"בטרם": ספר חדש לזכרו של ליאור זיו, בעיצוב הסטודנטית ספיר פלדבאום (המחלקה לתקשורת חזותית)

פרויקטים

"בטרם": ספר חדש לזכרו של ליאור זיו, בעיצוב הסטודנטית ספיר פלדבאום (המחלקה לתקשורת חזותית)

"כאשר נחשפתי לראשונה לצילומים של ליאור, נגלה לפני צלם מוכשר שניחן ביכולת 'לתפוס' רגעים, נופים ואנשים.

בתוך כל זה ראיתי משהו אחר. התמונות שקפצו לי לעין היו אלה שהכילו את ה'כמעט'; יש שיגידו אותן תמונות שהתפספסו, נמרחו. אלה שבדרך כלל נחשבות כ״לא טובות״, שמדלגים עליהן במהלך תהליך העריכה והעיצוב. אותי הן ריגשו, כי בעיניי הן תפסו את הרגעים הכי כנים, אמיתיים ומלוכלכים", כותבת ספיר פלדבאום – סטודנטית שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית – בדפי הספר "בטרם", שעיצבה לזכרו של ליאור זיו.

לאחר נפילתו ב-20.04.03, בעת שיצא לתעד פעילות מבצעית של גבעתי לאיתור מנהרות ברפיח, קיבלה משפחתו של ליאור כ-4,000 תמונות שצילם מיחידת דובר צה"ל – כמות אדירה ביחס לשנת שירות אחת. את התמונות האלה ריכזה פלדבאום לכדי ספר חדש שמציג את צילומיו של ליאור ממהלך השירות הצבאי.

"במסגרת הקורס 'עיצוב ועריכת תוכן', בהנחיית גלית גאון, הסטודנטים קיבלו את כל 4,000 התמונות. בעצם כל אחד מהם הלך הביתה עם ליאור, התבונן בהן, הבין אותן בדרכו", מספר דקל בוברוב, אשר ליווה את הכנת הספר. "יש בזה המון כוח, מעבר לתמונה שצולמה בזמן מסוים, אלא אוסף של תמונות שאנשים שונים התבוננו בהן ובחרו לערוך אותן כספר."

ספיר פלדבאום ומימי זיו (צילום: אריאל מדינה)

"הספר 'בטרם' מציג את יכולותיה של ספיר כמעצבת להניח ולסדר ברגישות ובחוכמה את הצילומים של ליאור באמצעות רצף הדרגתי, המכיל שתי קליעות. הראשונה חזותית, מעבר בין שחור ללבן, והשניה רעיונית – המאפשרת באמצעות הרצף ההדרגתי התבוננות בחיוו של אדם צעיר שעסק בהתבוננות והגדיר באמצעות פעולת הצילום מקטעים חזותיים על ציר זמן נתון. מקטעים של מרחבים פיזיים ומנטליים, טעונים ומסוכנים המוגדרים על ידי חייהם והתנהלותם של חיילים", הוא כותב בספר.

מימי זיו, אמו של ליאור ומרצה במחלקה לעיצוב אופנה, אמרה במהלך אירוע השקת הספר, שהתקיים ביום ב' ה-10.01.22, ש"התמונות שקיבלנו מדובר צה"ל הם המתנה הכי גדולה. התמונות האלו, מצלמה אחת והקסדה שהייתה עליו, זה אוצר שאנחנו שומרים עליו מאז. זה הדבר הכי יקר לנו. תודה רבה לדובר צה"ל שהפכו למשפחה שלנו ולשנקר, ש-4,000 התמונות האלה מלוות אותם במלגות, תערוכות ועוד. הספר הזה היה החלום שלנו ושל המשפחה."

מאז ומתמיד היה הצילום עיסוק משמעותי בחייו של ליאור ותפס חלק גדול מעשייתו היומיומית. ההתעסקות במצלמה, בתמונות, תפיסת הרגע וההתפתחות המתמדת בתחום, הפכו את התחביב לאהבתו הגדולה והבלתי מעורערת. הכישרון והאהבה לצילום גדלו למקצוע עם גיוסו של ליאור לצה"ל.

במהלך שירותו הצבאי, ליאור התמקצע בתחום הצילום, התפתח, הרחיב את אופקיו ורכש ניסיון עצום. במסגרת תפקידו כצלם צבאי, נדרש ליאור לתעד את פעילות צה"ל בשגרה ובחירום.

בודק...