צהריים בשנקר: האמן והמוזיקאי ערן זקס ירצה על היבטים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים של אמנות הסאונד

חדשות ואירועים

צהריים בשנקר: האמן והמוזיקאי ערן זקס ירצה על היבטים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים של אמנות הסאונד

סאונד הוא מדיום הכרוך בוויברציות ובכך מהווה מעיין רצף מיכני ביננו לבין הסביבה ש"מעגן" אותנו במקום. זאת בהיותו של חוש השמיעה היחיד שנתון באופן מתמיד לקלט תלת-ממדי. מה בין אלו להיבטים פוליטיים וחברתיים של ארכיטקטורה ואיזה אמנות ניתן ליצור באמצעות סאונד?

המוזיקאי, האוצר ואמן הסאונד ערן זקס יתארח בסדרת ההרצאות "צהריים בשנקר" ויעסוק בהיבטים שונים של סאונד ובמופעיו באמנות ובמוזיקה. הוא ישמיע ויציג מעבודותיו ויספר על האופן בו אבני הייסוד של הסאונד מעוגנות במדע, בתרבות המועדונים, בפיסול, במוזיקת רוק ובתקשורת ההמונים.

ערן זקס במיצג סאונד:

זקס הוא אמן סאונד בעל רקע במוזיקה קלאסית, מודרנית ומטאל, המרבה לעסוק בנגינה ובשכלול של מערכת אלקטרונית חדשנית שפיתח – No-Input-Mixer. יצירותיו נעות על קו התפר שבין הפוליטי לצלילי והוצגו בפסטיבלים מובילים ברחבי העולם, בין היתר בפסטיבל הסתיו של ורשה, בפסטיבל היהודי של קראקוב ובאירוע "אולטראסאונד", כמו גם בטייט מודרן בניו-יורק, באקדמיה המלכותית לאמנות של הולנד, בסנימטק ירושלים ובמוזיאון ישראל. 

זקס היה חלק מצוות האוצרים של ctrl-alt-del – פלטפורמה לאמנות סאונד שהתקיימה באיסטנבול בשנת 2007 במקביל לביאנלה לאמנות. יחד עם אמן הקול אלכס (דרול) יונוביץ', הוא אוצר כיום את Primate Arena – פלטפורמה ניידת המוקדשת למוזיקה ניסיונית, למוזיקה הרפתקנית ולמוזיקה לא-כל-כך-בסדר – ואת תכנית המוזיקה הבינלאומית של פסטיבל מוסררמיקס בירושלים. 

במסגרת פעילותו המוזיקה, משתתף זקס באנסמבל היפריון הבינלאומי, המוקדש למוזיקה של המלחינים הספקטרלים הרומנים ינקו דומיטרסקו ואנה מריה אברם, שם הוא משתף פעולה עם הגיטריסט האמריקני סטיבן אומאלי (מלהקת Sunn O) ונגן כלי הנשיפה טים הודג'קינסון (Henry Cow). הוא מרבה להרצות על מוזיקה חדשה ועל מוזיקה של המאה העשרים ועובד כעורך התוכן של התזמורת הסימפונית של רשות השידור בירושלים.

בראש העמוד: ערן זקס במיצג סאונד (צילום: אדם נשמה)

בודק...