סטודנטיות וסטודנטים

פרויקטים ביחידה למעורבות חברתית

ניצני שנקר

  • בשנת תשע"ג הקימה שנקר תכנית דגל כפרויקט חברתי מוביל מתוך הפקולטות לעיצוב ואמנות.
  • מספר משתתפים: 95 בני נוער מגדרה עד חדרה מרקע סוציו אקונומי נמוך.
  • התכנית מובלת על ידי 20 סטודנטים.
  • התלמידים נחשפים למגוון סדנאות והרצאות ממיטב המרצים בעיצוב ואומנות בשנקר.
  • לפרויקט צוות אקדמי שמלווה ומפקח על תכני הפעילות והתנהלות השוטפת שלו.

מטרות ותכנון לטווח ארוך:

  • בבתי הספר לעיצוב משתלב אחוז קטן מאוד של אנשים מרקע סוציו אקונומי נמוך וזאת בעיקר בגלל חוסר מודעות לתחום. חשיפה של מוחות צעירים ומוכשרים לתחומים אלו תביא להשתלבותם של המתאימים מרקע זה אשר ידם אינה משגת להיחשף בגיל צעיר לעושר של תחומים.
  • הקמת מסגרת תומכת רב-שנתית לתלמידי תיכון אשר תעניק להם את הכלים והידע הדרושים ללימודי עיצוב אקדמיים. לבוגרי התוכנית תיפתח האפשרות להירשם ללימודים אקדמיים בתחומי העיצוב והנדסה, אפשרות שבד"כ איננה קיימת בפני צעירים מרקע זה מסיבות שונות.
  • כול לומדי התכנית יעברו מסלול בן 3 שנים ובו ייחשפו לדיסציפלינות עיצוב שונות, עבודה בסדנאות והנחייה אישית של סטודנטים ומרצים בכירים משנקר.

ביה"ס הבילויים

  • המחלקה ללימודי חוץ מפעילה מזה שנתיים תכנית העשרה לתלמידי בי"ס הבילויים ( בית ספר ללימודי עיצוב פנים וארכיטקטורה).
  • במסגרת התכנית, מגיעים תלמידי ביה"ס לסדרה בת 5 מפגשים בשנקר, בה הם נחשפים לסדנאות שנקר השונות – פלסטיקה, הדפס, קרמיקה – חווים עבודה מעשית בליווי סטודנטים ובוגרי שנקר, ומקבלים שיעורי העשרה בתחומים אלו מבכירי המרצים במחלקות השונות. במקביל, ההורים המלווים עוברים אף הם התנסות חווייתית בסדנה.
  • התכנית מסתיימת בביה"ס, ביום שיא בו התלמידים יוצרים יחד עם הסטודנטים והמרצה המוביל פרויקט משותף, העוסק בתחום האדריכלות. עד כה, ביקרו בשנקר כ-140 תלמידי ביה"ס, והפרויקט זוכה למחמאות מכל השותפים לו.
  • מובילה את הפרויקט גב' שירלי גילת-רובינס, מרצה בכירה במחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה. הפעילות מובלת ומנוהלת ע"י היחידה ללימודי חוץ בשנקר, בראשות מר עודד חי.

