מלגת לימודים ע"ש ליאור זיו הוענקה לאלירן דהן מביה"ס לאמנות רב-תחומית על זכייתו בתחרות צילומים

פרסים

מלגת לימודים ע"ש ליאור זיו הוענקה לאלירן דהן מביה"ס לאמנות רב-תחומית על זכייתו בתחרות צילומים

אלירן דהן – סטודנט בבית-הספר לאמנות רב-תחומית – זכה במקום הראשון בתחרות הצילומים השנתית ע"ש ליאור זיו. בטקס מרגש בנוכחות נשיאת שנקר, פרופ' יולי תמיר, וראש בית-הספר, פרופ' לארי אברמסון, העניקו לו בני משפחת זיו מלגת לימודים, כמו גם תעודות הוקרה וספר צילום מהודר לסטודנטיות מיכל לופט ודריה מוריה, שנבחרו למקום השני בתחרות. 

אהבתו של ליאור לצילום הובילה אותו לשירות בדובר צה"ל, משם לא שב. במהלך פעילות מבצעית של חיילי "גולני" לאיתור נשק ברפיח, אליה הצטרף לתיעוד מקרוב, נהרג בחילופי אש בין הצדדים. הוא הותיר אחריו אינספור צילומים וזכרונות, מהן בחר טל ניסים – מרצה בבית-הספר לאמנות רב-תחומית ואוצר התערוכה לשנת 2016 – תמונה בה מתועדים טירוני גבעתי בתרגיל מול הוריהם. בהשראת התמונה מלאת האווירה, נקראו הסטודנטים להתייחס לנושא "יישור קו" מהיבטים שונים, תוך הענקת פרשנות אישית והתייחסות לנקודת המבט הצילומית של ליאור ז"ל. 

העבוה הזוכה של אלירן דהן

"הנושא המוביל לתערוכה – יישור קו – עניין ומשך אותי תמיד: גם במישור האישי, גם הלימודי", סיפר דהן לאחר זכייתו והוסיף כי "התבוננות בתמונה של ליאור עוררה בי מחשבות ושאלות רבות וגרמה לי לבחון את עצמי ואת סביבתי".

נסים סיפר כי התמונה שבחר למוקד התחרות משכה את תשומת ליבו בשל האופי סטרוקטורליסטי שלה והחלוקה המובהקת בין שמים וארץ: "במקום קו אופק נראה "קו" של חיילים הנעים אל עבר המצלמה, כשהוא כופה סדר ומשמעת ומייצר היגיון היררכי בפריים". היבטים אלו, בפרשנויות מקוריות ורב-גוניות, באו לידי ביטוי בעבודות הסטודנטים שהוצגו בתערוכה ואפשרו להיחשף לנקודת מבטם והשקפותיהם כאמנים צעירים בראשית דרכם.

הצילום היה אהבתו הגדולה של ליאור, נער צעיר ומלא תאוות חיים, שהמצלמה היתה לסימן ההיכר שלו. הוא ראה הכל דרך עדשת המצלמה, הקפיד לתכנן את הפריים, את מידת החשיפה לאור, את המרחק והזווית המתאימית – אך יחד עם זאת, לא ויתר על המבט הישיר באמצעות העיניים שראו הכל, שלכדו רגעים קטנים וגדולים.

מאז נפל באפריל 2003, מקדישה עצמה משפחתו המסורה – ההורים מימי ודוד, האחות גילי והאח דניאל – להנצחת זכרו וכשרונו בצילום: הם חנכו בבית-הספר לאמנות רב-תחומית בשנקר סטודיו לצילום על-שמו, ומדי שנה עורכים תחרות צילום לסטודנטים במטרה לעודד יוצרים צעירים, במסגרתה הם מעניקים מלגת לימודים לזוכה שהציג עבודה מקורית ומצטיינת.

בראש העמוד: אלירן דהן עם מימי זיו, אמו של ליאור ז"ל, מול העבודות הזוכות בתחרות (צילום: אחיקם בן-יוסף)

בודק...