משנקר לחלל: פרויקטים של מרצים מבית הספר לאמנות רב-תחומית יהוו חלק ממשימת "רקיע"

חדשות ואירועים

משנקר לחלל: פרויקטים של מרצים מבית הספר לאמנות רב-תחומית יהוו חלק ממשימת "רקיע"

במהלך חודש אפריל עתיד האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה להמריא אל תחנת החלל הבינלאומית כחבר צוות Ax1 ובמסגרת משימת 'רקיע'.

במשימת 'רקיע', המתקיימת בהובלת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שתערך כ-10 ימים, סטיבה יבצע עשרות ניסויים במגוון תחומים, יעביר תכנים חינוכיים לתלמידי ותלמידות ישראל ויחשוף אמנות ישראלית חדשנית.

בין העבודות שיעלו עם סטיבה לחלל נמצאת זו של ד"ר שחר פרדי כסלו – ראש בית הספר לאמנות רב-תחומית, שיציג מופע ראשון של תכשיטי-חלל – תכשיטים שמיועדים לפעול בחלל החיצון.

על הטבעת יהיו זקיקי מתכת דקים: בחלל הזקיקים האלה יתרוממו וירחפו בעדינות על האצבע, כמו צמחי מים בקרקעית הים. הטבעת תלכוד, על היד ובאגביות, את הפלא של העדר הכבידה.

טבעת שחר פרדי כסלו

טבעת שחר פרדי כסלו 2

צילומים: אחיקם בן יוסף

עוד במסגרת המשימה, המרצים נמרוד אסטרחן ופרופ' ינאי טויסטר ייצרו עבודה בשם "שדר ארץ לרוחב היקום" – פסל אלקטרומגנטי הפועל באמצעות שידור גלי רדיו ממספר משדרים על פני כדור הארץ ועל גבי תחנת החלל הבינלאומית, שישמש את סטיבה במהלך משימתו.

צורתו של הפסל נפרשת מעבר לגבולותיה של מערכת השמש, מושפעת מגורמים שמימיים ונמתחת במהירות-האור דרך הריק של החלל, נמוגה ככל שהיא מתרחקת ממרכז השידור, תחנת החלל עצמה.

גלי רדיו המשודרים על פני כדור הארץ תמיד יאבדו מעוצמתם תוך שהם מושפעים מהתנאים של האטמוספירה, האיונוספירה, וממזג האויר הגאו-מגנטי.

גלי רדיו בחלל

לעומתם, גלי רדיו בחלל לעולם אינם מאבדים מעוצמתם, אלא רק נפרשים עוד ועוד, מאבדים מצפיפותם בעודם נמשכים הלאה אל האינסוף.

שדר ארץ לרוחב היקום הוא לפיכך שיפוע מדרוני של אנרגיה, גרדיינט, משיכת מכחול המתחילה בתחנת החלל ומסתיימת בגבולות היקום. הגל המשודר מתחנת החלל נושא עימו מידע ססמולוגי המעיד על תנועות גדולות כקטנות על פני כדור הארץ, הרוטט בתדר נמוך גם כאשר רעידת אדמה איננה מתרחשת. העבודה היא – אם כן – תרבותית ואנושית: שידור של הודעה מתושבי כדור הארץ שהיא הרחבה של כדור הארץ בשל ובפני עצמה.

בודק...