שש בשנקר: בית, לאום, אשכנזיוּת והקשר ביניהם

חדשות ואירועים

שש בשנקר: בית, לאום, אשכנזיוּת והקשר ביניהם

היחידה להיסטוריה ופילוסופיה שמחה להזמין להרצאתה של מיכל חכם – בית, לאום, אשכנזיוּת והקשר ביניהם, במסגרת סדרת ההרצאות שש בשנקר.

"בהרצאה אציג את המחקר שלי אודות הסדרת מרחב הבית וחיי היומיום בימי המנדט ובשני העשורים הראשונים למדינה", כותבת מיכל. "המחקר דן בשלל ייצוגים שבאמצעותם עוצבה האשכנזיוּת המודרנית כמודל ראוי לאימוץ, במסגרת השיח שבקש להסדיר את חיי הבית ומראהו. המחקר התבסס על ניתוח של מנעד רחב של טקסטים – ספרות ועיתונות ילדים, ספרי הדרכה לארגון הבית, אוטוביוגרפיות, אוטופיות ציוניות, כרזות ופרסומות, איורים אדריכליים, יצירות אמנות, תצלומים ויצירות קולנועיות – שבכולם  מופיעים ייצוגים של מרחב הבית ודייריו ומובלעות בהן הנחיות לניהול של חיי היומיום. כל אלה מתכנסים תחת מטרייה מושגית חדשה שאותה אני מכנה: 'שיח דומסטי הציוני'".

מיכל חכם היא חוקרת של חיי היומיום ושל התרבות החזותית והחומרית בימי היישוב וראשית המדינה. בין היתר עוסק מחקרה גם בביקורת המרחב –  המרחב 'הטבעי' והמרחב הבנוי באמצעות דיון בייצוגיו במגוון רחב של טקסטים תרבותיים. הדיון שלה בנושאים אלה מתמקד בסוגיות של לאום, מגדר, גזע, אתניות ומעמד. ספרה "הבית שבבית: שיח דומסטי והמצאת האשכנזיוּת המודרנית 1970-1920" יצא לאור בנובמבר 2020.

בראש העמוד: פריץ כהן, תערוכה בתל אביב (1959) באדיבות לע"מ

בודק...