נשים עם עוצמה

  • פרופ' חנה דודיוק, לשעבר ראש התואר השני להנדסת חומרים פולימרים בשנקר, יזמה את תכנית נשים עם עוצמה, אשר מבקשת להקים מרחב בו נשים וגברים יוכלו להתוודע ‪  למגוון הנשי העשיר: להשקפות, המקומות, הרקע, הדתות ואורח החיים‪.
  • ההשתתפות בתכנית מאפשרת לסטודנטיות לקחת חלק במעגל של לימוד ועשייה ‪ חברתית, במטרה לחדד ולהגביר מודעות ורגישות חברתית, הן במרחב הסטודנטיאלי והן מחוצה לו. במהלך הפרויקט התנסו המשתתפות ביצירת מעגל של מנהיגות משוחחת, שיתופית ומעצימה למען חברה ישראלית שבבסיסה ערכים של זכויות אדם וזכויות חברתיות. הפעילות במסגרת שנקר כוללת בשלב הראשון חניכה והעשרה של סטודנטיות בעלות קשיים לימודיים-חברתיים על-ידי סטודנטיות ותיקות מצטיינות. התוכנית כוללת סטודנטיות מכל מחלקות בית הספר (הן מהפקולטה לעיצוב והן מהפקולטה להנדסה) וגישתה היא לעבר מצוינות‪.
  • בכל מחזור של התוכנית משתתפות 12 סטודנטיות, הלוקחות חלק בסדנאות ‪ העשרה במגוון תחומים לקידום הלמידה: החל מניהול ותכנון זמן עד לאסטרטגיות למידה. הסטודנטיות הנחנכות זוכות לשיעורי עזר אישיים ו/או קבוצתיים, יחד עם תגבור הלמידה בתחומים הרלוונטיים במהלך כל שנת הלימודים‪.

החצר נשית

  • מזה מספר שנים המחלקה לעיצוב אופנה מעורבת בפעילות התנדבותית עם החצר הנשית ביפו. בתחילה המחלקה תרמה את אירוע הבגד ההיסטורי שהוצג במלואו בערב התרמה מרשים במרכז פרס לשלום. בשלב השני סטודנטים מן המחלקה בהנחייתה של רחל ברמן הדרי ,החלו ללוות את הבנות בחצר הנשית במגוון פעילויותיהן – שגולת הכותרת שלהן היא הקמת חנות האופנה בנמל יפו.
  • מידי שבוע נוצרו מפגשים בין קהילת הנערות לבין הסטודנטים מהמחלקה לעיצוב אופנה אשר עשו שימוש בכלים שונים ומגוונים במטרה לייצר שפה משותפת עיצובית עם הבנות שהחצר הנשית עבורן היא בית. לפעמים עם מגזינים, לפעמים עם קיפולים, לפעמים עם גזירות והדבקות, ניסיון אחד בתפירה של ממש ועם המון חרוזים וסרטים.  
  • שיתוף הפעולה עם הסטודנטים היה בעל חשיבות גדולה בשל היכולת שלהם להנחיל ערכים אסתטיים ומקצועיים של תחום האופנה לנערות ולפתוח בפניהן עולמות תוכן חדשים שילוו אותן למשך חייהן.
  • המחלקה לעיצוב אופנה רואה בדמוקרטיזציה של הידע חלק בלתי נפרד מתכניה והווייתה וגאה להיות חלק מהמפעל החשוב של החצר הנשית.

צמי"ד – קורס עם המחלקה לעיצוב טקסטיל

  • מטרות קורס – לחשוף את הסטודנטים לנושאים של עיצוב-מכיל, עיצוב לצרכים מיוחדים וריפוי באומנות על ידי יצירת מפגש בלתי אמצעי בין הסטודנטים לבין אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
  • הסטודנטים עובדים בצוותים של 2 או 3 ויזמו במהלך הסמסטר קשר עם גוף/עמותה מטפלת באוכלוסיות אלה, לפי נטיית ליבם, שאיתם ייצרו קשר לפיתוח מוצר ייחודי.
  • הצוותים שיתפו פעולה בהנחיה וביצירה עם חוסים ליצירת גלם טקסטיל בשיתוף פעולה מלא. לאחר מכן נוסח התוצר למוצר מסחרי שיעודו הוא שוק העיצוב.
  • הקורס ייצר מפגש בלתי אמצעי בין סטודנטים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, על כל המשתמע ממפגש זה. תכנון המוצר נעשה ע"י הסטודנטים, ובניית פס הייצור משותף עם החוסים עבור מוצרים שאותם החוסים ייצרו בכוחות עצמם, עצמאית מהסטודנטים, גם לאחר סיום הסמסטר.
  • הקורס בנוי ממפגשים עם אנשי מקצוע וטיפול (צוות טיפולי, צוות אדמיניסטרטיבי, מעצבים), לאחר מכן סדרת מפגשי עבודה עם עמותות גופים מטפלים וחוסים לאיתור צרכים. בין מפגש למפגש, מקבלים הסטודנטים משימות ותרגילי עיצוב שונים, אותם עליהם להגיש במפגש הבא. הקורס משולב בהרצאות הסוקרות את הנעשה בתחום בארץ ובעולם.
  • משך הקורס- סמסטר אחד, 15 שיעורים בני 4 שעות כל אחד.

