שבוע האיור 2021: התערוכות השנקריות

חדשות ואירועים

שבוע האיור 2021: התערוכות השנקריות

שבוע האיור של עיריית תל־אביב-יפו, ביוזמת מגזין פורטפוליו, חוזר בפעם השמינית: במהלך עשרה ימים (ושני סופי שבוע) אנו מזמינים אתכם.ן לבקר ולהשתתף בעשרות תערוכות, סדנאות, מפגשים עם מאיירות ומאיירים, איורי חוצות וירידי מכירה.

​האירוע מפנה השנה זרקור לשכונות בדרום העיר, במזרח העיר וביפו – מתוך רצון של העירייה לקדם אירועי תרבות בשכונות אלו, הן בתוכן העבודות והן במיקום הצגת התערוכות.

גם השנה, במהלך שבוע האיור יעלו תערוכות של בוגרי.ות ומרצים.ות משנקר. ריכזנו עבורכם את כל הפרטים על איפה ניתן לראות את המציגים השנקריים

צאן ברזל: גיבורי תרבות: שלושה דורות של מאיירים מעניקים את הפרשנות שלהם לטקסטים היפים והחשובים ביותר שנכתבו במאה האחרונה והטביעו עליהם את חותמם. אווירת הנוסטלגיה ההיסטורית מקבלת נופך נוסף מהעיצוב הישראלי־נוסטלגי של מלון ״אחוזת רנה״, ששוכן במבנה בית רומנו הוותיק ושוקק החיים. בהשתתפות: אסף חנוכה | בתיה קולטון | גיא חרל״פ | אביאל בסיל | עובדיה בנישו
מלון אחוזת רנה – בית רומנו | סמטת בית הבד 3 | בימים: א'-ש' 10:00-18:00

צאן ברזל אסף חנוכה

דימוי: אסף חנוכה

צייר לי ילד | מאיירים מציירים מעצרים: ״צייר לי ילד – מעצבים בעד ילדים״ ביוזמת ד״ר טל פרנקל אלרואי וקבוצת ״מאיירים מציירים מעצרים״ ביוזמת הורים נגד מעצרי ילדים, הם שני מיזמים יצירתיים שהתקיימו בשנה האחרונה במחאה על המדיניות של מדינת ישראל שמתנהלת בניגוד לכל אמנה בינלאומית, ומאפשרת פגיעה במאות ילדים ובני נוער פלסטינים. בתערוכה יוצגו לראשונה העבודות המקוריות שנעשו במהלך השנה: סדרה של שמונה איורים המתארים שלבים שונים בתהליך המעצר והמאסר ב״מאיירים מציירים מעצרים״; העבודות שנעשו באופן אישי לילדים שנעצרו ב״צייר לי ילד״. בשני המהלכים היוצרים/ות מבקשים/ות להעניק גוף וצבע לקול המושתק של הילדים, לאייר ולהאיר את הסיפור שהציבוריות הישראלית מבקשת להדחיק. התערוכה תציג את גופי העבודות בכמה חללים בבית ״הצפירה 18״  – בניין חברתי המאגד עמותות הפועלות למען זכויות אדם. בחסות עמותת "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל", המייצגת קורבנות עינויים, בהם קטינים פלסטינים הכלואים בבתי הסוהר בישראל. בהשתתפות: איציק רנרט | איתי רווה
רח׳ הצפירה 18 | בימים: א׳-ה׳ 17:00-19:00, ו׳שבת 10:00-14:00

מילים טובות: אוסף של עבודות מהעבר ומהעתיד מציג מסרים של תקווה, סולידריות, חמלה ואופטימיות, בכרזות חיוביות ומרוממות רוח. חלק מהכרזות נאצרו מתוך האוסף ההיסטורי של מרכז שנקר לחקר ולתיעוד העיצוב בישראל, וחלקן האחר נוצר במיוחד לרגל התערוכה, על ידי 16 מאיירות ומאיירים, מעצבות ומעצבים, שנתבקשו ליצור כרזות חדשות עם מסרים אופטימיים לעתיד טוב יותר (מציאותי או מדומיין). התערוכה, ביוזמת המרכז לחקר ולתיעוד העיצוב בישראל ובאוצרות תום כהן, מציגה תמונה של אופטימיות ותקווה, כפי שהיא מצטיירת מתוך המרחב המורכב שבו אנו חיים. בהשתתפות: אברהם קורנפלד | להב הלוי | קובי פרנקו | דניאל ויינברג | יוליה טור | נעם רונאל | עדן אופיר | עדן זליבנסקי
מוזיאון יפו | טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה | בימים א׳-ה׳ 21:00-15:00; ו׳ 14:00-10:00; שבת 21:00-11:00

