מעצבים הצלחה: 77% מאנשי ההייטק סבורים שתחום העיצוב תורם לצמיחת החברה

חדשות ואירועים

מעצבים הצלחה: 77% מאנשי ההייטק סבורים שתחום העיצוב תורם לצמיחת החברה

מפרסום חדש של Start-Up Nation Central ושנקר, הבוחן את תפישת תרומתו של העיצוב לביצועים העסקיים באקוסיסטם הישראלי, עולה כי שני שלישים מהמשקיעים סבורים כי חברות ישראליות משקיעות פחות בעיצוב לעומת חברות בעולם.

עוד עולה מהפרסום כי המשקיעים הישראליים עדיין לא מכירים במלוא ערכו הפוטנציאלי של העיצוב ודירגו אותו ברמת חשיבות נמוכה ביחס לפרמטרים אחרים.

77% מאנשי תעשיית ההייטק סבורים כי נושא העיצוב חשוב מאוד לצמיחת החברה – כך עולה מפרסום חדש של Start-Up Nation Central ושנקר שמתפרסם היום (יום ב', 28 מרץ 2022). על פי הפרסום, חברות שפונות לצרכני קצה (B2C) העניקו לתחום העיצוב חשיבות גבוהה במיוחד, עם ציון ממוצע של 4.6 מתוך 5, לעומת 3.9 בלבד בחברות שפונות לעסקים (B2B).

לפי הפרסום, עיצוב לא מסתכם רק במתן צורה (סטיילינג) או הוספת גימור מבריק; הערך האמיתי שלו טמון בשיטות מוכחות המשמשות (לעיתים קרובות מאחורי הקלעים) לפיתוח פתרונות, ולכן עיצוב מהווה דרך יצירתית לפתרון בעיות. מהפרסום עולה עוד, כי בעידן העבודה ההיברידית מיטשטשת האבחנה בין חוויית הצריכה האישית לזו הארגונית וכי עסקים מצפים לחוויית המשתמש הטובה שהורגלו לחוות כלקוחות פרטיים.

ב-Start-Up Nation Central ושנקר מאמינים, גם בהתבסס על ממצאי הפרסום, כי לסטארט-אפים ישראליים אסור להסתמך רק על היכולת הטכנולוגית וכי בנקודת זמן זו האקוסיסטם הישראלי מוכן לקפיצת מדרגה ולעסוק בחלקו של העיצוב בעולם הטכנולוגי באופן מובנה יותר.

"חברות הזנק ישראליות צמחו במשך שנים רבות בזכות מחקר ופיתוח חדשניים, אולם רובן ייחסו חשיבות מועטה לעיצוב בשל התמקדות של היזמים באקזיט המיוחל, לעיתים בשלב מוקדם מדי, וכיוון שסטארט-אפים ישראלים נוטים להתמקד ביצירת פתרונות B2B, בהם העיצוב נתפס כפחות משמעותי", מסביר אורי גבאי, מנכ"ל מכון המחקר SNPI מבית Start-Up Nation Central. "תעשיית ההייטק הצמיחה בשנים האחרונות חברות ענק מובילות שאינן נמכרות לחברות בין-לאומיות אלא צומחות ל'חדי קרן'. זהו שינוי כיוון מהותי בתעשייה, והוא דורש היערכות חדשה במבנה ההון האנושי כך שיתמוך בו".

"עיצוב זה הגשר שבין מידע להבנה. כך, על פי הגדרתו הגאונית של הצייר האנס הופמן, אפשר לראות את מרכזיות העיצוב"  מסביר פרופ' שיזף רפאלי, נשיא שנקר. "גאונים גדולים כמו לאונרדו דה וינצ'י או סטיב ג'ובס הכירו בהזדמנויות החבויות במפגש בין עיצוב, חדשנות ומדע. האתגר מונח לפנינו: האם ואיך נשלב עיצוב באורחותינו, וכיצד נממש את התובנות לגבי חשיבות השילוב בין כישרונות וכישורי העיצוב לבין מפעלות ההנדסה והתעשייה. הערך המוסף של עיצוב הוא מכפיל כוח ליזמות ותחכום. כך ימצא כל מי שחוקר את התחום. הממצא הזה מועצם במיוחד בישראל היזמית והמחדשת. והממצא הזה מציב לנו אתגר והזדמנות לבניית תוכניות לימוד, להכשרת כוח אדם, לחינוך ולפיתוח מחקר ויצירה בהטמעת חשיבה עיצובית."

