מקור ראשון: המרצה אורית פרייליך על איך אפשר להציל את האופנה הישראלית?

חדשות ואירועים

מקור ראשון: המרצה אורית פרייליך על איך אפשר להציל את האופנה הישראלית?

'"

בכל קניון חדש נפתחות מיד חנויות של רשתות האופנה הישראליות המובילות, אך למעשה המלך הוא עירום: חברות הביגוד קורסות בזו אחר זו, המתפרות בארץ נסגרות ולעיצוב המקומי אין קונים, בטח לא כשאפשר למצוא באינטרנט פריט בשליש המחיר. רגע לפני שתיכנס לכאן "אמזון" ותמוטט סופית את הענף, יצרני האופנה המקומיים מפנים אצבע מאשימה לממשלה, שאפשרה לסינים להתלבש גם על המלתחה שלנו.

rnrn

rnrn

גם אם רשתות האופנה הישראליות ישרדו את המשבר, על דבר אחד אין כמעט חולק: האופנה המעוצבת שהייתה כאן בעבר, עם סטייל אותנטי ומרשים, הולכת ונעלמת מהנוף. אורית פרייליך, מרצה בכירה בחוג לעיצוב אופנה ב"שנקר", עוקבת כבר שלושים שנה אחרי המגמה הזו, והיא בהחלט לא אופטימית. 

rn", #, #, "

"עצוב לי מאוד לחוות את נפילת שוק האופנה הישראלי בפעם השנייה. הפעם הראשונה הייתה בשנות התשעים. עבדתי אז כמעצבת בחברת 'בקרדי ג'ינס', והכול היה שונה – ייצרנו במתפרות בארץ, חדרי העיצוב כללו בעלי מקצוע רבים, כמו תדמיתנים ותופרים, והעבודה הזו הייתה חגיגה. פיתחנו בעצמנו אריגים והדפסים מקוריים, שציירנו ביד, ללא מחשב. זה היה תור הזהב של הענף. ואז הגיעה המדיניות של הפחתת המכס על היבוא, והפילה את כל התעשייה".

rnrn

את רואה ירידה במספר הסטודנטים שנרשמים ללמוד עיצוב אופנה?
rn"לא, כי אלה אנשים שזה החלום שלהם".

rnrn

מה אפשר לעשות כדי להציל את האופנה הישראלית?
rn"בראש ובראשונה, מקבלי ההחלטות צריכים להבין שעליהם לעודד ולטפח את הענף, ולא לכרות אותו. צריך לתת למעצבים צעירים מנופים כלכליים, כדי שיוכלו לצמוח ולהתפתח. הדוגמה הטובה ביותר היא קבוצת מעצבי האופנה 'אנטוורפן סיקס' הבלגית, בוגרי האקדמיה המלכותית לאמנות, שיצאו להציג בפריז בתמיכת המדינה. הם הביאו בשורה חדשה לתצוגות, ומאז בלגיה היא שם דבר בשדה האופנה הבינלאומי. אני מאמינה שגם אנחנו בישראל, עם הבוגרים המוכשרים שלנו, יכולים לעשות אותו הדבר".

rn"'

בודק...