שש בשנקר: מה הסיפור שלנו עם "המזרח"? אוריינטליזם בעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני 1978-2018

חדשות ואירועים

שש בשנקר: מה הסיפור שלנו עם "המזרח"? אוריינטליזם בעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני 1978-2018

היחידה להיסטוריה ופילוסופיה של האמנות, העיצוב והטכנולוגיה שמחה להזמין להרצאתה של ד"ר נעמה שולמן במסגרת סדרת ההרצאות שש בשנקר.

עולמות המד"ב והפנטזיה ממלאים בעשורים האחרונים את מקומם של המיתוסים והאגדות; חודרים לחיי היום יום שלנו באמצעות סדרות הטלוויזיה והקולנוע, עולם המונחים והדימויים המפתה שלהם זולג מן המדיה לשפה ולהוויה; אבל איכשהו, למרות הדרקונים, החייזרים והטכנולוגיה העתידנית, נחשפים בהם דפוסים מוכרים, של גזענות והיררכיה, ובעיקר, היקסמות אוריינטליסטית וקולוניאליסטית, המתאפשרת רק בעולמות שאינם קיימים, הפטורים מן השיח הפוסט-קולוניאליסטי שהתפתח בעקבות אדוארד סעיד.

המחקר שלי דן במטא-נרטיב החבוי של המדע הבדיוני והפנטזיה כחצר האחורית של התודעה המערבית: מדוע תופסות התצורות האוריינטליסטיות והקולוניאליסטיות את עיקר העולם הפנטסטי? באיזה אופן הן חושפות את המודחק והמודר משיח התקינות הפוליטית? איזה צורך תרבותי ונפשי הן מספקות? ומתי וכיצד מחלחלים דפוסי התיקון ההיסטורי גם לעולמות הבדיון? 

לכניסה להרצאה לחצו כאן!

ד"ר נעמה שולמן היא חוקרת ומרצה לתולדות האמנות וללימודי תרבות ביחידה להיסטוריה ופילוסופיה בשנקר, לימדה באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה הפתוחה. עבודת הדוקטורט שלה התמקדה בפיסול ימי הביניים בגרמניה, ובמסגרתו עסקה בשאלות של דיוקן, הבניית זהות, שפת הגוף והבגד בדמויות כתחליף לאיקונוגרפיה הנוצרית המסורתית. תחומי המחקר שלה עוסקים בממשק שבין הפסיכולוגיה של הרגשות ושפת המחוות וההבעות בימי הביניים, בדימויי עולם המשפט, בניאו- מדיאוואליזם במאה ה-19, ולאחרונה בפסאודו-היסטוריה ובדפוסים התרבותיים שבעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני. 

בראש העמוד: מתוך "משחקי הכס" (צילום מסך)

בודק...