רשמו ביומנים: שבוע מרקחה ה-8 של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד וביטוח לאומי, בנושא נגישות 2.0

סדנה

רשמו ביומנים: שבוע מרקחה ה-8 של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד וביטוח לאומי, בנושא נגישות 2.0

איך נוכל לאפשר לנכים להתנייד בקלות ברחבי העיר? אילו פתרונות יצירתיים נוכל למצוא לאתגרים איתם מתמודדת אוכלסיית הזקנים? כיצד נוכל להתייחס בצורה נכונה למתמודדים עם הפרעות קשב, לקויי למידה וצרכים מיוחדים? 

שבוע מרקחה-שווה חוזר לשנקר בפעם השמינית במטרה להציף שאלות ולמצוא פתרונות נגישים עבור אוכלוסיות המתמודדות עם מוגבלות.

שבוע מרקחה השמיני של שנקר, בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד וביטוח לאומי, יוצא לדרך עם קרוב ל-30 סדנאות המשלבות בין עיצוב, אמנות והנדסה. במשך 3 ימים ישתתפו כ-700 סטודנטים מכל המחלקות במכללה במפגשים חוצי-תחומים בנושאי נגישות, התמודדות עם צרכים מיוחדים ועיצוב מחדש של הסביבה.

החזון השנקרי דוגל בערך הבינתחומיות – שילוב של תחומי הלימוד הנדסה עיצוב ואמנות . בתוכנית הלימודים המקצועיים של הסטודנטים בשנקר מושם דגש על לימודים המשלבים בין המחלקות והפקולטות השונות.

שבוע מרקחה החל כפרויקט ניסיוני בשנת 2012, ביוזמת פרופ' יולי תמיר, נשיאת שנקר, ומתקיים ברצף בשבע השנים האחרונות כשהוא צומח בהדרגתיות להיות מודל למידה רב-תחומית. מידי שנה נבחר נושא מרכז לשבוע המרקחה. בשנת הלימודים תשע"ט הוחלט כי התמה המרכזית בפרויקט מרקחה תהיה – נגישות והנגשה.

"יש חשיבות עצומה בעשייה חברתית לצד יצירה חדשה בכל תחום- באופן שבו אנחנו לומדים לגייס את היצירתיות שלנו למען האחר", אומרת תמיר

המרקחה מתקיימת במסגרת תכניות האמנות של קרן אדמונד דה רוטשילד, אשר פועלת לקידום השפעה ומעורבות חברתית באמצעות אמנות, מטפחת מצוינות באמנות וממשיכה מסורת משפחתית ארוכת שנים של תמיכה באמנויות.

בין הסדנאות שיתקיימו בשבוע מרקחה:

