מרחב מאפשר: שיתוף פעולה מיוחד עם עיריית טייבה הוליד קורס חברתי ושיטת הוראה ייחודית לעיצוב חללים חינוכיים

חדשות ואירועים

מרחב מאפשר: שיתוף פעולה מיוחד עם עיריית טייבה הוליד קורס חברתי ושיטת הוראה ייחודית לעיצוב חללים חינוכיים

בסרטו כרוניקה של היעלמות מנכיח הבמאי, אליה סולימאן, כיצד אדם הולך ונעלם מנוכחות ציבורית, תודעה ציבורית, ולבסוף גם מתודעתו שלו. הסיטואציות המתוארות בסרט מספרות שוב ושוב כיצד מחיקת זהות אינה בהכרח מעשה אקטיבי, אלא גם תוצאה של התעלמות. להסתכל ולא לראות, לדעת ולא להבין, להיתקל ולא לגעת.

תנא ג'ואברי, רכזת החברה הערבית, ואדר' אברי אולשוונג, מרצה במחלקה לעיצוב פנים מבנה סביבה וממונה גיוון בשנקר, יזמו יחדיו שיתוף פעולה עם עיריית טייבה לקורס Place Making בשני בתי ספר תיכוניים בטייבה.  הקורס, שהועבר ע"י אולשוונג ואדר' ימימה תמיר, נקרא "מרחב מאפשר", מתבונן במגע בין אוכלוסיות שונות כהזדמנות ומנוף חברתי וכלכלי. לצורך כך, פותחה שיטת הוראה ייחודית הניגשת לתכנון מרחבים ציבוריים דרך כלי תחקיר וליקוט מידע הלקוחים מעולם העיתונות והקולנוע ומשולבים עם תפיסות סוציולוגיות עכשוויות.

תוצרי ההגשה החגיגית (צילום: נתנאל אוחיון)

במהלך הקורס נרקמו קשרי אחד על אחד בין הסטודנטים/ות שלקחו חלק בקורס לבין תלמידי/ות ואנשי/נשות בתיה"ס בטייבה, והדיאלוג שנוצר בין הצדדים היווה התוכן העיקרי שהוביל לתכנון. "מרחב מאפשר" התמקד בחצר של בתי הספר, והגדיר אותה כמרחב שבו לפרט יש אחריות כלפי הציבור והציבור לא מאפיל על הפרט. 

המשימה שעמדה בפני הסטודנטים/ות הייתה להקנות לחצר של הבית של הספר ערכים ומושגים של התבוננות, שיח, מרחב ביטוי אישי, ומרחב הגדרה. הסטודנטים/ות יצרו פסיפס מגוון וחדשני של הצעות להתערבות בשני בתי הספר והצעות אלו הוגדרו ע"י המבקרים כמלאי פוטנציאל "לשים את טייבה על מפת המודעות הארצית והבינלאומית."

ההגשה החגיגית (צילום: נתנאל אוחיון)

תוצאות הקורס הוצגו ביום הגשות חגיגי בנוכחות פרופ' יולי תמיר, נשיאת שנקר, ובאירוח סגן ראש עיריית טייבה, מנהל בתי הספר עמל, סגן מנהל בית הספר עתיד אל-נג'אח, המנהלים/ות הפדגוגיים/ות של בתי הספר, מורים/ות וכמובן  תלמידי/ות בתי הספר שלקחו חלק בפרויקט. עם מעט יוזמה, מעט אומץ, ללא תקציב מנופח אלא בעזרת שינוי נקודות מבט הוכיחו הסטודנטים/ות שניתן להפוך כרוניקה של היעלמות לכרוניקה של נוכחות וכעת עיריית טייבה ובתי ספר כעת בוחנים את חלופות ההצעות שהציעו הסטודנטים, ומתכוונים ליישם חלק ניכר מהם במרחבים המוצעים בבתי הספר.

בראש העמוד: יום ההגשות החגיגי (צילום: נתנאל אוחיון)

בודק...