פרופ לארי אברמסון זכה בפרס סנדברג לאמנות ישראלית

חדשות ואירועים

פרופ לארי אברמסון זכה בפרס סנדברג לאמנות ישראלית

~

פרס סנדברג לאמנות ישראלית לשנת 2022-2021 הוענק לפרופ' לארי אברמסון, שהיה ממקימי בית הספר לאמנות רב-תחומית ומרצה בכיר בשנקר.

יצירתו הענפה של אברמסון (נולד בדרום-אפריקה ב-1954) שואלת שאלות יסוד על הרלוונטיות של מעשה הציור בימינו.

למעלה מארבעה עשורים שוקד אברמסון על ניסוח של שפת ציור מובחנת ובאמצעותה הוא מציף שאלות אמנותיות, חברתיות ופוליטיות. נוסח הציור שלו התגבש בסוף המאה ה-20, כשהאידאולוגיות המכוננות של עידן הנאורות החלו לקרוס.

אפשר לראות בעבודתו פעולה אמנותית המודעת למשבר ומבקשת לעשות שימוש יצירתי בתוצאותיו. בציוריו משמשים הישגי מורשת המודרניזם וההפשטה של ראשית המאה ה-20 לצד פירות המפנה הפיגורטיבי של שנות ה-80 – חיבור מקורי ומרתק של שברי עולמות תוכן וצורה רחוקים זה מזה. אין בו עוד משמעות להבדל המקובל בין מופשט לפיגורטיבי, בין מודרניזם לפוסט-מודרניזם ובין היות הציור עולם סגור ליכולתו להשפיע על המציאות.

לארי אברמסון, פרט מתוך 1967 (ג'רוזלם פוסט), 2012, עירוב חומרים על נייר עיתון, מוזיאון ישראל, ירושלים: רכישה בנדיבות הקרן ע"ש חגית לאלו (לבית שטרייט) ז"ל צילום: עופרית רוזנברג

אברמסון הרבה לעסוק בתולדות האמנות הישראלית כמקרה מיוחד בתולדות האמנות המודרנית, בזיקתה לאתוס הציוני, בהתניות שנבעו מכך ובנקודות העיוורון שפקדו כמה מאמניה הגדולים.

יצירת-המופת שלו "צובה" (1994-1993) מנכיחה זאת באופן גבישי ומתוחכם.

אברמסון ביסס את מקומו כמורה חשוב ומשפיע וטבע את חותמו על חינוך דור אמני העתיד. יכולתו האינטלקטואלית והיצירתיות השופעת שלו התגלמו גם בתערוכות שאצר ובכתיבתו הנוקבת.

כמי שסבור שחובתו המוסרית של כל אמן להיות המוכיח בשער יזם שיח ביקורתי בנושאי אתיקה, צנזורה וזכויות אדם ופעל בזירה הפוליטית ובהשקתה לזירה האמנותית.

מוזיאון ישראל הוקיר וליווה את פועלו של אברמסון כבר בהענקת פרס ביאטריס קולינר לאמן צעיר (1979), בתערוכת-יחיד מוזיאלית ראשונה (1989), בהכללת עבודותיו בתערוכות וכמובן בייצוג אמנותו באוסף והצגתה בתצוגת הקבע. בהערכה למפעל חייו, לתרומתו ולקולו הייחודי בתרבות הישראלית החלטנו להעניק ללארי אברמסון את פרס סנדברג. צוות השופטים מנה את: תמי מנור-פרידמן (יו"ר), אמיתי מנדלסון, יגאל צלמונה ואירית הדר.

בודק...