שבע בשנקר: מגלים את דרך המשי הישרלית | מרצה: פרופ גיא בר-עוז

חדשות ואירועים

שבע בשנקר: מגלים את דרך המשי הישרלית | מרצה: פרופ גיא בר-עוז

אתר נחל עומר שבצפון הערבה ושרידי דרכי המסחר בקרבתו משמרים עדות היסטורית לסחר בינלאומי בשלהי העת העתיקה, בתקופה הביזנטית והתקופה האיסלמית הקדומה (מאות 9-6 לספירה).

בחפירות בערמות אשפה באתר נתגלו מאות פיסות של שרידי אריגים בגדלים שונים שמורים היטב. אלה כוללים אריגים עשויים פשתן, צמר, כותנה ומשי. צפיפות האריגה ועובי החוטים ואורכם מעידים על איכות האריגה.

האריגים עשויים בשיטות שונות, מעוצבים במגוון של דגמים וצבעים. חלק מן האריגים הגיעו ללא ספק ממזרח אסיה, מלבד אריגי משי מצאנו גם דגמי אריגה וצביעה שמקורם כנראה בהודו.

ההרצאה תתמקד במגוון הממצאים שהתגלו בחפירת בדיקה באתר ותציג תוצאות ראשוניות מפרויקט ארכיאולוגי, ביולוגי וסביבתי רחב-היקף וראשון מסוגו שאנו עורכים לאורך נתיבי סחר קדומים בנגב ובערבה.

ממצאי האריגים ושפע הפריטים מן המזרח מגלים חלק חדש ולא מוכר של דרך המשי העתיקה ששלוחה שלה עברה בערבה הישראלית.

שרידים אלו מספקים מידע חדש על רשתות המסחר ועל האופן שבו תפקדה דרך המשי הישראלית כצינור להעברת מידע, מוצרים והשפעות, הן מצד החומר והן מצד הרוח, בין מזרח ומערב בתקופה המציינת את תחילת עידן הגלובליזציה של העולם הישן.

היכולת לגעת בחומרים פותחת אפשרויות מחקריות ולימודיות מסקרנות. בהמשך המחקר נרצה ללמוד ולהכיר את מקור חומרי הגלם, להבדיל בין מרכזי ייצור קרובים לחומרים מיובאים ממרחקים, לזהות שלבי ותהליכי ייצור של חומרי הגלם ואת שיטות האריגה המסורתיות ולשחזר סגנונות עיצוב (טקסטיל ואופנה) בעולם הקדום.

החיבור בין חקר הטקסטיל בעבר ובהווה יכול להוליד שיתוף פעולה מסקרן וייחודי בקנה מידה עולמי ויעמוד במוקד הדיון שנרצה לפתח יחד עם צוות מכוני המחקר והפיתוח של מכללת שנקר.

על המרצה: גיא בר-עוז הוא פרופסור לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה. לפרופסור בר-עוז יש תארים בביולוגיה, ארכאולוגיה וזואולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ופוסט דוקטורט באנתרופולוגיה מאוניברסיטת הרווארד.

בשנת 2003 הקים באוניברסיטת חיפה את המעבדה לארכיאוזואולוגיה באוניברסיטת חיפה. המעבדה מהווה חממה למחקר אינטנסיבי, הוראה ואוצרות של הטבע הקדום של ארץ ישראל בתקופות השונות. בשנים האחרונות מחקריו כוללים גם ניתוח של חומרים ביו-ארכאולוגים נוספים, כולל חומרים מן הצומח.

תחומי מחקריו העיקריים: ארכיאולוגיה של החקלאות וייצור מזון, ההיסטוריה הקולינארית של ישראל הקדומה, חקר אשפות עתיקות וארכיאולוגיה של הפסולת האנושית, השפעת האדם על הסביבה וקיימות ובטחון תזונתי בעת העתיקה.

רשימת הפרסומים של פרופ' בר-עוז בחמש השנים האחרונות כוללת שלושה ספרים שחיבר, ארבעה ספרים שערך ולמעלה מ-75 מאמרים שהתפרסמו בכתבי העת הטובים בעולם (כולל מאמרים בכתבי העת המובילים כמו Science, Nature, PNAS וכו). הרבה מבין המאמרים עוסקים בקשר שבין מדעי הטבע והארכאולוגיה.

מחקרו הנוכחי, שמתבצע בתמיכת מענק מחקר יוקרתי של הקרן האירופית למדע (ERC) והקרן הלאומית למדעים (ISF), עוסק בסיפור המרתק של העליה והנפילה של דרכי המסחר הקדומות בנגב.

מזה מספר שנים הוא מוביל בנגב פרויקט ארכיאולוגי, ביולוגי וסביבתי רחב-היקף וראשון מסוגו שמטרתו לחקור לעומקם את התהליכים שהביאו להתמוטטות החברתית של הנגב והובילו למספר מחזורי דעיכה בשלהי העת העתיקה. הפרויקט עוסק בחפירת ערמות אשפה שהצטברו לאורך דרכי המסחר העתיקות והניבו ממצא חומרי וביולוגי עשיר. בגישתו החדשנית, פרויקט זה משתמש בכלי מחקר וטכנולוגיות מתקדמות מתחום הביו-ארכאולוגיה במטרה לאפיין את סוגי החומרים שנסחרו ואת מרכזי הייצור שמהם הובאו.

ההרצאה הנוכחית תציג תוצאות ראשוניות של מחקר המשך המתמקד בחפירת ערמות אשפה באתר נחל עומר. ממצאי הטקסטיל החדשים שנחשפו בחפירות באתר מגלים את דרך המשי הישראלית ומספקים מידע חדש על רשתות המסחר שפעלו בין מזרח למערב.

בראש העמוד: צילומים מתוך סדנת BARK CLOTH המחלקה לעיצוב טקסטיל בשיתוף פעולה בינלאומי עם אוניברסיטת מקררה בקמפלה, אוגנדה

בודק...