בובה יפה: תערוכה של בוגרת התואר השני לעיצוב, גליה חי

חדשות ואירועים

בובה יפה: תערוכה של בוגרת התואר השני לעיצוב, גליה חי

בשנת 2018 הגיעה האמנית גליה חי, בוגרת התואר השני לעיצוב בשנקר, אל הכפר הבדואי ח׳אן אלאחמר, בו חיים בני שבט הג'הלין. עיקר עיסוקן של נשות השבט הוא רעיית צאן. הן ממעטות לצאת מתחום הכפר, ורובן חוות דיכוי משולש: פטריארכלי, פוליטי וכלכלי.

גליה הצטרפה אל שתי שותפות, יעל מואב וענת שראל, שגיבשו קבוצה של נשים מקומיות. הצורך במעצבת עלה מהקבוצה, שחיפשה מוצר שיהווה מקור פרנסה לנשים, רובן מעולם לא הרוויחו כסף משלהן.

כדי להעיר ולעורר את היצירה בקרב הנשים בקבוצה, היא פיתחה דגם בובה פשוט המתכתב עם מוטיבים בדואים, אשר דורש מיומנות מינימלית. הבובות שובות הלב, נבדלות בתווי פניהן, בסגנון הרקמה ובמוטיבים הרקומים, ומאפשרות ביטוי אישי לכל אחת מהיוצרות. הן משלבות מיומנויות מסורתיות עם משאבים עכשוויים (כמו שימוש בחומרי רדי-מייד שמוצאות בסביבה שלהן), ומאפשרות להן מהפך כלכלי-מעמדי של ממש.

צילום: גליה חי

ביום ג', 18.07.23, תיפתח תערוכה המציגה 100 מהבובות שנוצרו במסגרת הפרויקט, שזכה לשם "לועבה חילווה" (מערבית: בובה יפה), בגלריה החברתית לאמנות ועיצוב של טרמינל העיצוב בבת-ים. 

פרויקט זה התגלה כפלטפורמה שיתופית, המאפשרת יצירת שינוי באמצעות קראפט, עיצוב ואמנות. פלטפורמה בה לכל שותפה קול ויכולת לתת ביטוי לכשרונה. פלטפורמה המייצרת שינוי חברתי וכלכלי משמעותי בחיי הנשים השותפות ומאפשרת צמיחה של ידע תרבותי המעשיר את השותפות והקהילה.

בעיקר בימים מדאיגים אלה בישראל, הפרויקט הוא קרן אור של תקווה, וממחיש כמה כוח יש לנשים וליצירה.

התערוכה תוצג בגלריה החברתית לאמנות ועיצוב של טרמינג העיצוב בבת-ים עד ל-16.08.23.

אוצרת: עירית אביר.

גליה חי היא אמנית, מעצבת ואקטיביסטית. בוגרת תואר ראשון באמנות בבצלאל, ותואר שני בעיצוב רב תחומי בשנקר. מתמחה בעיצוב בובות לגיל הרך, ומלמדת תחום זה וכן קורסים שונים ברקמה במסגרת לימודי החוץ של שנקר.

צילום בראש העמוד: יניב נדב

בודק...