  • לפרוץ את המגבלות עם "מורים ללא גבולות": נסו לדמיין לרגע שיש לכם הגשה חשובה מאוד, אבל כשהגעתם לכיתה מצאתם שהחלל מלא באנשים, כסאות ואביזרים ואתם נעזרים בכיסא גלגלים ולא מצליחים לעבור מבעד לדלת? ומה קורה אחרי שהצגתם את הפרזנטציה, אבל לא ממש מצליחים לשמוע את ההערות שנאמרות? או כיצד תרגישו אם אחרי ההגשה אין לכם את האפשרות לראות ולבחון את התגובות של הנוכחים? במרקחה שלנו ננסה לגבש פתרונות לסיוע למורים בתחילת דרכם במערכת ההוראה. הסטודנטים יערכו היכרות עם שדה חדש זה וינסו לגבש רעיונות לעזרים שונים לשיפור יכולות ההוראה: בהתמצאות קלה יותר בחלל הכיתה, באמצעי הנגשה, בשכלול של יכולות הארגון במרחב, ובנוסף במיתוג של תוכנית "מורים ללא גבולות", שתגיע לקהל היעד ותעלה את רף המודעות וקבלת האחר כשותפים מלאים במערכת החינוך. (מנחות: טל בן-סירא, שרון גיל).
  • הנגשת הטבע כחוויה רב חושית לכבדי ראייה: הטבע הוא מרחב חוויתי הכרחי לקיומו הבריא של האדם. כל אדם חווה את הטבע דרך חמשת החושים, אך רוב בני האדם שמים דגש על החוויה דרך חוש הראיה בלבד, למרות שהחוויה עצמה מתרחשת באינטגרציה רחבה יותר. בסדנא נעבוד על הנגשת הטבע לאנשים עם מוגבלות הראיה אך יחד עם זאת נוכל גם להעצים את החוויה של האדם הרואה והפניית תשומת לב לחושיו ולחווית המשתמש. (מנחות: עפרה ברנשטיין – שנקר, גליה חנוך רועה – החברה להגנת הטבע).
  • כנפיים של קרמבו – מצמיחים כנפיים ופורצים גבולות: סדנת מצמיחים כנפיים ופורצים גבולות מאפשרת לך לעוף עם היצירתיות והרעיונות למען האחר ליצירת מרחב שוויוני ומאפשר. בסדנה, נקדיש זמן להרצאות קצרות בתחום התיאורטי בו תכירו את תכני ואופי התנועה "כנפיים של קרמבו" במקביל להסבר על מהותו של "העיצוב המכליל" אשר מייצג עיצוב עבור בעלי מוגבלויות כחלק מסביבה חברתית. (מנחות: גבריאלה ברוך, תמר בלומברג וניציגים מארגון "כנפיים של קרמבו").
  • מיקרו מוביליטי לאוכלוסיות קצה: אנו עדים בשנים האחרונות לעליה חדה בטרנד ה׳מיקרו-מוביליטי׳ (Micromobility) בערים רבות ברחבי העולם. תופעות כגון גידול באוכלוסייה העירונית, ריבוי ברכבים פרטיים, צמצום מרחבים ציבוריים לטובת מבני מגורים ובתי עסק, ועוד, הניעו מתכנני ערים לעיצוב וארגון מחדש של שטחים אורבניים מתוך המחשבה – איך ייראה העתיד. אלו הובילו אזרחים ויזמים בשלל מדינות וערים בעולם  לאימוץ  ויצירת  דרכי  התניידות אלטרנטיביים, ביניהם שימוש באופניים, קורקינטים חשמליים וטוסטוסים.  אך  בעידן  שבו ערים מאמצות  דרכי התניידות אלטרנטיביים, הן בעל כורחן גם  יוצרות פערי נגישות. בסדנא נחקור את נושא המיקרו-מוביליטי במרחב העירוני תוך שימת דגש על עיצוב מכליל וננסה לענות על השאלה אילו ערכים אלטרנטיביים יכולים מעצבים ומהנדסים לקדם בתחום המיקרו-מוביליטי? (מנחים: נועה ברטפלד – ACT SHENKAR, נתנאל זינגר – ארגון "פנימית).
  • סדנת בניית מתקן גידול מזון אורגני: הסדנה תערך ב'טרמינל עיצוב בת ים,' מתחם עיצוב חברתי והאב מעצבים צעירים השייך לעמותת לצאת מהקופסא ותעסוק בפיתוח מתקן גידול מזון אורגני בעיר: בחצר הטרמינל נמצא בתהליכי הקמה מרכז חקלאות עירונית חברתי המעסיק מתמודדי נפש במסגרת שיקום תעסוקתי. חזון המרכז לסייע ולספק סביבת עבודה מרגיעה ותומכת אשר תושג באמצעות גידול צמחים אורגני בשיטות השונות המתאימות לחקלאות עירונית. במהלך המרקחה ילמדו הסטודנטים ילמדו את טכניקות גידול הקיימות וידרשו לתכנן, לעצב ולבנות מתקני גידול לחצר הטרמינל אשר ישמשו את החצר השיקומית ומתמודדי הנפש בעבודה היום יומית. (מנחים: הדר תדהר, אלי סער, מאי לוי, טרמינל העיצוב בת ים).

שנקר ושבוע מרקחה-שווה גאים לשתף פעולה עם הארגונים השווים הבאים: הל"ה – המרכז לקידום הסטודנט, תא סמ"ן של אגודת הסטודנטיםהיחידה לקידום סטודנטים ערביםמרכז סירטקסהמרכז לעיצוב וטכנולוגיה ע"ש כדרמרכז רוזן לקימות , המרכז לדיגום דיגיטליהיחידה למעורבות חברתית וארגון TOM.

בודק...