אירועי סופשנה 2016: בוגרי המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה חידשו את מתחם הבורסה ברמת-גן בסדרת פרוייקטים חדשניים

חדשות ואירועים

אירועי סופשנה 2016: בוגרי המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה חידשו את מתחם הבורסה ברמת-גן בסדרת פרוייקטים חדשניים

הכסף משנה את צורתו ומתחם הבורסה ברמת גן משנה את עורו בהתאם: גם אם הבטיח בשנות ה-60 וה-90 זוהר ושגשוג א-לה אמריקה, גם אם ההיי-טק החליף את היהלומים וגורדי שחקים מנצנצים החליפו את המלטשות, מתחם הבורסה עודנו שורד. מה צופן לו העתיד ואיך תופס אותו דור המעצבים הצעיר, רגע לפני שהוא יוצא ל"חיים האמיתיים"?

בוגרי המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה גיבשו הצעות מקוריות לפיתוח וחידוש מתחם הבורסה, השוכן בלב המטרופולין השוקק של גוש-דן, אך נדמה שאיננו חלק ממנו. תחת הכותרת "Please Stay", הם הציגו במסגרת אירועי הסופשנה 2016 את הפרויקטים המשלבים בין מרחבי חיים, שגרה, בילוי ועבודה. 

במהלך שנת הלימודים הרביעית והאחרונה שלהם, חקרו הסטודנטים את מתחם הבורסה הסמוך לשנקר, תוך התייחסות לשאלות עקרוניות הנוגעות ליחסים החדשים של האדם עם עבודתו, כפי שהם נרקמים במאה ה-21. הפרויקטים שגיבשו אפשרו לעמוד על תפיסותיהם האישיות ועל סביבתם החברתית, כמו גם על סוגיות היסוד האתיות/אסתטיות/פרקטיות וקונספטואליות המעסיקות את המחלקה, שבפעילותה מבקשת לשים את האדם (ולא את העובד) במרכז. 

קומות מגורים לאוכלוסייה מבוגרת בפרויקט של גיל עדי (יח"צ)

"הבורסה היא טריטוריה משונה: כביכול מנותקת מחיי העיר ואוטונומית, כביכול משמשת כמרחב עבודה, אך למעשה מהווה מרחב חיים", אומרת ראש המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה, פרופ' יעל מוריה, שהובילה את הפרויקט המורכב: "לא רק כי העבודה היא חיינו וכי הגבולות בין השניים הולכים ומטשטשים, אלא גם משום שבשנים האחרונות אופייה הולך ומשתנה כשבניינים רבים מוסבים לשטחי מגורים ותמריצים ניתנים על-ידי העיריה על-מנת להכשיר שטחים לפעילות של תרבות ויצירה". 

מיפוי פרויקטי הגמר מגלה כי בעוד אסטרטגיית הפעולה של הסטודנטים עסקה בעיצוב המרחב, תוצאת עבודתם מכוונת למעשה לתודעת הזמן ככלי תכנוני, כשהשאלה כיצד ניתן לשמר תודעה חופשית – את חירות המחשבה – גם בזמן עבודה שבה ועולה. הקרבה האטימולוגית בין המושג עירוניות ועירנות היא העומדת בשורש החוויה אותם מבקשים הסטודנטים ליצור, ובמובן זה הפרויקטים מבקשים לעורר במשתמשי המרחב, על גווניו השונים, התבוננות ערה בסובב אותם. 

הצצה לפרויקט הגמר של ארנון שסל:

התערוכה שיקפה את היחסים החדשים בין הבית לעבודה ובין אסטרטגיות כלכליות של תאגידים וקולקטיבים – עירוב שימושים ועירוב של אג'נדות, המונע מהמרחב להיות חד משמעי. במובנים רבים, החוויה המוזרה של האל-ביתי צצה והופיעה בין הפרויקטים המוצעים, דווקא בשל הניסיון להפוך את סביבת העבודה ליותר ויותר ביתית. על כך אומרת פרופ' מוריה כי "מפתיע עד כמה תאגידים וקולקטיבים משתמשים באסטרטגיות דומות למטרות שונות בתכלית".

בודק...