בין רעיון לצורה: בתיה דונר פרסמה ספר מקיף אודות מחקרה בשנקר על תולדות העיצוב הגרפי בישראל

חדשות ואירועים

בין רעיון לצורה: בתיה דונר פרסמה ספר מקיף אודות מחקרה בשנקר על תולדות העיצוב הגרפי בישראל

מהולדת התרבות העברית בארץ ישראל, דרך הקמת המדינה ועד להפרטה ולגלובליזציה של סוף המאה ה-20: ההיסטוריה של העיצוב הגרפי בישראל מלווה את התפתחותה של המדינה ומשקפת מפגשים ומאבקים של שדות כח חברתיים, כלכליים, תרבותיים ופוליטיים. בחינת היבטיו השונים של עולם העיצוב מאפשרת לזהות מראות מובהקים של תקופה, אליהם מתנקזים צורות ורעיונות בעלי הקשרים והיסטוריה משל עצמם, יחד הם מתכנסים לכדי זיכרון קולקטיבי ויזואלי ורב-רבדים. 

האוצרת, החוקרת והעורכת בתיה דונר יצאה למסע בשבילי ההיסטוריה של העיצוב הישראלי ועיבדה אותם לספר מקיף וראשון מסוגו, המובא כאן לראשונה לקריאה חופשית, פרי מחקר מקיף שביצעה בחסות שנקר. תחת הכותרת "בין רעיון לצורה", היא מציגה פרקים בתולדות העיצוב הגרפי הישראלי, כתוצר מובהק של תרבות זמנם, תוך זיהוי צורות ותחביר תקופתיים, החושפים את תרומתם של המעצבים המקומית, את מקורות ההשראה שלהם ואת מגוון הזיקות של עבודתם לתהליכים דינמיים בחברה ובתרבות בישראל.

הספר "בין רעיון לצורה":

בתיה דונר היא אוצרת, חוקרת תרבות חזותית, עורכת ומרצה, לימדה ביחידה ללימודי תרבות בשנקר, במהלך תקופה זאת ביצעה את המחקר המקיף אודות העיצוב הגרפי בישראל, שעובד כעת לספר "בין רעיון לצורה". 

דונר אצרה תערוכות במוזיאונים מרכזיים בישראל, בהם: "לחיות עם החלום" (מוזיאון תל-אביב לאמנות, 1989), "תעמולה וחזון – אמנות סובייטית וישראלית, 1955-1930" (מוזיאון ישראל, ירושלים, 1997), "גרפיקה עברית, סטודיו האחים שמיר" (מוזיאון תל-אביב לאמנות, 1999) ו"משכית – מארג מקומי" (מוזיאון ארץ-ישראל, תל אביב, 2003). 

במהלך השנים פרסמה דונר ספרים רבים בתחומי התמחותה, בהם: "לחיות עם החלום" (דביר ומוזיאון תל אביב לאמנות, 1989); "הוד והדר, טקסי הריבונות הישראלית, 1958-1948" (מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, 2001); "דוד דה-מאיו, מעצב טוטאלי" (הוצאה פרטית, תל אביב, 2012). "נתן רפופורט – אמן יהודי" (יד יצחק בן-צבי, ירושלים, יד יערי, גבעת חביבה, 2015); בין המאמרים שפרסמה: "תולדות הגרפיקה השימושית" בספר בנייתה של תרבות עברית בארץ-ישראל (האקדמיה הישראלית למדעים ומוסד ביאליק, 1999); "לראות בלשון רבים, תצלומים איקוניים בישראל" בספר העברים החדשים: מאה שנים של אמנות עברית בישראל (מוזיאון מרטין גרופיוס באו, ברלין, 2005); "פרקטיקה של רקמת מחבר: משכית כמקרה מבחן" בספר מחשבות על קראפט (הוצאת בצלאל, ירושלים, ורסלינג, תל אביב, 2016); "בעקבות האיש ההולך" בספר: איתן ברטל ואילן גולדשטיין, האיש ההולך: מקרה מבחן של פעלתנות עירונית במרחב העיר תל אביב (הוצאת פבליק סקול, תל אביב 2016).

בודק...