תערוכת מילים טובות – פרנץ קראוס – 1934 – מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל

68 ילדות וילדים: אנדרטה מאויירת: עשרות יוצרות ויוצרים מציגים עבודות שיצרו במהלך ובעקבות מבצע ״שומר החומות״ לזכר ילדות וילדים שנהרגו בישראל ובעזה. הפרויקט שהחל ברשתות החברתיות בזמן אמת יוצא בקריאה שלא לחזור אל סדר היום ולא לקחת כמובן מאליו את המצב הקיים. מאיירות ומאיירים בכירים, בוגרות ובוגרים צעירים, סטודנטיות וסטודנטים, איירו פורטרטים של הילדים, חלומות ותקוות שנקטעו, ואילו אחרים הגיבו למצב בכללותו. העבודות נעשו בטכניקה חופשית, דיגיטלית או חומרית לחלוטין, אך כולן מאופיינות בתגובה רגשית שבאה מהבטן שמביעה סולידריות וקוראת לחמלה ולשינוי. בהשתתפות: איציק רנרט | רקפת כנען | רוני פחימה | עדן אופיר | דור בלייר | אביאל בסיל | תמר דוברת | אור ליבנה | דריה מוזס | עמית רימון | מריאנה רסקין
המרחב החברתי | רח׳ אלנבי 43 | בימים: א׳שבת 10:00-19:00

כובע משלה: כובע אדום אחד יוצר נקודות תצפית רבות ושונות ועל העיר. הכובע מופיע בהקשרים מפתיעים ומגוונים: בדמותה של אישה הדורה, מוטל סימטה צדדית, מציץ מגג אחד הבתים בעיר, משמש לאיסוף מטבעות ועוד. דרך פריט אחד, מציגים המאיירים/ות את העיר והמרחב הציבורי כבלתי ניתן להגדרה אחת. בהשתתפות: איציק רנרט | אביגיל בסיל
בית הצעירים ורדיאל 17 | רח' ורדיאל 17 | בימים: א-ד 16:00-20:00 , ה' 16:00-21:00 , שישי 10:00-14:00 , שבת סגור

כובע משלה איציק רנרט

כובע משלה (איור: איציק רנרט)

וודג' – דיוקנאות פוליטיקאים ותהליך הזדקנותם: אומרים שפוליטיקאים מזדקנים בתוך יום אחד, ומאנשים צעירים שכוחם במותניהם, הם נהיים אפורים, מבוגרים וכרסתנים. אולי אלו ההכרעות הגדולות, ואולי בגלל שעות העבודה הארוכות, הבורקסים והשתייה הממותקת, אולי זו דווקא הבדידות שגורמת להם להיראות מבוגרים יותר. אוסף של קריקטורות פוליטיות שחולש על כשלושה עשורים מעניק מבט היסטורי מחויך ואירוני אודות מדינה הקטנה ומנהיגיה, ותזכורת קלה, לעובדה שלא משנה כמה ינסו מנהיגנו להצניע ולהטמיע את חסרונותיהם הטבעיים שמגיעים עם הזמן, הם תמיד ישארו בשר ודם, וככאלו, כדאי שניקח אותם בפרופורציה הראויה. בהשתתפות: ירמי פינקוס | איתמר דאובה
התערוכה תיפתח במהלך שבוע האיור ביום רביעי 22.11 | המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס חולון | רח׳ ויצמן 61, חולון

