חושבים ומעצבים בין השורות: סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי השתתפו בשבוע של סדנאות והרצאות רב-תחומיות

חדשות ואירועים

חושבים ומעצבים בין השורות: סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי השתתפו בשבוע של סדנאות והרצאות רב-תחומיות

איך עוברים מהאפשרי לבלתי-אפשרי? מהו עיצוב אקטיביסטי והיכן עוברים גבולותיו? מתי אובייקט נמצא במקום ומה זה בכלל "מקום"? סטודנטים משנה ג' במחלקה לעיצוב תעשייתי השתתפו בשבוע מרוכז של סדנאות והרצאות ייחודיות שהעבירו אמנים, מעצבים, מוסיקאים, כותבים וחוקרים מתחומים שונים. 

במהלך שנות לימודיהם לומדים ומתרגלים הסטודנטים את יסודות התחום הנקרא "עיצוב תעשייתי", תוך התבוננות וניתוח מתמידים של האובייקטים אותם הם יוצרים. אבל מה קורה ברווח שבין האדם לאובייקט? קורס "עיצוב בין השורות", אותו מנחה המעצב התעשייתי בוגר המחלקה ניל ננר, מבקש לחשוף את הסטודנטים לתהליכי חשיבה אלטרנטיביים, דרך התייחסות ממוקדת למכלול של תחושות, התנהגויות ותפיסות המתקיימות בין האדם למוצרו. 

אובייקט סאונד ומיתרים (עיצוב: אורן גבע, נמרוד אליעזר ואמיר אלפיה)

מהו הערך הלא-מודע של האובייקט? מהי האל-פיסיות שלו? מהם הדברים המובנים מאליהם? האם ניתן ליצור חפצים בין היש והאין, המתפקד והלא-מתפקד, המוכר והמוזר, ההגיוני והמופרך, הגשמי והרוחני? סוגיות אלו עמדו בלב שבוע הסדנאות הייחודי, המבקש לפתח מודעות באמצעות רפלקסיה לטווח שסביבו מופיע ונעלם האובייקט.

במהלך שבוע גדוש פעילויות, הרצאות, תרגילים וסדנאות, התבקשו הסטודנטים להתבונן בדברים שאינם יודעים (או יכולים) לדבר עליהם, שאין להם שפה ושם, אבל הם נוכחים וקיימים. כל אחת מהסדנאות האירה זווית אחרת של הגלוי והנסתר ואיתגרה את המשתתפים לחשיבה ולעשייה בלתי-שגרתיות.

~~

במסגרת סדנה עם פרופ' יעקב קאופמן – מבכירי המעצבים התעשייתיים בישראל – חקרו הסטודנטים את המעבר בין האפשרי לבלתי-אפשרי ובחזרה; המעצב הגרפי אביחי מזרחי והמעצב התעשייתי ניל ננר עסקו ב"פחות" כמצרך, תוך התייחסות למתח שבין צרכים לצרכנות; האמן הגרפי ומעצב הטיפוגרפיה עודד עזר התייחס לרווח בין אותיות לחומר ובין משמעות סימבולים לקונקרטיות.

המשוררת וחוקרת הספרות, ד"ר טל פרנקל-אלרואי, הציעה התבוננות חדשה על עיצוב ועל העולם בו הוא מתקיים, דרך בחינת המושגים והמוסכמות המוכרים לנו. בני בשן – מוזיקאי, זמר, כותב, מלחין ואיש רדיו – ביקש לבחון אם ניתן להגדיר את נושא הסדנה רק בסופה ודן עם הסטודנטים בדרכים לעיצוב אננס.

מה אפשר לעשות עם אננס? המוזיקאי ואיש הרדיו בני בשן בדק עם הסטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי (צילום: אחיקם בן-יוסף)

המוזיקאי אילן גרין – ראש המחלקה למוזיקה חדשה בביה"ס לאמנות "מוסררה" וממייסדי להקת "נקמת הטרקטור" – התמקד בתנועת המיתרים וביקש מהסטודנטים ליצור אובייקט פיסולי/צלילי המשרת ערך אסתטי; אמנית הצילום והווידאו לי ינור הובילה מפגש של וידאו חווייתי ובחנה כיצד ניתן להרכיב ולפרק באמצעותו את השפות הוויזואליות של הקולנוע, הטלוויזיה, הצילום והמחול.

המעצבת התעשייתית והמרצה גלית שבו, העומדת בראש מסלול "אודות עיצוב" בתכנית לתואר שני באקדמיה לאמנות ועיצוב "בצלאל", מיפתה עם הסטודנטים את האפשרויות הנגטיביות של אובייקטים, תוך הפעלת טקטיקות של מחיקה, היפוך והרס; המעצב, מרצה ואקטיביסט המדיה מושון זר-אביב – חבר סגל המחלקות לתקשורת חזותית והנדסת תוכנה – עסק באסטרטגיית האובפוסקציה, לפיה הפתרון לבעיית הפרטיות בעידן הדיגיטלי היא הצפת העוקבים אחרינו במידע רב וחסר משמעות אמיתית.

המעצבת התעשייתית נועה לרנר – מרצה בתכנית לתואר שני לעיצוב – בחנה עם המשתתפים מהו עיצוב אקטיביסטי, היכן הוא תופס אותנו בחיי היומיום ומה קורה כשאנו ניצבים מול פרויקט שנוגד את מכלול האמונות שלנו.

בסופו של השבוע הגדוש ומעורר המחשבה, הציגו הסטודנטים את פירות עמלם בסדנאות השונות ושיתפו את חבריהם בתהליכי העבודה והיצירה שלהם, כמו גם בשאלות שעלו בהם לאור החוויות שצברו בימי הקורס.

בודק...