צהריים בשנקר: המוזיקאי ואמן הסאונד ערן זקס ירצה על על אמנות הסאונד ועל היבטיה הפוליטיים, חברתיים ותרבותיים

חדשות ואירועים

צהריים בשנקר: המוזיקאי ואמן הסאונד ערן זקס ירצה על על אמנות הסאונד ועל היבטיה הפוליטיים, חברתיים ותרבותיים

מבין כל החושים, השמיעה היא היחידה שנתונה בכל רגע לקלט תלת-ממדי מהסביבה. בהיותו של הסאונד מדיום הכרוך בוויברציות, ניתן להתייחס אליו כרצף מכני בינינו לבין הסביבה וככה שמעגן אותנו במקום, לפיכך הוא קשור גם לקטגוריות חומריות של ארכיטקטורה.

באיזה אופן קשור הסאונד להיבטים החברתיים והפוליטיים של הארכיטקטורה ובמה הוא נבדל מהתפיסה המקובלת של מוזיקה? ערן זקס – מוזיקאי, אמן-סאונד ואוצר – יתארח בסדרת ההרצאות "צהריים בשנקר" ויעסוק בהיבטים שונים של סאונד ובמופעיו באמנות ובמוזיקה. במסגרת ההרצאה יסקור זקס כיצד מעוגנת אמנות הסאונד במדע, בתרבות המועדונים, בפיסול, במוזיקת רוק ובתקשורת המונים.

זקס מנצח באירוע מוזיקלי בברלין (יח"צ)

ערן זקס הוא אמן סאונד בעל רקע במוזיקה קלאסית, מודרנית ומטאל. הוא מתמקד ביצירה ובקידום של מוזיקה חדשה וב-15 השנים האחרונות מרבה לעסוק בנגינה ובשכלול של מערכת אלקטרונית חדשנית שפיתח – No-Input-Mixer.

עבודות הסאונד של זקס נעות על קו התפר שבין הפוליטי לצלילי והוצגו בפסטיבלים מובילים ברחבי העולם, בין היתר בפסטיבל הסתיו של ורשה, בפסטיבל היהודי של קראקוב ובאירוע "אולטראסאונד", כמו גם בטייט מודרן בניו-יורק, באקדמיה המלכותית לאמנות של הולנד, בסנימטק ירושלים ובמוזיאון ישראל. 

זקס היה חלק מצוות האוצרים של ctrl-alt-del – פלטפורמה לאמנות סאונד שהתקיימה באיסטנבול בשנת 2007 במקביל לבינאלה לאמנות. יחד עם אמן הקול אלכס (דרול) יונוביץ', הוא אוצר כיום את Primate Arena – פלטפורמה ניידת המוקדשת למוזיקה ניסיונית, למוזיקה הרפתקנית ולמוזיקה לא-כל-כך-בסדר – ואת תכנית המוזיקה הבינלאומית של פסטיבל מוסררמיקס בירושלים. 

במסגרת פעילותו המוזיקה, משתתף זקס באנסמבל היפריון הבינלאומי, המוקדש למוזיקה של המלחינים הספקטרלים הרומנים ינקו דומיטרסקו ואנה מריה אברם, שם הוא משתף פעולה עם הגיטריסט האמריקני סטיבן אומאלי (מלהקת Sunn O) ונגן כלי הנשיפה טים הודג'קינסון (Henry Cow). הוא מרבה להרצות על מוזיקה חדשה ועל מוזיקה של המאה העשרים ועובד כעורך התוכן של התזמורת הסימפונית של רשות השידור בירושלים.

בראש העמוד: ערן זקס בפעולה מוזיקלית (יח"צ)

בודק...