ויהי דימוי: תערוכה חדשה לפרופ ינאי טויסטר

חדשות ואירועים

ויהי דימוי: תערוכה חדשה לפרופ ינאי טויסטר

'"

סיפור הבריאה התנ״כי מגולם במילים: ״וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד.״ (בראשית א׳, ג׳-ה׳).

rnrn

המשכו של סיפור זה הועבר אלינו באמצעות מילים כתובות (ביד או בדפוס), מילים שהמסורת מעתירה עליהן סמכות ורק באמצעותן מתירה היהדות לדמיין את תמונת הבריאה (ותמונות אחרות, שכן תמונות יש ראשית כל לדמיין). גם טקסטים מאוחרים יותר, וביניהם טקסטים מדעיים, נהגו זהירות רבה בתמונות שאותן הקפידו להרחיק מהמילה הכתובה ולשמר כקטגוריה משל עצמן: המילה בין המילים, התמונה בין התמונות.

rnrn

המצאת הצילום, התנבא הפילוסוף וילם פלוסר תשבש אבחנות אלו. הצילום, שהופיע לאחר המדע המודרני, איננו רק טכנולוגיה יעילה ליצירת תמונות אלא גם (ובעיקר) אמצעי לתרגם את הטקסט המדעי לשפה חזותית, יקום של דימויים טכנולוגיים. ביקום זה, המדע שנאבק כנגד אידיאולוגיות חזותיות יספוג את אותן אידיאולוגיות ויהפוך לחזותי.

rnrn

כיום, ניתן לומר שהנבואה התממשה. אין כיום טקסטים מדעיים ללא דימויים חזותיים, ממש כשם שאין כיום דימויים חזותיים שאינם טקסטואליים כלל. אי לכך, עניינה של תערוכה זו הוא בדימויים שלידתם טקסטואלית ויתרה מכך, בטקסטים שביכולתם לברוא דימויים יש מאין.

rnrn

לשם כך נבחרו תשעה פסוקים מהתנ״ך שבהם סצינות שונות המתארות ראייה, התבוננות, מיפוי ויצירת תמונות. אלו הוזנו אל תוך מחוללי דימויים (image generators). מחוללים אלו מוּנָעִים ע״י בינה-מלאכותית ומאפשרים יצירה של דימוי מתוך טקסט שמוזן לתוכם. מחוללים אלו הולידו את התצלומים שבשולי קופסאות האור שלפניכם: ״וַיַּרְא הָאָדָם אֶת הַמִּילִים, וַתֵּרֶא הַמְּכוֹנָה אֶת צִלָּן, וַיְהִי דִּמּוּי

rnrn

rnrn

ינאי טויסטר הוא אמן, אוצר וחוקר. טויסטר הוא פרופ׳ חבר בבית הספר לאמנות רב-תחומית וביחידה להיסטוריה ופילוסופיה של האמנות, העיצוב והטכנולוגיה (בראשה עמד בין השנים 2017-2022). טויסטר הוא בוגר תכנית מובילים באקדמיה מטעם המל״ג בשיתוף קרן אדמונד דה רוטשילד ומכהן כיום כדיקן ביה״ס הבינלאומי בשנקר. 

rn", #, #'

בודק...