צחור המטפחת: מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל יציג תערוכה נוסטלגית של מטפחות, מפות ומפיות של פעם בשבוע האיור

חדשות ואירועים

צחור המטפחת: מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל יציג תערוכה נוסטלגית של מטפחות, מפות ומפיות של פעם בשבוע האיור

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי: זוכרים את הפסקות העשר של פעם? מפיות "בתאבון" מעומלנות ומגוהצות נפרשו על שולחנות הכיתה, עליהן הונחה אחר כבוד ארוחת הבוקר – כריך, פרי, או גם וגם. היו אלו זמנים אחרים, כשכל בן תרבות היה מחזיק בכיסו מטפחת בד מגוהצת, עשרות שנים לפני שהייצור מהודו ומסין חיסל את תעשיית הטקסטיל הישראלית. היתה זאת תקופה בה מפיות האוכל, מפות השולחן והממחטות יוצרו בישראל, על ידי ישראלים, בעבור ישראלים, וייצגו את הפנטזיה על ישראל מלוכדת וגבישית, בה אמא מחזיקה את המטבח, אבא לוקח את הילדים לטיולי אופניים וצה"ל מנצח בגאון את צבאות ערב.

אלו היו זמנים אחרים, כשכל בן תרבות היה מחזיק בכיסו מטפחת בד מגוהצת, עשרות שנים לפני שהייצור מהודו ומסין חיסל את תעשיית הטקסטיל הישראלית. זו הייתה תקופה שבה מפיות האוכל, מפות השולחן והממחטות יוצרו בישראל, על ידי ישראלים, בעבור ישראלים, וייצגו את הפנטזיה על ישראל מלוכדת וגבישית, שבה אמא מחזיקה את המטבח, אבא לוקח את הילדים לטיולי אופניים וצה״ל מנצח בגאון את צבאות ערב.

מה אוכלים היום? מטפחת יום חמישי מבית "הד-אר" (צילום: אחיקם בן-יוסף)

במסגרת שבוע האיור של תל-אביב, יציג מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל תערוכה נוסטלגית ומרגשת, שכולה מסע בזמן לארץ ישראל הטובה והיפה. תחת הכותרת "צחור המטפחת", יוצגו כ-50 מפות, מפיות וממחטות שיוצרו במפעל המשפחתי "הד-אר", אותו הקימו בשנות ה-40 של המאה ה-20 בני הזוג משה וסטניה ורוצלבסקי.

לצד המוצריים המקוריים שיוצגו בתערוכה, יצרו 5 מאיירים בני-זמננו פרשנות עכשווית למפיות "בתאבון": איתן אלוא, אורית ברגמן, גבריאלה ברוך, יזהר כהן ודוד פולונסקי. מבטם הרענן מאיר את אסופת הדגמים שהתפתחה במשך 60  שנות פעילותו של המפעל, ומדגיש את התמונה המרתקת שעולה מהם: ההתפתחות העיצובית בישראל, מראשית היישוב ועד לשנות האלפיים, ובמקביל – האופן שבו אותו ישוב ביקש לאייר את עצמו: מגובש, לוחם ומנצח, כמו גם ביתי, משפחתי, שמח ושלו.

התערוכה "צחור המטפחת" תוצג במוזיאון ארץ-ישראל (חיים לבנון 2, רמת-אביב), בין ה-24-15.09. אירוע פתיחה חגיגי יתקיים ביום חמישי, ה-22.09, בשעה 19:00. שעות הפתיחה: ימים א'-ד' – 16:00-10:00, ה- 20:00-10:00, ו' – 14:00-10:00, שבת – 16:00-10:00. הכניסה למקום בתשלום. ​

>> ביום שישי, ה-23.09, בשעה 10:30, יתקיים שיח גלריה עם אוצרי התערוכה – יובל סער וכנרת רוזנבלום.

בראש העמוד: מטפחת "בתיאבון" מתוצרת "הד-אר" שתוצג בתערוכת "צחור המטפחת" (צילום: אחיקם בן-יוסף)

בודק...