קרן הגר ברקת בשבוע האיור: במסגרת שבוע האיור 2021 משתפת קרן הגר ברקת פעולה עם לה-קולטור בתערוכת רפרנס. במסגרת שיתוף הפעולה יוצג קיר צלחות פרי איוריה של הגר, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית אשר נפטרה בשנת 2020. הגר עסקה רבות באיור ידני על גבי צלחות, ופיתחה מגוון סדרות מאויירות בהשראת תקופות שונות בחייה. הגר העבירה למשפחתה את עיצוביה, איוריה ושיטת עבודתה לביצוע הצלחות וכיום, להנצחתה והמשך דרכה הן כיום מצויירות על ידי משפחתה על פי שיטתה וההוראות שהשאירה אחריה. כל ההכנסות ממכירת עבודותיה של הגר בתערוכה מועברות לעמותה למימוש מטרותיה. כקרן המקדמת מצויינות בקרב מאיירות ומאיירים בישראל, יוענק על ידה בסיום התערוכה פרס כספי לאחד האמנים.יות המשתתפים בתערוכת רפרנס.
התערוכה תתקיים במרכז עמיעד ביפו בין התאריכים .18-20.11.21

הגר ברקת

הגר ברקת ז"ל

טופס 17: רומנים גרפיים, כרזות וקומיקס שעוסקים בהומור ובציניות במחלות שונות – מסרטן השד ועד אנדומטריוזיס – מספרים את סיפור המחלה האישי והמשפחתי. נועה ביו מציגה איורים מתוך אפליקציית שעיצבה בכדי לעלות את המודעות לבדיקה עצמית של סרטן השד, שני פומס ומורן ברק עוסקות במתח שבין המטופל והתרופות שאותן הוא לוקח, בעוד שעבודותיה של אלה בן עמרם עוסקות בטקסי ריפוי של נשות סרייבו מהמאה הקודמת. אוצרות התערוכה, נעמה ריבה וענת שפירא, שתיהן מחלימות מסרטן שד, בחרו באיור ככלי התמודדות, והן מציגות את חווית החולי על רבדיה השונים באופן פורץ גבולות במטרה לנרמל את השיח על מחלות כחלק בלתי נפרד מהחיים. בהשתתפות: רוני פחימה | ויקטוריה ויקטורובסקי
בית החולים האנגלי (הבית הסקוטי) | רח׳ יפת 52, יפו | בימים ד' – ה' 16:00 – 21:00, ו'-ש' 10:00 – 17:00

יפו: הנופים, האנשים והצבעים של יפו מוצגים במקבץ איורים שאייר אלעד אורן. גלריה סאגה | רח׳ רבי פנחס 4 ד׳, יפו | בימים: א׳-ה׳ 17:00-10:00, ו׳ 16:00-09:30

סיפורי מדרכות: משולש פיצה מנחם בלוינסקי בשעת לילה מאוחרת, סיגריה של חורף בבית הקפה השכונתי, חתולה שאבדה בשכונת התקווה וברחה לעיר אחרת, החומוס המקומי ביפו, גלים שנשברים על החוף ובשווקי הדגים שבנמל שמרטיבים לך את הנעליים, ואולי גם סיפור על פרידה ואהבה נכזבת בסימטאות אפופות ההיסטוריה של יפו העתיקה. התערוכה הקבוצתית השנתית של סטודיו סאנדיי סקי – שמזמינה עשרות מאיירים לאייר איש את סיפורו של רעהו שמוגש להם בעילום שם ונחשף רק עם פתיחת התערוכה – מציגה השנה 42 סיפורים מאויירים שמקורם בחוויות אישיות שקשורות בשכונות של יפו ושל מזרח ודרום העיר תל אביב. בהשתתפות: אביה ג׳רפי | שחי שחר בכור | עובדיה בנישו | הדר ברק | מאיה טל | אור ליבנה | ארנון לקס | גיא נתיב
קן הקוקייה | עולי ציון 26 | בימים: א׳-ה׳ 22:00-18:00, ו׳ 15:00-10:30, שבת 10:30-17:00

סיפורי מדרכות

סיפורי מדרכות

שלוש כפולות וסף רע: מהי ״כפולה״? האם שלוש כפולות הן מדיום? האם הן מכתיבות רק את אורך הסיפור, או שעליהן גם להכתיב הקצב שלו? האם אנחנו מחוייבים למבנה של שלוש מערכות? עד כמה אפשר לשחק עם קצב הקריאה וחווית הדפדוף? איך בונים סיפור שסופו הרע מובטח וצפוי, ובכל זאת מפתיע? מתי יש להיצמד למוסכמות ומתי לשבור אותן? קבוצת מאיירים ומאיירות – בוגרי מחזור 2021 בבצלאל ובשנקר – פועלת יחד במטרה לחקור מושגים איוריים יסודיים ומאתגרת את פורמט הספר המודפס. בהשתתפות: עדן אופיר | דריה מוזס | גיל רדק
המרחב החברתי | רח׳ אלנבי 43 | בימים א-ה 18:30-22:30, ו-ש 10:00-14:00

