בית הספר להנדסת תעשייה וניהול

תכנית הלימודים בבית-הספר להנדסת תעשייה וניהול

הלימודים בבית-הספר להנדסת תעשייה וניהול בשנקר נמשכים ארבע שנים, במהלכם זוכים הסטודנטים והסטודנטיות לכלים מדעיים בסיסיים (מתמטיקה, פיזיקה, מיחשוב וסטטיסטיקה), בידע מתחומי ההנדסה והטכנולוגיה השונים (מכונות, אלקטרוניקה, מחשבים, כימיה ופלסטיקה), כמו גם מתחומי מדעי החברה והניהול (ארגון, כלכלה, שיווק ומימון).

במהלך לימודיהם, רוכשים הסטודנטים והסטודנטיות ידע אודות שיטות הליבה של הנדסת תעשייה העוסקות בחקר ביצועים של מערכות, בסימולציה, בתכנון וניהול התפעול, בתכן עבודה ובשיפור שיטות, באיכות, במחשוב ומערכות מידע וכן בתחום הרכש הלוגיסטיקה.

לקראת השנה השלישית ללימודיהם, מתבקשים הסטודנטים והסטודנטיות לבחור בהתמחות הרצויה להם/ן מבין 2 אפשרויות: 

  • ניהול ועיצוב מערכות דיגיטליות: התמחות זו שמה את הדגש על השימוש במערכות ממוחשבות לצרכי ניהול ולצרכים הנדסיים וטכנולוגיים, פיתוח כישורים לתכנון וליישום של רשתות תקשורת ממוחשבות, אינטגרציית מערכות מחשוב וליווי פרויקטים של ניתוח מערכות מידע והטמעתן בארגון.
  • ניהול ועיצוב מערכות תפעול ושירות: התמחות זאת, המהווה את הליבה של הנדסת תעשייה וניהול, מתמקדת בארגוני שירות ובארגונים תעשייתיים ותורמת לשיפור התחרותיות, היעילות והאפקטיביות של ארגונים אלו ברמה הלאומית והבינלאומית. ההתמחות מעניקה לסטודנט הכשרה מעמיקה בתחומי ידע ונושאים מתקדמים בענפי תעשיות שונות ובכך פותחת הזדמנויות תעסוקתיות מגוונות. במסגרת הקורסים עוסקים הסטודנטים והסטודנטיות בהכרה ובשימוש של כלים לניתוח מערכות הנדסיות ותעשייתיות מתקדמות כולל מערכות משולבות מחשב ורובוטיקה (נושאים כמו שימוש באינטליגנציה מלאכותית והדפסת תלת-מימד, שמהווה את טכנולוגית היצור החדשנית ביותר). בנוסף, זוכים הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בהתמחות זו בהבנה רחבה של מרכיבי האינטראקציה שבין האדם והטכנולוגיה, הכרה של סוגיות בניהול התפעול (כמו זמינות ונצילות של משאבים), בניהול פרויקטים, תיכון ותכנון מערכי שירות ותפעול.

    * ההתמחות אינה מופיעה על גבי התואר

בנוסף, בית הספר להנדסת תעשייה וניהול בשנקר מציע לסטודנטים ולסטודנטיות בתואר הראשון מכלול נרחב של קורסים בתחומי החדשנות והיזמות, בשם מכלול ח"י (חדשנות ויזמות). סטודנט/ית אשר ישתתף בקורסים מהמכלול יהיה זכאי לתעודה מטעם בית הספר להנדסת תעשייה וניהול.

המכלול משלב קורסים מתחום הניהול והעסקים יחד עם קורסים העוסקים בטכנולוגיה דיגיטלית. מגוון הקורסים כולל נושאים "חמים" העוסקים בטכניקות שיווק עדכניות במדיום הדיגיטלי (יסודות השיווק, פרסום אונליין). בנוסף, מוצעים קורסים אנליטיים מתקדמים בתחומי כריית המידע עם דגש על רשתות חברתיות ונתוני עתק (Big Data). קורסים אלה מעניקים כלים לקבלת החלטות (כלכליות, עסקיות, שיווקיות וכו'), המתבססות על ניתוח נתונים בשיטות חיזוי מתקדמות.

