פרופ נירה פרג מציגה ב-Tate בלונדון

חדשות ואירועים

פרופ נירה פרג מציגה ב-Tate בלונדון

'#, #, "

כוראוגרפיה של מרחב: בעבודת וידאו חדשה, שתעלה במוזיאון ה-Tate בלונדון, פרופ' נירה פרג מציגה את החילופים בין המתפללים היהודים למוסלמים במערת המכפלה, ביצירה המשקפת את הפן הביורוקרטי של הכיבוש.

rnrn

יצירת הווידאו "אברהם אברהם שרה שרה" צולמה במערת המכפלה, מקום קבורתם של אברהם, שרה וצאצאיהם, על פי היהדות. מתחם המערה, המכונה בערבית "אל-חראם אל-איברהימי" (מסגד אברהם) והממוקם בחברון, הוא אחד האתרים הקדושים ביותר לשלוש הדתות האברהמיות ואחד המוקדים הבוערים של הסכסוך בגדה.

rnrn

ב-1994 אירע במקום טבח. ברוך גולדשטיין, פעיל קיצוני ישראלי שגדל בארה"ב, פתח באש לעבר מתפללים מוסלמים פלסטינים, רצח 29 ופצע 125 מהם. בתגובה לטבח הקימה ממשלת ישראל ועדה מיוחדת שהורתה לחלק את מתחם המערה לאזורים נפרדים, אחד למתפללים יהודים ואחד למוסלמים, וניסחה נהלים מחמירים לשמירה על ההפרדה. עבודתה של פרג מתעדת את יישומו של אחד מסעיפי ההחרגה בדוח של אותה ועדה: כל אחת משתי הדתות זכאית לקבל לרשותה את מלוא חלל המערה ל-24 שעות ב-20 חגים ומועדים בשנה. היצירה "אברהם אברהם שרה שרה" מתעדת את חילופי הידיים הזמניים האלה וחוקרת את שגרת התחזוקה היומיומית של הכיבוש בגדה המערבית.

rnrn

החללים מפונים במהירות, מרוקנים מתכולתם הדתית, נבדקים בידי צה"ל ועומדים ריקים לכמה רגעים קצרים. לאחר מכן, מתפללים בני הדת השנייה נכנסים לחלל ומביאים איתם את חפצי הקודש שלהם. בתום 24 שעות הם מחזירים את החלל לקדמותו ומפנים אותו. הסצנות, שצולמו בהפרש של חודשים, הן בבואות מראה זו של זו. ב"אברהם אברהם" מתועדות ההכנות לחג מוסלמי החל ביולי 2012, יום שבו המערה הפכה למסגד. ב"שרה שרה" מתועד תהליך הפוך שהתרחש בחג יהודי בנובמבר 2012, ובו האתר הפך לבית כנסת. בפסקול היצירות אין קולות אנושיים כלל. פרג בחרה להתמקד ברעשי הרקע שהפיקו החפצים שהשתתפו בטקס הטרנספורמציה של המרחב.

rnrn

מאז כיבוש השטחים במלחמת שש הימים בחלקים מחברון, או בשמה הערבי, אל-חליל, מתגוררים מתנחלים ישראלים. ב-1997 חולקה חברון/אל-חליל לאזורים בשליטה ישראלית ופלסטינית. על פי עמדת האו"ם, הכיבוש המתמשך בגדה המערבית נוגד את החוק הבינלאומי. ב-2010 הכריזה ישראל על המערה כאתר מורשת ישראל, ואילו ב-2017 ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו הכירה במערה כאתר מורשת פלסטיני – חלק ממדינת פלסטין. כמו העיר שבה הוא ממוקם, אתר המורשת מתעצב על פי סדר מרחבי מורכב.

rnrn

פרג חושפת ביצירתה את הכוח הטמון במבנים אדמיניסטרטיביים שכאלה. "אני עוסקת במה שאני רואה בו כוראוגרפיה פוליטית; ריקוד אבסורדי בשניים המשועתק לא רק ביצירה עצמה אלא גם בין היצירה לצופה, שנאלץ להשתתף כדי לצפות בהתרחשות," מסבירה פרג. היצירה, המוקרנת על שני מסכים, מפנה את המבט אל החלוקה האדריכלית של המרחב, המזכירה את הניסיונות הביורוקרטיים לכפות על המציאות סימטריה בלתי אפשרית.

rnrn

פרופ' נירה פרג היא מרצה בכירה בבית הספר לאמנות רב-תחומית בשנקר ויועצת הנשיא לענייני הוגנות מגדרית.

rn"'

בודק...