רוצים להתמחות ב-Big Data? בואו ללמוד את המקצוע הכי חם בתעשייה בתכנית לתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול!

חדשות ואירועים

רוצים להתמחות ב-Big Data? בואו ללמוד את המקצוע הכי חם בתעשייה בתכנית לתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול!

'"

בעולם שבו מידע הוא כוח, הרבה מידע (Big Data) פירושו הרבה מאוד כוח ויתרון עסקי מובהק. מיליארד ורבע איש ב-70 מדינות, משתמשים באינטרנט על בסיס קבוע בעבודתם ובחייהם האישיים. עולם התעשייה והניהול משתנה בקצב דינמי מהיר ומהנדסים ובכלל, מנהלים בכל הסקטורים, שלא ישכילו לרענן את תחומי התמחותם ולרכוש בקיאות בניהול נתונים, ימצאו את עצמם משתרכים מאחור ולא רק בחברות הייטק. 

rnrn

rn

"Big Data הוא כמו סקס של צעירים – כולם מדברים על זה, אף אחד לא יודע איך עושים את זה; כולם חושבים שכולם עושים את זה, אז כולם אומרים שגם הם עושים את זה" (פרופ' דן אריאלי)

rn

rnrn

Harvard Business Review הגדיר את מדעני הנתונים (Data Scientists) כבעלי המשרה הסקסית ביותר במאה ה־21, כשמדען הנתונים מתואר כ"איש מקצוע ברמה גבוהה, בעל הכשרה וסקרנות הנדרשות כדי לחשוף תגליות בעולם ה-Big Data.

rnrn

rnrn

המקצוע של מדען הנתונים או מהנדס נתונים ומידע הוא הכלאה של כמה מקצועות: ראשית, מדובר בבעלי השכלה אקדמית בתחומים כמו הנדסה, מתמטיקה, סטטיסטיקה או מדעי המחשב; שנית, אותו אדם חייב לרכוש מיומנות בתוכנות ובשפת תיכנות. אם פעם האמינו בתפישה לפיה  Garbage in/Garbage out, במובן שאי אפשר לעשות שימוש במידע שלא עבר מירוק (Scrubing), אימות (Validation) ודירוג ערכי (Valuation), היום הפנימו כבר שהיתרון התחרותי נובע דווקא מיכולת ההבנה של הרעשים שמגיעים מהעולם החיצוני.

rnrn

אנחנו מוצפים במידע ובכל כאוס הנתונים סביבנו ומלבד לקלוט ולאחסן, יש צורך גם – ובעיקר – במי שינתח ויבין, ישאל ויחקור. מדובר על מולטי-דיסציפלינריות ושילוב בין מערכות מידע ואנליטיקה עסקית. בארה"ב, המשכורות של מדעני נתונים גבוהות כמעט פי שניים ממקבילים להם בתחום, שאינם מביאים עימם ידע ומיומנות בעיבוד וניתוח מידע. אגב, ה-Walla Street Journal מעריך את כושר ההשתכרות של מדעני המידע בשכר שנתי שנע סביב 300 אלף דולר וחברת הייעוץ האסטרטגי הגדולה בעולם – "מקינזי" חוזה שבשנת 2018 יחסרו בעולם בין 140 אלף ל-190 אלף מדעני מידע. במילים אחרות: הביקוש עולה על ההיצע!

rnrn

חברות ענק כמו פייסבוק, גוגל, "טבע" ואחרות הפכו את תחום איסוף הנתונים למרכזי בפעילותן. כך למשל, פיתחה Outbrain הישראלית טכנולוגיית המלצות תוכן ייחודית הפועלת מול קבוצות מדיה בינלאומיות. ללא ספק, מידע הוא המצרך הלוהט ביותר כיום כמעט בכל תחומי החיים וניהול מידע נכון הוא מחוייב המציאות, וללא ספק – אחד המקצועות הלוהטים ביותר בחברות הזנק ולא רק בהן הוא מהנדס מידע ותוכן. 

