שבעה בדים | תערוכה חדשה באוצרות יובל עציוני - מרצה בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל

חדשות ואירועים

שבעה בדים | תערוכה חדשה באוצרות יובל עציוני – מרצה בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל

'"

התערוכה "שבעה בדים" מבוססת על מחקר מתמשך של תולדות תרבות טקסטיל בישראל. מתוך המחקר מוצג גוף היצירה של שבע מעצבות ואמניות, שהתגלו כדמויות מפתח, בהתהוות שדה העיצוב, ובתוכו פרקטיקה רחבה של עיצוב בדים ומוצרי בד.

rnrn

זה לצד זה, מוצגים קטלוגים ובדים, מסמכים, תעודות  ומכתבים, שמהווים מסד נתונים ומקורות מידע במחקר. אוספי הפריטים מגלים ביוגרפיה חומרית של יצירה וזהות מקצועית, ומציפים את התכנים המשותפים ליוצרות. מאלה מסתמנת התפתחות העיצוב כמקצוע, בו נוכחות רחבה לנשים מעצבות טקסטיל.

rnrn

בשנים של הגירה לארץ ישראל (1934-1969), עלו לארץ נשים מעצבות, בעלות הכשרה מקצועית ומטען תרבותי, בתחום האמנויות ועיצוב מוצרי טקסטיל. האמניות פעלו במסגרות שהניעו את היצירה והתהוות השדה, בראשם מוסדות הכשרה מקצועית והשכלה גבוהה בתחומי האמנויות: ארגוני הנשים שני ו'ויצ"ו, בית הספר בצלאל, בשני גלגוליו, ומכללת שנקר, שראשיתה ביוזמת תעשייני הטקסטיל בשנת 1970.

rnrn

rnrn

שער קטלוג שבוע האופנה הישראלי,  1974

rnrn

חנה ברקאי, יוליה קיינר, רות קייזר, ואריקה קלוגר עלו מאירופה לארץ ישראל כשהן בעלות השכלה גבוהה. כמהגרות, לפני הקמת המדינה, נובעת יצירתן גם מהבניית זהות מקצועית כמעצבות, וכסוכנות תרבות המתערות בחברה בארץ ישראל. עם הקמת המדינה, החליפו מוסדות מדינה, ביניהם גם חברת משכית, את מקומה של תעשיית טקסטיל במודל משפחתי, והניעו את שדה הטקסטיל, ליצירת טווח רחב של תוצרים, כמו עיצוב אופנה, מרחב בייתי סביבה ציבורית.

rnrn

אוולין פאוקר, ילידת אנגליה, רות צרפתי וציונה שמשי, ילידות הארץ, פעלו כמעצבות ושותפות להבניה של שפה חומרית וחזותית, בתעשיית טקסטיל רחבת טווח, שהייתה ממנועי הצמיחה של התרבות החברה והמשק הישראלי בין שנות החמישים לשנות התשעים של המאה העשרים.

rnrn

חיבורם של כלל המקורות יחד, מציף את יופיים של הבדים, ומציע התבוננות והבנה, כיצד מתגלמות תמות חברתיות, בחומר וצבע, טכנולוגיה ומוצר.

rnrn

rnrn

אוצרת התערוכה היא יובל עציוני, אמנית ומעצבת טקסטיל. מרצה בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל, חוקרת תולדות תרבות טקסטיל בישראל ואוצרת תערוכות. עציוני היא בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר וכלת 'פרס אנדריאה גל' בוגר מצטיין. בעלת תואר M.A, (בהצטיינות), היחידה למחקר התרבות, אוניברסיטה תל אביב. בוגרת בית הספר למוסמכים M.Ed. החוג לאוריינות חזותית בחינוך, מכללת "סמינר הקיבוצים" (בהצטיינות).

rn", #, #, "

בראש העמוד: רות צרפתי, בד מודפס למשכית, 1970-1980 | צילום אחיקם בן יוסף, באדיבות: חגית עמרם והאוסף הלאומי הדיגיטלי, אדריכלות מחול עיצוב ותיאטרון

rn"'

בודק...