"שיתוף הפעולה עם Tech meets Design הינו עוד צעד חשוב בפעילות של מרכז היזמות חדשנות ויצירתיות ACT Shenkar בקידום של כלכלת היצירה והתעשיות היצירתיות בישראל, לקטר נוסף במשק הישראלי והכשרת היזמים/ות הבאים בתחום" מסביר דניאל אלטמן, מנהל החדשנות של שנקר ומנהל מרכז ACT Shenkar.

~~

הפרסום, Tech Meets Design שהתבצע כחלק משיתוף הפעולה בין ארגון Start-Up Nation Central ושנקר, מדד את האופן שבו תופשים משקיעים ובכירים בחברות הייטק את תרומתו של העיצוב לביצועים העסקיים. המחקר כלל ראיונות איכותניים וסקרים כמותיים עם משקיעים, מנהלים ומעצבים ישראלים בחברות טכנולוגיה.

מעל ל-40% מהמשיבים דיווחו שהעיצוב תורם להתמודדות החברה עם האתגרים המרכזיים שלה. חברות שהגדירו כי שני האתגרים המרכזיים שלהן הם "חדירה לשוק" ו"פיתוח מוצר" רואות בעיצוב כלי חשוב להתמודדות איתם. לעומתן, חברות המתמודדות בעיקר עם אתגרים של חדשנות טכנולוגית וגיוס כספים רואות את העיצוב כפחות רלוונטי עבורן.

ב-Start-Up Nation Central ובשנקר מצאו עוד שבחברות שדירגו את תרומת העיצוב לצמיחה כגבוהה יותר, היחס בין מעצבים למהנדסים קטן יותר, כלומר החברה מעסיקה יותר מעצבים לכל מפתח. כך לדוגמה, בחברות שדירגו את תרומת העיצוב לצמיחה ברמה 1 היו בממוצע 17.4 מפתחים לכל מעצב; לעומתן, בחברות שדירגו את תרומת העיצוב לצמיחה כגבוהה היחס בין מעצבים ובין מפתחים כמעט שווה – 1.8 מפתחים למעצב.

חברות חומרה מייחסות חשיבות פחותה לעיצוב (ציון ממוצע של 3.7) לעומת חברות שאינן חברות חומרה (4.2). ממצא דומה נמצא גם בשאלת תרומת העיצוב לצמיחה. בנוסף נמצא כי מעצבים בעמדות מפתח תורמים לתפישה חיובית של עיצוב בחברה. נמצאו גם הבדלים מובהקים בין החברות שבהן המעצבים הם חלק מהמייסדים או חברים בהנהלה הבכירה לבין החברות שבהן אין מעצבים בצוות המייסד או בהנהלה הבכירה.

על פי הפרסום, מעצבים מעורבים יותר בחברות בשלבי המחקר והפיתוח ופחות בחברות בצמיחה ובחברות בוגרות. עם זאת, החוקרים לא קובעים האם ההבדל נובע משלב ההתפתחות של החברה או משנת הקמתה –  כלומר האם חברות שהוקמו לאחרונה מודעות יותר לחשיבות העיצוב לעומת חברות ותיקות יותר.

ככלל נראה שהמשקיעים הישראלים, לעומת עובדי התעשייה, לא מכירים עדיין במלוא הפוטנציאל הטמון בתחום העיצוב ודירגו אותו ברמת חשיבות נמוכה ביחס לפרמטרים אחרים, ובהם איכות הצוות וחדשנות טכנולוגית. 65% מהמשקיעים טענו עוד כי חברות ישראליות משקיעות פחות בעיצוב לעומת חברות בעולם.

לקריאת הדוח המלא לחצו כאן!

בודק...