ספר אובייקט: ספרי מאיירים בעקבות ש"י עגנון: קבוצת מאיירות ומאיירים מוציאים את האיור אל המרחב התלת־ממדי ומתייחסים לפורמט הספר כאל זירת משחק שאליה ניתן ליצוק פרשנות איורית. ספרי המאיירים עוסקים לא רק בממד התוכני של הרומן סיפור פשוט מאת ש״י עגנון, אלא מתערבים גם בחווית הקורא באופן אקטיבי ומזמינים אותו לגלות ולחקור את האובייקט שנוצר. בהשתתפות: עדן אופיר
סיפור פשוט – חנות ספרים | רח׳ שבזי 36, נווה צדק | בימים: א׳-ה׳ 20:00-10:00, ו׳ 15:00-09:00

מאיירים אופטימיות: עשרה מאיירים – מבוגרים צעירים שסיימו את הלימודים בקיץ האחרון, ועד לבכירי היוצרים בתחום – מציעים את הפרשנות שלהם לכותרת התערוכה ״מאיירים אופטימיות״, ומעניקים את הפרשנות האישית שלהם לתקופה מבלבלת זו. התערוכה תוצג בכרזות ענק על גבי מבני הטמפלרים בפארק שרונה. בהשתתפות: סתיו עסיס | חופית שמעון
פארק שרונה | רח׳ אלברט מנדלר 8 | 24 שעות ביום, בחוצות

התקופה הורודה: מאיירות ומאיירים הוזמנו לאייר  בהשראת התקופה הוורודה של פיקאסו, שהתאפיינה בעבודות מונוכרומטיות בגוונים ורודים, ועסקה בין היתר בנושאים עליזים ושמחים. האיורים בתערוכה חושפים תקופה ורודה עכשווית, כפי שהיא מצטיירת דרך עיניהם של 33 מאיירים/ות שיצרו בשפה ובסגנונם האישי, ומבטאים היבטים חברתיים, תרבותיים, ואישיים. התקופה הוורודה היא תערוכת המשך לתערוכה התקופה הכחולה שהוצגה בשבוע האיור 2019, ונוצרה אף היא בהשראת יצירותיו של פיקאסו. בהשתתפות: סתיו עסיס | תום לרנטל | נעמה בן משה
מוזיאון יפו | טיילת מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה | בימים א׳-ה׳ 21:00-15:00; ו׳ 14:00-10:00; שבת 21:00-11:00

ללה מאעק: שדרות ירושלים ביפו הן ציר מרכזי של תנועה, מסחר ותרבות, ובעיקר ציר מתחדש בעולם משתנה. תמר ברניצקי מפרקת ומרכיבה מחדש רגעים של התבוננות בשדרה מתחילתה ועד סופה, מתוך נקודת מבט עכשווית ואישית. תוך ליקוט חומרי גלם מהסביבה, היא מציגה סדרת עבודות שמשלבות ציור, צילום, הדפס, תפירה, ושחיקה ובלייה מכוונים שמקנים לפני השטח מראה פיוטי. שם התערוכה נגזר מברכת הפרידה שהייתה שגורה בפיה של סבתה של ברניצקי – ״אללה מעאק״ – שפירושה ״לכי לשלום, אלוהים איתך״. ההשמטה של האות הראשונה מדמה את ללה, דמות נשית, שכמו השדרה ביפו, נפרדת מחייה המוכרים לטובת שינויים והתחדשות. בהשתתפות: תמר ברניצקי
מזל דגים 5, יפו העתיקה | ב׳-ה׳ 20:00-16:00, ו׳ 10:00-14:00, שבת 18:00-11:00

בראש העמוד: כרזה, שלום אחרי הירושימה (איור: ירום ורדימון 1995)

בודק...