מגזין מוזיאון העיצוב חולון: שיחה על חומרים עם שירה שובל

חדשות ואירועים

מגזין מוזיאון העיצוב חולון: שיחה על חומרים עם שירה שובל

במסגרת סדרת כתבות של אוספים, פגשה מיה דבש, העורכת הראשית של המוזיאון, את שירה שובל – מנהלת ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, מרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר ובוגרת שלה – לשיחה על תפקידה של הספרייה כמתווכת בין עולמות ועל משמעות אוסף החומרים.

אנחנו מדברים על אוספים, ואוסף החומרים שבספריה הוא חלק מאוסף המוזיאון. אבל מה הופך את החומרים בספרייה לאוסף? ואיך בעצם אוספים חומרים? ספריית החומרים היא תמונת מצב של תרבות חומרית עכשווית, של מגמות עתידיות, ובגלל שהקצב מתחלף ומשתנה כל כך מהר – אז בהכרח גם של העבר. חומר שממנו אדריכלים התלהבו לפני כמה שנים יכול להיות כעת בגדר פלא בעיני מבקר מחוץ לתחום המקצועי. בנוסף לחומרים, הספרייה עוסקת גם בטכנולוגיות ומבחינתי החומרים החדשים באמת, הם לעיתים רבות בעצם טכנולוגיות. 

אין לכם בעצם חומרים שיוצאים מהמחזור בכלל? אוסף מוזיאון הוא תלוי שטח, צריך להגדיל את השטח כדי לקלוט עוד ועוד אוספים. איך זה בספרייה מהבחינה הזו?

האוסף שלנו הוא במימדים קטנים וכשאנחנו קולטות דוגמאות אנחנו מבקשות שלא יעלו על 20 או 30 ס"מ. ניתן לשים לב שאין אחידות בדוגמאות של החומרים אצלנו. יש ספריות בהן כל הדוגמיות הן בדיוק באותו הגודל, והן מסודרות על הקיר, או על משטח אחיד, בצורה שיטתית. אצלנו החומרים מוצגים בכאוס מסודר. וזה בכוונה, כדי לעודד יצירתיות.

כדי שהמבקרים יכנסו ויהיה להם חשק לגעת ולמשש ולקבל השראה ורעיונות. מן הסתם, באיזשהו שלב נצטרך לעשות ארכיון של חומרים ואולי להפריד חלק מן החומרים. למרות ששוב, אם המטרה שלנו היא למידה, אז חשוב ללמוד גם על חומרים היסטוריים. 

בודק...