבעיים וצבעים רכים, מספק מעטפה חמה ונעימה.

בודק...