​קורס פיתוח אפליקציות משחקים לבני נוער עם צרכים מיוחדים

  • קורס זה התמקד בעיצוב ופיתוח אפליקציות, משחקים אינטראקטיביים וסביבות מציאות מדומה בדגש אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים [צמי"ד] ובמיוחד ילדים ובני נוער.
  • בקורס נסקרו מגוון סביבות פיתוח טכנולוגיות דיגיטאליות מקוונות, הוצגו שיטות וכלים לאפיון ופיתוח אפליקציות, משחקים אינטראקטיביים וסביבות מציאות.
  • לצורך פיתוח, התאמה ואופטימיזציה של הפעילות לצורכיהם הייחודיים של החניכים, אירגון צמי"ד פנה לשנקר במטרה לפתח כלים טכנולוגיים מתקדמים לפעילות אינטראקטיבית אינטרנטית של חניכי 'צופי וראייטי' בעלי צרכים מיוחדים.
  • מטרת המיזם המשותף היה לפתח מערכת/אפליקציה אינטרנטית מתקדמת לאינטראקציה חינוכית-חוויתית.
  • השתתפו בקורס האחרון כ-15 סטודנטים מהמחלקה להנדסת תוכנה ומחלקת תקשורת חזותית.

Design Summer School

  • שנקר מאמינים כי המפגש עם האקדמיה ראוי שיהיה נגיש לכל רובדי האוכלוסייה, ללא קשר למצבה הסוציו-אקונומי. כחלק מגישה זו, נפתחו בתשע"ב תכניות לימודים חדשניות המקדמת נושאים חברתיים אשר משלבת בתוכה עשייה חברתית ענפה שמשלבת את הסטודנטים וסגל המרצים.
  • תכנית זו, פועלת בשיתוף הסטודנטים מהפקולטה לעיצוב חושפת בפני תלמידי חטיבת ביניים מרמת גן המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך ללימודי עיצוב ואומנות בשנקר.
  • יוזמה מבורכת בין שנקר לבין בנק מזרחי טפחות הוליד את הרעיון של שילוב תכנית קיץ לקהילה בבניין עלית בכיכר מזרחי טפחות .
  • הפרויקט התנהל במסגרת "ניצני שנקר" בהדרכת סטודנטים לעיצוב, בהשתתפות עשרות תלמידים מבתי הספר היסודיים ברמת-גן
  • בפרויקט ה"סאמר-סקול עיצובי" – הוזמנו להשתתף ילדים מבתי הספר היסודיים ברמת-גן ("הבילויים", "המנחיל" ו"בן-גוריון"), שגילו זיקה ועניין באמנות ובעיצוב. במשך שבועיים הם נהנו ממגוון סדנאות ופעילויות יצירה בהדרכת סטודנטים משנקר, שליוו אותם גם בסיורים ובתערוכות.
  • בסופם של שני מחזורי קייטנה הושקה התערוכה, מוצגים פירות יצירתם של האמנים הצעירים, כמו גם תיעוד תהליך העבודה וחווית המפגש בין הסטודנטים לתלמידים.
  • השתתפו בפרויקט כ-10 סטודנטים מהפקולטה לעיצוב ו-100 תלמידי בי"ס יסודי ברמת גן.
בודק...