הארץ: אהבה לסבית לא, עסקי זנות כן - כך אישרו ופסלו ספרי פורנו בשנות ה-60

חדשות ואירועים

הארץ: אהבה לסבית לא, עסקי זנות כן – כך אישרו ופסלו ספרי פורנו בשנות ה-60

באוגוסט 1967 כתב הרב זלמן זוננפלד, מנהל בית יתומים בירושלים, מכתב נסער ל"וועדה למלחמה בספרות תועבה", שפעלה לצד משרד החינוך והתרבות. "בעקבות ירידת רמת המשמעת והמוסר בין חניכינו, ערכנו חקירה יסודית", דיווח. בחקירה התברר, ש"מספר חניכים התחילו להגניב למוסד" שבועונים, שכוללים "תמונות פורנוגרפיות ומאמרי מין זוועתיים".

התוצאות היו קשות. חלק מהחניכים "הזניחו את עשיית השיעורים, הפסיקו כמעט להתרכז בלימודים והפכו אגרסיביים כלפי חבריהם". עד מהרה צצו "עוד תופעות שליליות, שגרמו להתמוטטות האידיליה החברתית והמשמעת למופת".

זוננפלד פנה לחברי הוועדה בבקשה לפעול להוצאתם אל מחוץ לחוק של השבועונים הפורנוגרפיים, וסיכם: "מאז חדרה תולעת התועבה והזימה לכותלי מוסדנו, באמצעות השפעתם הישירה וההרסנית של שבועוני הזנות והמין, עומדים אנו אובדי עצה".

המכתב בן 51 השנים נשמר מאז בארכיון המדינה, לצד פניות אחרות שנשלחו לוועדה, פרוטוקולים של ישיבותיה וסיכומים של ההחלטות שקיבלה. פעילות הוועדה, בין השנים 1962 ו–1967, היתה שיאו של ניסיון כושל של המדינה לפקח על הספרות הפורנוגרפית, שזכתה לפופולאריות רבה בישראל בעשור השני לקיומה. "התופעה משקפת את משבר הערכים שפקד את החברה הישראלית באותה תקופה ואת הפאניקה המוסרית שנלוותה לו", אומר פרופ' עודד היילברונר, היסטוריון ומרצה ביחידה להיסטוריה ופילוסופיה של האמנות, העיצוב והטכנולוגיה

בודק...