המלך משחק עם המלכה: תערוכת שחמט של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תכשיטים

חדשות ואירועים

המלך משחק עם המלכה: תערוכת שחמט של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תכשיטים

64 משבצות, 32 כלים, 2 שחקנים, עד המלך האחרון: שחמט הוא אחד המשחקים העתיקים והמורכבים בתרבות האנושית, הממשיך לסחוף ולרתק אינספור שחקנים מכל הגילאים. מקורותיו ושורשיו אינם ידועים, אך מעריכים כי הומצא בסביבות המאה ה-II לפנה"ס בהודו או סין, רק במאה ה-9 הגיע למערב וכבש את אצולת אירופה, משם – התפשט לרחבי העולם.

בתערוכה מיוחדת שתוקדש ל"משחק המלכים", יציגו סטודנטים של המחלקה לעיצוב תכשיטים פרשנויות אישיות ומקוריות לערכות השחמט המוכרות, אותן יצרו במגוון טכניקות וחומרי גלם בלתי שגרתיים. הפרויקטים הייחודיים משקפים את מנעד היצירה הרחב המאפיין את המחלקה השנקרית, הדוגלת בשילוב בין גישות ותפיסות מסורתיות וחדשניות לחופש אמנותי ורעיוני.

במסגרת קורס "עיצוב תכשיטים תעשייתי" – בהנחיית האמנית והמעצבת בתיה ואנג, אליה הצטרף לפרקים הלל לורנץ – מתבקשים הסטודנטים להתמודד עם האתגר המיוחד של עיצוב ערכות שחמט, כשמדי שנה נבחר נושא מוביל המהווה עבורם נקודת פתיחה והתייחסות ליצירת פרשנותם האישית לפרויקט. בעשור האחרון ביסס הקורס את מעמדו כאחד המרכזיים במחלקה, 

"לסטודנטים ניתן חופש מוחלט לפתח שפה אישית של צורות, חומריות, צבעוניות וגישה רעיונית לעיצוב של ערכת השחמט", מספרת ואנג, "בעוד הנושא עצמו מחייב אותם לחשוב במונחים של מערך צורות כולל, המבטא היררכיה של תפקידים במסגרת חוקי משחק נתונים ומתייחס לשאלות של הנדסת אנוש, תקשורת חזותית וקהל ייעד". 

"אנחנו חיים בתקופה מיוחדת, שיש המכנים אותה 'המהפכה התעשייתית השלישית', של ה"עשיינים" (Makers), שבאמצעות טכנולוגיות חדשות ומסורתיות מעצבים ויוצרים בהתאמה אישית", אומר אורי סאמט  – ראש המחלקה לעיצוב תכשיטים: "תוצריו של הקורס הנוכחי הם פרי אותה גישה, המשלבת מסורת וחדשנות – חומרית, טכנולוגית ועיצובית". 

קלאסיקה בגרסה קצת אחרת (עיצוב: מאיה שוס)

אתגר מרכזי העומד בפני הסטודנטים המשתתפים בקורס, הוא לפתח את ערכות השחמט בהתאמה לייצור סדרתי-תעשייתי. באופן זה, עליהם לבחון מגוון אמצעי ייצור תעשייתיים וטכנולוגיות שכפול או שעתוק – מן המסורתיות ועד למתקדמות ביותר – במטרה להפנים את דרישותיהם, אך גם לאתגר את גבולותיהם. 

הפרויקטים שיוצגו בתערוכה נוצרו במגוון חומרי גלם, בהם: ברזל, פליז, פלסטיק לסוגיו, עץ, נייר, בטון, פורמייקה ופורצלן, תוך שימוש בטכנולוגיות תעשייתיות שונות, כמו: יציקה בשיטת שעווה נעלמת, יציקה לתבניות סיליקון, תבניות גבס, הדפסת תלת-ממד, חיתוכי לייזר ושילובים ביניהן.

העושר הצורני, החומרי והרעיוני המופגן בתערוכה, יחד עם הנגיעה בעולם המורכב והמרתק של "משחק המלכים", ובדיסציפלינה של החשיבה התעשייתית, מזמן לצופה חוויה יחידה במינה, ופותח חלון אל האתוס הפדגוגי של המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר.

בראש העמוד: לוח שחמט וכלי משחק בעיצובה של רבקה ג'בהרי (יח"צ)

בודק...