rnrn

כולם רוצים לנהל

rnrn

"הצורך במדעני מידע, הביא אותנו ליצור את המסלול הישיר למשרה הנחשקת הזאת – תואר שני (M.Sc) בהנדסה, תעשייה וניהול", אומר ד"ר אלעד הריסון, ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול בשנקר: "בשעה שתואר שני במנהל עסקים מקנה הכשרה ניהולית גרידא, במובן האבסטרקטי של התואר, אנחנו זיהינו את צורך בשימוש בכלים סטטיסטיים לזיהוי וניתוח מאפייני לקוחות; שימוש במשתנים לפילוח דמוגרפי של הלקוח, ירידה לפרטים כמו התנהגותו בתוך החנות, והאופן שבו הוא בוחן מוצרים והעדפותיו. לא רק עקרונות ניהוליים אלא גם ובעיקר מתן מענה מיידי לצרכים האופרטיביים של כל לקוח ולקוח".

rnrn

בישראל אף אחד לא רוצה להיות משרת במובן של ספק שירותים. כולם מחפשים להיות מנהלים. התפישה הזאת היא ארכאית ומתייחסת לתקופה, שבה היה בישראל ייצור. העולם עבר להכשרה הנדסית והכלים מדידים ואנליטיים. "כאן אנחנו נבדלים מתואר שני במינהל עסקים, שעוסק בעיקר בגישות ניהוליות ובמחקר ופחות באוריינטציה לשוק. אצלנו, התואר הייחודי כולל התייחסות ישירה להנדסת נתונים ומידע; קורסים במודלים לאופטימיזציה של עסקים; תימחור דינמי, שלא רק מלמד אותך איך למכור עגבניות, אלא כיצד  מתמחרים עגבניה עד שזורקים אותה ואיך להתמודד עם תפוגת תוקף ממחיר חדר במלון ועד לקולקציות חורף וקיץ באופנה ומודלים נוספים לעיבוד נתונים וחיזוי מגמות".

rnrn

מדעני הנתונים, או כפי שנוהגים לכנותם בארגונים "כּוֹרי המידע (Data Miners)", הם אלו שאמונים על מציאת הזהב בערימת השחת המודרנית, שנקראת מידע גלובלי או Big Data. בין היתר, הם אחראים על בניית המודלים המתמטיים לאיסוף הנתונים, זיהוי הלקוחות הפוטנציאליים, בחירת ואומדן של אלגוריתמים לפתרון הבעיה ולבסוף, הם אלו שמהנדסים את המודל הסופי לחיזוי ביצועי המודל. 

rnrn

פרופ' דן אריאלי אמר פעם: "Big Data הוא כמו סקס של צעירים – כולם מדברים על זה, אף אחד לא יודע איך עושים את זה; כולם חושבים שכולם עושים את זה, אז כולם אומרים שגם הם עושים את זה". היום כבר ידוע – כל מנהל זקוק למדען מידע לצידו, שיסייע לארגון בניתוח המידע העצום שהצטבר. בכל יום נתון כמות המידע שמצטברת, גדולה פי 70 מכל המידע הקיים בספריית הקונגרס האמריקני: אילו אפליקציות אדם מוריד, היכן הוא נוהג לקנות/לבלות/לנפוש, כמה זמן הוא מבלה באתרים. כל המידע חייב להיות מפולח ומדוייק. שני אנשים יקראו אותה כתבה באתר אינטרנט, אבל הפרסומות שהם יצפו בהן יהיו שונות וממוקדות. מהנדס המידע אחראי להצלחה או לכשלון של ארגון. 

rnrn

"הטרנד היום הוא להכניס מהנדסי תעשייה וניהול לתחומים שבעבר לא היה מובן מאליו למצוא בהם מהנדסים, כמו: פרסום, ניו מדיה ואינטרנט. ניהול מידע הוא אמנות", מסכם ד"ר הריסון: "ייזום רעיוני בטכנולוגיה, אסטרטגיות, הגנה על פיתוח פטנטים, זכויות קניין רוחני ואימוץ מודלים חדשניים במערכות מידע הם חלק עיקרי בארגז הכלים של מהנדסי ומנהלי דור העתיד".

rnrn

rn", #, #'

בודק...