קול קורא למרצים/ות ובוגרים/ות: החממה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר לביאנלה ה-11 לאמנות ולעיצוב בתל-אביב במוזיאון ארץ ישראל

חדשות ואירועים

קול קורא למרצים/ות ובוגרים/ות: החממה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר לביאנלה ה-11 לאמנות ולעיצוב בתל-אביב במוזיאון ארץ ישראל

״תיקון מידות״ היא התמה שנבחרה עבור תערוכת החממה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר לביאנלה ה-11 לאמנות ולעיצוב בתל-אביב במוזיאון ארץ ישראל, שעוסקת השנה בנושא ״מהי מידת האדם״ ומבקשת לבחון את מידת ההשפעה של האדם היוצר על הסביבה ועל עולמו הפנימי.

נושא הביאנלה נושק באופן ישיר לעשייה וליצירה הבלתי פוסקת של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר שמעודדת סקרנות אין קץ ועוסקת בנושאים חברתיים, פוליטיים, תרבותיים, אקולוגיים, מיניים, מגדרים.

במשך אלפי שנים אופנה אינה רק כלי לביטוי עצמי וייצוג תרבותי אלא היא משקפת את רוח הזמן וסממני התקופה, ומכאן ניתן ללמוד דרכה גם על נגישותם של משאבים, פיתוחים טכנולוגיים וסדרים חברתיים. לכן המחלקה רואה חשיבות עליונה בחינוך דור המעצבים למודעות סביבתית וחברתית, לחשובה ביקורתית ואלטרנטיבית לעשיה כזאת המבקשת לעשות תיקון: תיקון מידות.

לאופנה קשר ישיר למידות, בין אם אלה מידות גוף או מידה של בגד אך המשמעות של ׳מידה׳ בעברית אינה רק מסמנת כמות או גודל אלא גם תכונה ואיכות והתמה תיקון מידות בדיוק מבקשת לתת ביטוי לקשר הזה בין הכמותי והאיכותי, בין קנה מידה של גודל ושל ערך.

תיקון מידות זהו ציווי המופיע בתורה "ללכת בכל דרכיו" (דברים, י׳, י״ב) ועוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם, מתוך האמונה לתיקון עצמי. זהו גם ערך מוסרי מרכזי בפילוסופיה של תרבויות רבות:  היהודית, הסינית, ההודית-בודהיסטית, האיסלמית והיוונית.

תיקון המידות על פי הרמב"ם הוא תהליך הכולל שלושה דברים שמהווים יחדיו את תיקון הנפש: גוף  – פיזי, תיקון החברה – פוליטי, תיקון המידות – פסיכולוגיה. בדומה לחלוקה לשלושת הנושאים נרצה לפרק את המושג ״מידות״ לשלוש תמות:

גוף – אופנה לא מתקיימת ללא הגוף. היא קיימת בזכותו. כפי שהיא מכתיבה מה הן המידות הטובות, בכוחה גם לערער על קיים.

סביבה – בפילוסופיה של האתיקה, מידה – היא היכולת להבין כיצד נכון לפעול. כיצד יוצרים, מייצרים וצורכים אופנה באופן מיטבי לסביבה? ואיך נוקטים עמדה פוליטית ומעוררים שיח תרבותי באמצעות בגד?

רגש – עיצוב היודע לבטא ולעורר רגשות.

נועה לוב

עיצוב: נועה לוב (צילום: אחיקם בן יוסף)

בעת הזו, לנוכח האופק העגום המצטייר מתוך המשברים של התקופה, תפקידם של המעצבים לדמיין עתיד חלופי מעולם לא היה חשוב יותר. קול קורא זה מבקש לחשב על פרויקט שעוסק בעשיית תיקון, כזה שמעורר מחשבה על עתיד האופנה מתוך התבוננות על עבר שלה, עבודה מסורתית מול עבודה דיגיטלית בעולם וירטואלי.

קול קורא זה מבקש לחשוב על עשיית תיקון מידות שיתרחש בתערוכה עצמה שתהיה פתוחה לקהל המבקרים במשך 1-3 ימים. בסיום הפעולה הבגד יוצג בתוך החלל עד סוף התערוכה.

סטודנטים/ות, מרצים/ות ובוגרים/ות מוזמנים ומוזמנות להציע עבודות המגיבות לבריף זה.

על ההצעה לכלול: תיאור קצר של הפרויקט – קונטקסט, קונספט, דימויים/סקיצות ודרישות אורקוליות מיוחדות במידה ונדרש.

ניתן להגיש הצעות עד לתאריך 15.2.23 למייל: fashion@shenkar.ac.il

לא נוכל להתחייב לפניות שיתבצעו לאחר התאריך המצוין.

מחכים להצעותכם.ן!

צילום בראש העמוד: עדי סגל

בודק...