להשלמת ההיבט של טכנולוגיה דיגיטלית, מוצע קורס בנושאי IoT ואינטגרציה דיגיטלית של מערכות, על כל היבטי האתגרים, הפתרונות והיישומים של תהליך זה, המאפשרים למערכות שונות לתקשר ביעילות זו עם זו, ע"י הגדרה דקדקנית של ממשקים. 

כמו כן, יינתן במכלול גם קורס העוסק בחשיבה הנדסית ועיצובית, המציג מקרי מבחן להכרת עקרונות מנחים המאפשרים להתמודד עם ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ומורכבות הזירה העסקית ע"י ממשקים פשוטים ואינטואיטיביים התורמים לחוויית לקוח משופרת ומוצר יעיל יותר.

את המכלול עוטף קורס יצירתיות וחדשנות בניהול, אשר מספק דרכים אלטרנטיביות (כגון שבירת דפוסי חשיבה או שימוש בטכניקת האבסורד) לפתרון בעיות באמצעות חשיבה יצירתית, התמודדות עם משברים, מצבי לחץ והפתעה. קורס זה מעורר חדשנות ויזמות אל מול מצבי משבר וכן מלמד התמודדות יצירתית עם הון אנושי.

מבחינת התנסות מעשית, במכלול ח"י קיים גם סמינר בשם "חדשנות ויזמות: הלכה למעשה". זהו סמינר שנתי ובו הסטודנטים והסטודנטיות עוסקים בהנחיה של פרויקטים של חדשנות ויזמות בקרב תלמידי בתי-ספר (תיכונים וחטיבות ביניים), בתכנית מובנית לאורך כל שנת הלימודים (כולל החופשה בין הסמסטרים). בנוסף מתקיימות פגישות קבוצתיות וסדנאות עם צוות מרצים ועם מרכז איזורי מטעם עמותת "יזמים צעירים ישראל"בכל סמסטר. הסטודנטים והסטודנטיות מתחייבים להשתתף בפעילויות של ארגון יזמים צעירים במשך כל השנה, כולל ירידים, תחרויות אזוריות, לאומיות ובינלאומיות.

לסיכום, מכלול ח"י מעניק ליזם המתחיל כלים שיווקיים, אנליטיים, חשיבתיים וניהוליים המעניקים לו נקודת פתיחה טובה אל מול האתגרים העומדים בפניו כעצמאי או כיזם פנים ארגוני. לפרטים נוספים לחצו כאן.

הלימודים בבית-הספר נתמכים במעבדות מחשבים מתקדמות המציעות תחומי התמחות ספציפיים, בהן מעבדה לייצור משולב מחשב (CIM), תוכנת ARENA לסימולציה, תוכנות לניהול תפעול מתקדם ERP ותוכנותCRM  לניהול קשרי לקוחות.

בשנת הלימודים הרביעית, מוקדשת מירב תשומת הלב האקדמית של הסטודנטים והסטודנטיות לפרויקט גמר המבוסס על עבודת שטח בארגון יצרני, בארגון שירות או בארגון עסקי. הפרויקט נערך צוותים ומשמש כיישום אינטגרטיבי של מגוון הכלים התיאורטיים והמעשיים שרכשו הסטודנטים והסטודנטיות בתקופת לימודיהם, כמו איסוף וניתוח של נתונים רלוונטיים, ניתוח תהליכים, זיהוי בעיות, פיתרון ושיפור ביצועים. 

פריסת מקצועות לתואר

פריסת המקצועות: מערכת שעות לתואר ראשון בהנדסת…

בודק...