גל"צ: פרופ עודד היילברונר על שואה בתרבות הפופולרית

חדשות ואירועים

גל"צ: פרופ עודד היילברונר על שואה בתרבות הפופולרית

בסוף שנת 2014 עוררה כוכבת ההיפ-הופ ניקי מינאז' זעם ברחבי העולם, בעקבות קליפ אנימציה לשיר חדש שהוציאה, שהיה גדוש בדימויים נאצים ופאשיסטים. זמן קצר לאחר מכן היא התנצלה, אך בינתיים צבר הסרטון עשרות מליוני צפיות ותגובות סוערות לכאן ולכאן. איך מתי הפך הנאציזם לחלק מהתרבות הפופולארית במערב ומה זה מעיד על מציאות חיינו?

"נאצים מושכים תשומת לב והם כח מוֹכר", מסביר פרופ' עודד היילברונר – חבר סגל בכיר ביחידה ללימודי תרבות – בתכנית מיוחדת של האוניברסיטה המשודרת בגל"צ בנושא תרבות וזיכרון: "שימוש בדימוי של היטלר או באייקונים נאצים ויזואלים וטקסטואלים מעורר עניין, במיוחד כשעושים שעתוק שלהם משנות ה-40 של המאה ה-20 לימינו אנו, על אחת כמה וכמה בעולם המוזיקה והתרבות". 

הקליפ מעורר המחלוקת של ניקי מינאז':

"בשנות ה-70 של המאה ה-20 חל שינוי בהתייחסות המערבית להיטלר ולנאציזם", אומר פרופ' היילברונר ומציין כי "העיסוק האקדמי, העמוק, המשפטי וכבד הראש פינה מקום לתרבות הפופולארית, שהחלה להציג פרשנויות אחרות לתקופה וסמליה".

"בעשורים האחרונים אנחנו מבחינים בהטמעת אלמנטים נאצים באופנה, במוזיקה, בספרות ובקולנוע", מציין פרופ' היילברונר ומוסיף כי "ניתן לראות בכך נורמליזציה של הנאציזם, אך גם שלילה שלו ופחד מן התופעה המתרחבת". 

בראש העמוד: דימוי מתוך הקליפ "Only" של ניקי מינאז', המבוסס על אלמנטיים נאציים (צילומסך)

~

בודק...